سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ آذر ۱۳۹۵ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در برنامه «شهر فرنگ» عنوان کرد:

تحریم برچسب غلطی است/ سینمای ایران تاب و توان درگیری و اختلاف را ندارد/ نمی‌توانیم فیلمی که آرمان‌های انقلاب و باورهای مردم را زیر سوال می‌برد حمایت کنیم

hamzezadeh1

محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: ما نمی‌توانیم فیلمی که آرمان‌های انقلاب را ، آرمان‌های جنگ را و باورهای مردم را زیر سوال می‌برد و آن‌ها را ناامید می‌کند و روزگار را تیره و سیاه نشان می‌دهد حمایت کنیم.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری ، برنامه «شهرفرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق با موضوع «معمای اکران» با حضور محمد حمزه زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری و مهرداد فرید دبیر شورای عالی تهیه کنندگان سینما ساعت ۲۱:۱۵ پنجشنبه ۲۵ آذرماه از شبکه خبر پخش شد. رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در آغاز این برنامه با اشاره به فضای شبکه‌های اجتماعی که حضور در این برنامه را به مناظره تعبیر کردند گفت:  باید عرض کنم بعد از توافق و دعوت برای حضور در برنامه برخی از رسانه‌ها و بیشتر شبکه‌های اجتماعی اخبار زیادی مبنی بر مناظره منتشر کردند که باید عرض کنم مناظره‌ای از نظر ما وجود ندارد چرا که مناظره بیشتر بین دو رقیب و بین دو گرایش مخالف است. در حالی که اینجا چنین نیست.

وی افزود: سینمای ایران امروز یک کلیت است و به تعبیری به مثابه یک کشتی است که همه ما سوارش هستیم. مسیر یکی است. مقصد یکی است. امنیتش امنیت همه است و سلامتش سلامت همه است. ماجرای گفتمان درون گفتمانی و درون خانواده با مناظره فرق دارد. و این بداخلاقی که عده‌ای از این برنامه به مناظره تعبیر کردند شبیه بداخلاقی های دیگری است که در حق حوزه هنری مدام می کنند. گفتگوی ما درون خانودگی است و فرق می‌کند با آنچه که در انتخابات و وضعیت های سیاسی معمولاً مطرح می کنند.

محمد حمزه زاده با بیان اینکه بحث تحریم هم تعبیر غلطی است. خاطر نشان ساخت: تحریم برچسبی است که بعضی از کسانی که فیلم هایشان در سینماهای ما اکران نشد روی کار ما گذاشته اند و یک عبارت و تعبیر ناصحیح و غلط و نامربوطی است.

وی ادامه داد: اگر کاری که حوزه هنری می‌کند اسمش تحریم باشد پس همه سینمادارانی که فیلم‌هایی را نمی‌توانند اکران کنند یا اکران نمی‌کنند مشغول تحریم هستند. یعنی هر سینماداری که فیلمی را انتخاب نمی‌کند با این رویکرد انگار آن فیلم را تحریم کرده است.

قائم مقام رئیس حوزه هنری معتقد است اساساً عبارت تحریم عنوان غلطی است که روی کار ما گذاشته اند. ما هم مثل هر سینمادار دیگری در چهارچوب قانون و ضوابطی که وجود دارد و همه دارند به آن عمل می‌کنند این امکان و این حق را داریم فیلم‌هایی را برای اکران انتخاب بکنیم و یا انتخاب نکنیم.

وی اظهار داشت: طبق قانون کارمان را انجام می‌دهیم و تا الان یک خط از قوانین تخطی نکردیم.  تاکنون هم  هیچ نوشته – مصوبه و آئین نامه‌ای هم از جایی در نیامده که کاری که ما انجام می‌دهیم را غیرقانونی بداند و یا اسمش را تحریم  بگذارد. بنابر این ما با این نگاه موافقت نداریم و  در واقع ما فیلم‌ها را برای اکران گزینش و انتخاب می کنیم و این اسمش نمی‌تواند تحریم باشد.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه حوزه یک سوم سینماهای کشور را در اختیار دارد. خاطرنشان ساخت: فرض کنید اگر این سینماها در اختیار حوزه هنری نبود. فرض کنید ۹۵ سینمای فعال حوزه در اختیار ما نبود دو حالت داشت یا باید سرمایه دولت و یا شریک خارجی می آوردیم تا این سالن ها را بسازند. اما حوزه با تمام سختی‌ها تمام قد ایستاده است. اگر جایی هست که بیاید در عرصه سینما سرمایه‌گذاری کند کجاست؟ بگویید بیاید ما هم خوشحال می‌شویم و استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: صدها میلیارد تومان از سرمایه‌های حوزه‌هنری درگیر سینماست. فرض کنید این سینماها نبود و می‌خواستید بر اساس سیاست‌های دولت امروز چنین سرمایه‌ای را از داخل یا خارج کشور جذب کنید. آیا با این ادبیات با او صحبت می‌کردید؟ آیا ادبیاتی که بعضی از آقایان درباره‌ی این سرمایه‌گذار بزرگ به کار می‌برند، دوستی با منافع سینماست؟

