سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۳۹۵ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نورانی پور: وحدت تاریخ مصرف ندارد/ مسلمانان نقاط مشترک بسیاری دارند

nooranipoor

بهروز نورانی پور معتقد است که مسلمانان نقاط مشترک بسیاری دارند که باید روی آنها کار شود تا وحدت در بین آنها بیشتر از قبل شکل بگیرد.

به گزارش سوره سینما ، بهروز نورانی پور در رابطه با ضرورت برگزاری جشنواره فیلم وحدت اسلامی که برای نخستین بار برگزار می شود گفت: دین اسلام آنقدر رحمانی و رئوف است که می گوید لا اکراه فی الدین. هیچ اجبار و فشاری در انتخاب این دین نیست، و این اسلام رحمانی انقدر زوایای خوب، بزرگوار و ارزشمند دارد که امروزه  تحت چتر افراطی گری قرار گرفته است.

وی با بیان این که افراط و تفریط این  اسلام رحمانی را زیر سایه خود برده است افزود: سینما و فرهنگ پیشرو و پیشتاز است و می تواند جریان سازی کند، می تواند فکر بسازد، ایدئولوژی تولید کند و می تواند پیش برنده باشد.  یکی از ابزارهای ورود، تسلط، معرفی و یکی از ابزارهای مهم در ارتباطات امروزه سینما است. از طریق سینما و هنر هفتم می توان به این زوایا درست و صحیح ورود کرد و تصویر حقیقی اسلام رحمانی را آشکارتر به تصویر کشید.

این مستندساز تاکید کرد: بعد دیگری که امروز بسیار اهمیت دارد خلاء همچین جشنواره هایی است. به هر حال این اولین دوره ای است که جشنواره وحدت اسلامی برگزار می شود. امید دارم که  این جشنواره تداوم داشته باشد و فیلم ساز بتواند با آن تصمیم گیری کند و راه طولانی و متداومی را پیش بگیرد تا جهان اسلام را به دور یک سفره فرهنگی بنشاند و پیرامون دغدغه ها ومسا ئل با همدیگر صحبت  کنند.

وی  در رابطه با اینکه مسلمانان باید در چنین شرایطی روی اشتراکاتشان و اتحادشان تمرکز داشته باشند گفت: جای تاسف دارد که ما یک مستند شریف در رابطه با پیامبر عظیم الشان اسلام نداریم و این موضوع دردناک است. خاتم پیامبران آنقدر زوایای بزرگوارانه و شریفی دارد که هنوز ناشناخته مانده و هنوز به آنها پرداخته نشده است و کسی در موردشان صحبت نمی کند.

نورانی پور درباره وحدت بین مسمانان بیان کرد: شما وقتی به وحدت فکر می کنید می بینید که نشانه های مشترک بین مسلمانان چقدر بیشتر است. ما نشانه های وحدت را عملا رها کرده ایم، در حال حاضر کانون های مراکز وحدت باید  در مراکزی مانند کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بندر ترکمن بیشتر فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در این نقاط شما آثار فاخر وحدت گرایانه را نمی بینید، همه چیز در حد مصاحبه ها و کارهای تلویزیونی بسیار ساده است که هیچ جای اتکا ندارد و دارای تاریخ مصرف هستند. در حالی که وحدت چیزی نیست که تاریخ مصرف داشته باشد. وحدت یک اصل بنیادی است که از ابتدای اسلام بوده، هست و خواهد بود. متاسفانه شما آثار قابل اتکاء را در حوزه وحدت در جمع آثار هنری که امروزه تولید می شوند نمی بینید.

وی در رابطه با ارزیابی اقدامات فرهنگی کشورهای اسلامی برای مقابله با گروه های تکفیری مانند داعش افزود: تنها جمله ایی که می توانم در این رابطه بگویم وحدت، وحدت است. ما کنار هم زندگی می کنیم. ما به اصول دینی یکدیگر احترام می گذاریم. ما اصول مشترکی مانند  یک قبله، یک کتاب، یک پیامبر و . . . داریم که وقتی به این نقاط خوب و الهام بخش مشترک فکر کنیم، این می تواند یکی از موثرترین اقدامات باشد، و این بخش باید تقویت شود.

اولین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی همزمان با هفته وحدت ۲۵ الی ۲۷ آذر ماه در تهران برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>