سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

مزیت‌های «معمای شاه» از نگاه دو چهره با سابقه مبارزاتی و سیاسی

moamaye-shah-mobarezan

سریال «معمای شاه» که این شب‌ها از طریق رسانه ملی در حال پخش است در کنار استقبال گسترده مخاطبان مردمی با اقبال و همراهی مخاطبان خاص هم مواجه شده است.

سوره سینما – اندیشمندان ، مسئولان سیاسی و چهره‌های مطرح اجتماعی کمتر پیش می‌آید در باره یک مجموعه تلویزیونی وارد تحلیل و اظهارنظر شوند. «معمای شاه» به دلیل برخورداری از ویژگی‌های مختلف و تمایزات ساختاری و تکنیکی و محتوایی و فقدان آثار استراتژیک و محکمی از این دست در سینِما و تلویزیون این مزیت را پیدا کرده تا مورد توجه و تحلیل مخاطبان خاص تری هم قرار بگیرد.

اسدالله بادامچیان در گفتگویی با تأکید بر اهمیت جاذبه های تماشای فیلم و سریال گفت: البته هیچ فیلمی نمی‌تواند جنبه‌های معنوی تقوا و خلوص شهدا را به طور کامل به مخاطب منتقل نماید اما تلاش شما در به تصویر کشیدن این مقطع از تاریخ پُرافتخار کشورمان که طی آن مردان و زنان رشید در اعتراض به قانون ننگین کاپیتولاسیون به مبارزه با رژیم پهلوی پرداختند، ستودنی است و امیدواریم چنین آثاری جوانان کشورمان را بیش از پیش با گذشته آشنا کند.

یک مبارز سیاسی درباره آخرین ساخته محمدرضا ورزی با عنوان«معمای شاه» عنوان می‌کند که سریال خوبی است.

عبدخدایی معتقد است ساختن سریال‌های تاریخی یکی از نیازهای اصلی جامعه است و مجموعه «معمای شاه» خیلی خوب توانسته است تاریخ معاصر را به تصویر بکشد.

وی که از مبارزان قبل از انقلاب و از اعضای فدائیان اسلام بوده پیرامون سریال معمای شاه  می گوید: مجموعه معمای شاه سریال خوبی است. غیر از فیلم های مستندی که موجود است و فیلم هایی که تهیه می شود یک مقداری اغراق و یک مقداری هم ضعف دارد. هیچ فیلمی کامل نیست حتی فیلم محمد رسوالله (ص)، یا  فیلم عمرمختار که آنتونی کوئین یکی از هنرپیشه های خوب آن است. فیلم را باید در حدود خود فیلم بررسی کرد.

وی خاطرنشان می سازد: به نظر من ساختن فیلم تاریخی یکی از نیازهای اصلی جامعه است. تاریخ یعنی هویت یک ملت. ملتی که هویت خود را نشناسد زود تحت سلطه قرار می گیرد. یکی از دلایلی که ما با غرب مخالفیم این است که غرب می خواهد هویت های ملی، مذهبی، تاریخی را از ما بگیرد. لذا با ساخت فیلم های تاریخی و آگاهی دادن به ملت و جوان ها بسیار واجب است.

عبدخدایی با بیان اینکه برای ساخت سریال تاریخی باید نگاه بی طرفانه رعایت شود. می گوید: در مجموع کارگردان سریال خیلی زحمت کشیده است باید از ایشان تشکر کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>