یا این که فرض کنید این سینماها در اختیار بعضی سازمان‌های اقتصادی بود که قبلاً هم بود. رفتاری که آن سازمان‌ها با سینما داشته‌اند و دارند پسندیده است؟

شک نکیند سینماهایی که در اختیار آن سازمان ها بوده الان تبدیل شده بود به ساختمان بانک، پاساژ، مال و همین الان هم که حدود ۲۵ سینمایی را که داریم تحویل می‌گیریم هنوز تیشه و کلنگ شان روی این بناهاست که این‌ها را تبدیل کنند به همان فضاها.

hamzezadeh2

وی یادآور شد: همین چند شب پیش در اصفهان یکی از این سینماها را که داشتند تخلیه می‌کردند تا تخریب کنند فقط توانستیم با حکم قضایی جلوی تخریبش را بگیریم.

وی اضافه کرد: در همین فاصله‌ای که این سینماها در اختیار حوزه قرار گرفته بعضی از همین دوستان مدام عنوان می‌کنند که سینماهای حوزه دارند مثل شمع آب می‌شوند و حوزه هنری به سینماهایش نمی‌رسد. توی برنامه‌ها می‌آیند می گویند. اما سینماها مفاهیم بی‌هویت و بی مصداق خارجی نیستند. عدد و رقم دارد. روی زمین است. سینماست دیگر و چیزی پنهانی هم نیست. می‌توانند بیایند ببینند.

وی تصریح کرد: متاسفانه می آیند می‌بینند. دوستان موسفیدی که در روزنامه‌ها علیه حوزه هنری حرف می‌زنند خود این‌ها در برنامه‌های بازگشایی و رونمایی سینماها و افتتاحیه‌ها هستند و همین اخیراً هم بودند و عکس یادگاری‌شان را هم با ما گرفتند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری تصریح کرد: سینمای ایران تاب و توان درگیری و اختلاف را ندارد. از بزرگان و عقلای سینمای ایران توقع داریم که شلوغ‌کاری‌ها و رفتار‌های دور از شأن سینما را از بعضی از جوانان و بعضی موسپیدان سینما برنتابند و به نوعی تدبیر کنند.

حمزه زاده با بیان اینکه حوزه هنری در هشت ماهه سالجاری ۴ هزار صندلی به ظرفیت سینماهای کشور اضافه کرده و تا سال ۹۶ هشت هزار صندلی دیگر هم اضافه می کند افزود: این نهاد فرهنگی سینماها را نه به عنوان مرکز تجاری یا پاساژ که حالا به عنوان طعمه دو یا سه تا سالن در طبقه آخرش بسازند نگاه نمی کند. سینما را می‌سازد به عنوان یک مرکز فرهنگی  و این فرصت را برای اکران فیلم‌ها فراهم می‌کند و از اول سال تا الان ۱۴ سینما را در شهرهای مختلف از جمله در تهران، اصفهان، تبریز، زنجان و آبادان مورد احداث، بازسازی و نوسازی قرار داده است که جامعه سینمایی هم ما را همراهی می‌کنند و شرکت می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری  عنوان کرد: ما از سال ۹۲ که به اقتضای ضرورت‌هایی دست به انتخاب فیلم‌ها زده ایم با جامعه سینمایی و سینماگران تعامل داشته‌ایم. نه به خاطر اینکه مجبور باشیم بلکه به دلیل اینکه خودمان بخشی از این سینما هستیم.

حمزه زاده با بیان اینکه سینمای حوزه‌هنری بخشی مهم از سینمای ایران است. سینماهای حوزه‌هنری یکی از بادبان‌ها و یا موتورها و پیشران‌های مهم کشتی سینماست. هر چه باد موافق در آن بپیچد، همه زودتر به مقصد می‌رسیم.

