سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آذر ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

برزو نیک‌نژاد: «زاپاس» در ستایش زندگی شرقی است

borzoo-nik-nezhad

برزو نیک‌نژاد کارگردان فیلم «زاپاس» تاکید کرد این فیلم را در ستایش خانواده ایرانی ساخته است.

سوره سینما – «زاپاس» مدتی است وارد شبکه نمایش خانگی آمده و فروش خوبی داشته است. پیشتر فیلم اکران عمومی موفقی را پشت سر گذاشته بود و البته در چند جشنواره خارجی دیده شد. با برزو نیک نژاد کارگردان فیلم درباره عرضه آن به شبکه نمایش خانگی و موفقیت‌های جهانی فیلم صحبت کرده‌ایم.

فیلم شما «زاپاس» در جشنواره‌های خارجی جوایزی دریافت کرده. از ابتدا به این که فیلم برای مخاطب خارجی هم جذاب باشد فکر کرده بودید. با توجه به فضای بومی فیلم به نظر نمی‌رسید مخاطبی از کشور دیگر بتواند با فیلم ارتباط برقرار کند.

برزو نیک نژاد: من البته از همان زمان ساخت فیلم به این موضوع فکر کرده بودم. «زاپاس» فیلمی درباره خانواده ایرانی است. یک فرم از زندگی شرقی را در این فیلم می بینیم که مخاطب خارجی کمتر دیده است. صمیمیت ها، ترس ها، شادی ها و سو تفاهم هایی که داستان را پیش می برد و شخصیت ها را به مخاطب معرفی می کند. اما کل دنیا این مشکل را دارند که فیلم کمدی، جدی گرفته نمی شود و مفاهیمی که در آن مطرح می شود ممکن است به اندازه یک ملودرام بحث برانگیز نباشند. البته در رسانه های خارجی مطالب خوبی درباره فیلم خواندم که به زوایای مختلف آن اشاره شده است. «زاپاس» فیلم کاملی نیست و نقاط ضعفی هم دارد اما من سعی کردم در این فیلم دغدغه هایم درباره یک خانواده ایرانی را مطرح کنم.

فیلم «ناخواسته» نخستین فیلم شما هنوز روی پرده نرفته. در حالی که واکنش های مثبتی در جشنواره نسبت به آن دیدیم.

بله. متاسفانه برای فیلم های اول در سینمای ایران اتفاق هایی می افتد که خارج از اراده کارگردان است. من مطمئنم که اگر ناخواسته اکران شود فروشی بیشتر از بعضی فیلم هایی دارد که این روزها روی پرده است. قطعا فروش ۱۰ میلیارد تومانی برایش متصور نیستم، اما فیلم در صورت دیده شدن می توانست مخاطب داشته باشد.

پس شاید اکران نشدن «ناخواسته» باعث شد به سمت ساخت فیلمی بروید که حتما اکران شود.

بله، من با «ناخواسته» فضایی را تجربه کرده بودم و به دنبال حرکت در یک اتوبان بودم نمی‌خواستم به عقب برگردم. یعنی باید از تجربه هایم استفاده می‌کردم. «ناخواسته» هم برای مردم ساخته شده، من در سریال سازی و فیلم‌سازی به دنبال جلب نظر مخاطب هستم و دوست دارم کارم با اقشار مختلف ارتباط برقرار کند. مضمون آثارم شعاری نیست و به زندگی و روابط مردم جامعه مربوط است. اما به دنبال این هم هستم که اثرم با مخاطب تخصصی ارتباط برقرار کند و در جشنواره ها دیده شود. این ها امتیازهایی است که گستره مخاطب اثر را وسیع‌تر می‌کند. در پروسه تولید «زاپاس» هم مشکلات فراوانی داشتم و بداقبالی هایی به سراغم آمد اما خوشبختانه مشکلات حل شد و فیلم به مرحله تولید رسید و در جشنواره اکران شد.

«زاپاس» هم در جشنواره فیلم فجر دیده شد.

خوشبختانه بله. خانم مقدمی و آقای امیدواری گریمور فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شدند و خانم مقدمی سیمرغ را دریافت کرد. پس از آن اکران عمومی که موفق بود و بعد هم دیده شدن در چند جشنواره خارجی.

مهمترین امتیاز فیلم «زاپاس» از نظر شما برای جشنواره‌های خارجی چیست؟

ببینید فرم دایره ای در روایت های داستانی و ادبیات ایرانی جای دارد. در شاهنامه و قصه‌های کهن این فرم را دارید. آدم‌ها بهم وصل هستند، فرم زندگی ایرانی در این دور هم بودن و با هم بودن تعریف می‌شود. دور همی‌های فامیلی، سر سفره نشستن ها و جور دیگر دیدن این رابطه‌های خویشاوندی بخشی از جذابیت «زاپاس» برای مخاطبی است که نهاد خانواده در جامعه او به این شکل نیست. من فکر می کنم کمتر فیلمی از ایران، خانواده را این طور نشان داده صمیمی، مهربان، حامی و دلداری دهنده.

فیلم مدتی است وارد شبکه نمایش خانگی شده واکنش‌ها چطور بوده؟

من واکنش مخاطبان به فیلم را در شبکه های اجتماعی دیدم. بیشتر واکنش‌ها مثبت بود و مردم حال و هوای فیلم را دوست داشتند، به نظرم مردم از «زاپاس» راضی بودند و حالا عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی کمک می کند آنهایی که فیلم را ندیده اند هم بتوانند راحت تر آن را تماشا کنند. البته که هیچ وقت نمی شود همه مخاطبان را راضی کرد، استادان بزرگ سینما در ایران و جهان هم نتوانسته اند رضایت صد در صدی مخاطب را جلب کنند من که در این راه کم تجربه محسوب می شوم.

بعد از «زاپاس» پیشنهاد کارگردانی زیاد داشتید؟

بله ولی بیشتر کمدی بود و شبیه به «زاپاس» که من دوست ندارم دوباره تجربه‌های قبلی را به همان شکل تکرار کنم. برایم موضوع سینما جدی است، دوست دارم با یک فیلمنامه خوب و در فضایی تازه فیلم جدیدم را شروع کنم.

شما کارگردانی هستید که مردم بیشتر به خاطر مجموعه هایی که ساختید شما را به یاد دارند، کار در تلویزیون نسبت به سینما چه جذابیتی دارد؟

من این توفیق را داشته ام که کارهایم با مردم ارتباط برقرار کرده و مدتی مهمان خانه هایشان بوده ام. شاد کردن مردم را دوست دارم. امیدوارم بتوانم.

منبع: بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>