سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آذر ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
علیرضا تابش در گفتگو با «سوره سینما» عنوان کرد:

بانک جامع اطلاعات سینمای ایران مانع از فراموشی نام اهالی سینماست

alireza-tabesh

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است: سینمای ایران به عنوان یک صنعت بزرگ همواره با این تهدید روبرو بود که نام زحمت کشانش در هیچ منبعی ثبت نشود، اما سایت بانک اطلاعات جامع سینمای ایران «سوره سینما» مانع از این مسئله شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، علیرضا تابش ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: بانک اطلاعات اهالی سینمای ایران «سوره سینما» تلاش قابل تقدیری است؛ در قالب یک سایت که در آن اطلاعات تمام فیلم ها از سال ۱۳۰۹ تا الان با تیتراژ کامل بارگذاری شده و تاریخچه جشنواره‌هایی مثل فجر، کودک، روستا، رشد، دفاع مقدس در آن موجود است و همچنین تصاویر فیلم‌های سینمایی قابل دسترسی است. هرچند این سایت برای رسیدن به جایگاه پژوهشی در حوزه سینما فاصله دارد اما بستر ارزشمندی برای پژوهشگران و جستجوگران حوزه اطلاعات سینمایی است.

وی ادامه داد: سینمای ایران به عنوان یک صنعت بزرگ همواره با این تهدید روبرو بود که نام زحمت‌کشان و کسانی که پشت دوربین فعالیت می‌کنند و یا کسانی که زندگی‌شان در تاریکی اماکنی چون لابراتوارها سپری شده، نامشان در هیچ منبعی ثبت نشود اما سایت «سوره سینما» با درج تیتراژ کامل فیلم‌ها این امکان را فراهم کرد تا نام این بزرگان و تلاشگران در تاریخ سینمای معاصر ثبت شود و از طرفی باعث شود که کسانی که در حوزه پژوهش نیازمند اطلاعات هستند، این خلا تا حدود زیادی مرتفع شود و نیاز پژوهشگران را تامین نماید.

تابش همچنین گفت: باید توجه داشت که این بانک اطلاعاتی و یا هر بانک اطلاعاتی دیگری باید مستند باشد و مورد رجوع اهالی و نهادهای سینمایی و فرهنگی قرار گیرد و در جنبه دیگر، یک بانک اطلاعاتی باید کاربردی باشد و اطلاعات آن در گردش باشد، چرا که میزان اعتبار یک بانک اطلاعاتی به ضریب در گردش بودن اطلاعات و میزان مراجعه و تنوع  گروه‌های بهره‌بردار آن بستگی دارد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت: فکر می‌کنم با توجه به ورود نسل جوان و جدیدی از سینماگران (فیلم اولی‌ها)، رصد کردن این آثار و درج اطلاعات مربوط به آنها یکی از اولویتها برای به روز رسانی «سوره سینما» محسوب می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>