وی ادامه داد: با همه دوستان جلسه داشتیم. با آن چند فیلمی که بر خلاف میل ما و در یک حرکت ناجوانمردانه در رسانه‌ها منتشر کردند با همه آن‌ها نشستیم و صحبت کردیم. نه فقط با آن‌ها بلکه با خیلی از فیلمسازان و تهیه کنندگان که الان فیلم هایشان اکران شده و در تعامل برخی از آرای ما را اعمال کردند صحبت کردیم. حتی فیلم‌هایی را که انتخاب هم نمی‌کنیم هم با فیلمسازانشان صحبت کردیم و می کنیم. گاهی صحبت‌های ما بدون سرو صدا به نتایجی منجر می‌شود و مواردی هم نمی پذیرند و یا اشکالات طوری هست که نمی‌توان اصلاح کرد.

حمزه زاده با بیان اینکه در حوزه هنری به روی همه سینماگران کشور باز است خاطرنشان ساخت:  حوزه هنری چهار تا در دارد درها به روی همه باز است از هر دری وارد شوند به اتاق ما می رسند. ما اهل گفتگو و تعامل هستیم یا ما به جلسات و محافل شان می رویم . همواره این تعامل و گفتگو برقرار است.

وی اضافه کرد: باید از کسانی که به جایگاه و شان فرهنگی و اجتماعی حوزه احترام می‌گذارند  تشکر کنم. بعضی از کسانی که بعضا صحبت می‌کنند متأسفانه هیچ توجهی به شان تاسیس و رسالت های حوزه هنری و جایگاه فرهنگی و اجتماعی‌اش ندارند و آن را به عنوان یک نهادی انقلاب  به رسمیت نمی شناسند و می‌گویند شما یک سینمادار و سالن دار هستید و مثل بقیه سینماداران.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه اهداف ، شرح وظایف و آئین نامه فعالیت حوزه هنری در رسانه‌ها موجود است گفت: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به شاخصه ها، استانداردها و اولویت های این نهاد پی برید. ضمن اینکه اسنادمان را در اختیار قرار می دهیم. صریح بگویم: ما انقدر شفافیم که دیگر دیده نمی شویم. با یک جستجو ساده و کوتاه در اینترنت می‌توانید به مقالات، اسناد، گفتگوها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رئیس حوزه هنری و بنده را ببیند که بارها به صورت روشن و شفاف دغدغه ها و اولویت هایمان را مکرر در مکرر گفته ایم.

وی خاطرنشان ساخت: از شروع مدیریت آقای مؤمنی شریف چهار مضمون به عنوان محورهای اصلی و سرفصل در برنامه‌های تولیدی و ترویجی مان انتخاب کردیم. و این‌ها را رسما اعلام کردیم. در سخنرانی آقای مؤمنی در سال۹۲ رسما به معیارها و شاخص های فیلم‌هایی که مورد حمایت حوزه هنری قرار می گیرند مطرح گردیده است.

حمزه زاده بیت الغزل این‌ محورها را حوزه خانواده و حوزه سبک زندگی ایرانی و اسلامی عنوان کرد و افزود: هدف مان این است که کمک کنیم به ارتقای زندگی خانوادگی بر مبنای سبک زندگی ایرانی و اسلامی.  آثاری چون «یه حبه قند» در تولیدات ما تابلوی این‌جور فیلم هاست که با افتخار بالای سرمان می گیریم. «حوض نقاشی» یک نوع دیگرش است. خسته نباشید نوع دیگرش.

وی تأکید کرد: اساساً فیلم‌های که در راستای تقویت نظام خانواده ، تقویت ارتباطات بین خانواده ، ترویج امید به زندگی و بقیه مفاهیمی که می‌تواند به محور خانواده به عنوان هسته اصلی اجتماع  و به عنوان جایگاهی که هر جور رفع آسیب های اجتماعی در کشور منوط به اصلاح و رشد آن است مد نظر ماست.

hamzezadeh3

حمزه زاده حوزه هنری را یک نهاد انقلاب زاده خواند و ادامه داد: اگر به اسناد نگاه کنید حوزه هنری چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس می شود. مباحث انقلاب و  آرمان‌های انقلاب رویکرد ماست. انقلاب هم که می گوئیم منظورمان فقط ده روزه دهه فجر و سال ۵۷ نیست. حتی اتفاقات و وقایع خود ۵۷ هم نیست. حتی از خرداد ۴۲ تا ۵۷ هم نیست. انقلاب به معنای یک مفهوم و به معنای یک آرمان و یک سبک و نوعی نگرش در زندگی است  از آثاری که در این راستا باشند هم در تولید و هم ترویج و عرضه حمایت می کنیم.

وی حوزه جنگ و دفاع مقدس را سومین محور  حمایتی حوزه هنری عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در این زمینه هم در عرصه ادبیات و هم در حوزه سینِما کارنامه بدی نداریم  و دستاوردهای قابل دفاع و مثال زدنی داریم.

به گفته وی حوزه کودک و نوجوان او مضامین مرتبط با این ژانر هم جدیداً به کارهای حوزه هنری اضافه شده است و دلیلش هم ابعاد جمعیت شناختی و ویژگی‌های فعلی جمعیت ماست و هم برای اینکه نسلی را برای آینده تربیت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه فیلم‌های اجتماعی گونه‌ای مهم از سینمای کشور است گفت: فیلم‌های اجتماعی یک گونه مهم از سینما هستند. اینکه آیا فیلم‌های اجتماعی اصولاً با وضعیت فعلی اقتصاد و تجارت کشور با این کمیت و تعدادی که ساخته می‌شوند و درصد بالایی – حدود ۱۰۰ فیلم در سال – را به خود اختصاص می دهند آیا این تعداد فیلم اجتماعی کمکی به تجارت و اقتصاد سینما است بحثی ندارم. تصریح کرد:  اما در مورد مضامین اجتماعی ما موافق هستیم و فیلم‌هایی که خودمان ساختیم هم اجتماعی بودند. مگر «حوض نقاشی» اجتماعی نیست؟ مگر «تاج محل» اجتماعی نیست؟ فیلم «بیست و یک روز بعد» که دارد ساخته می‌شود مگر اجتماعی نیست؟ و ده‌ها فیلم دیگر در سینما، فیلم‌های کوتاه و مستند و انیمیشن.

وی ادامه داد: یک نکته‌ای در باره برخی فیلم‌های اجتماعی وجود دارد و به آن می‌گویند آسیب های اجتماعی . یک مثالی بزنیم. یک دوگانه ای است بین پزشک و حکیم. در گذشته که پزشکی اینقدر پیشرفت نکرده بود و حکما با علم و بصیرت شان به دردهای ما می پرداختند. وقتی پیش شان می‌رفتیم ام .آر آی، سی .تی. اسکن و … نبود . درد را تشخیص می‌داد و به بیمار نمی گفت. فقط نسخه‌ای می داد. این نسخه خوراکی فقط هم نبود. یک‌جور تغییر زیست و مشی زندگی بود. االان فرق کرده. پیش دکتر که می‌روی با بهره گیری از امکانات و تکنولوژی واضح و صریح می‌گوید به عنوان مثال سرطان داری و …

قائم مقام رئیس حوزه هنری افزود: بعضی از این فیلم‌های اجتماعی که ساخته می‌شود درست است به آسیب های اجتماعی می پردازند ، درست است که درد مردم را اشاره می‌کنند اما لزوماً این منجر به اصلاح و یک رفتار مصلحانه در  اجتماع نمی شود.

وی معتقد است ما به عنوان سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و بعد توزیع کنندگان و نمایش دهندگان فیلم‌ها به سهم خودمان این اجازه را به خودمان نمی‌دهیم که از درد مردم سوء‌استفاده کنیم. درد مردم را به خودشان نشان دهیم بدون اینکه آن‌ها بتوانند این درد را درمان کنند.

حمزه زاده اظهار داشت: تعدادی از فیلم‌های اجتماعی که الان با عدم اکران ما مواجه می‌شوند البته باید اذعان کنم که چندتایی هم نمی‌شوند ، نه تنها دردی از اجتماع را درمان نمی‌کنند بلکه به عقیده من با عرض معذرت یک‌جور لاشه خواری از معضلات اجتماعی است. و خودش یک امر مذموم است.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه هر تماشاگری یک سرمایه است برای سینما یادآور شد: الان اوضاع سینما خوب است. به چه دلیلی معلوم نیست و ممکن است سال آینده این تماشاگران نباشند یا … دلیل اقبال یا عدم اقبال بررسی نمی شود چه کسی دارد بررسی می کند؟

وی اضافه کرد: سینماهای حوزه میزبان بیش از ۵ میلیون نفر در طول سالجاری بودند و تا پایان سال این رقم به ۸ میلیون نفر می رسد. ما داریم این را بررسی می کنیم. واقعاً هم سلیقه شخصی ما نیست. در تمام تصمیم گیری ها ما هیچ‌گاه سلیقه ای رفتار نکردیم . یک بخشش مطالبات بالادستی و بخش دیگرش هم مطالبات مردمی است.

حمزه زاده با اشاره به ویژگی و مشخصه سینماداری حوزه هنری گفت: حق مضاعفی از ما و  از همکاران من ضایع  می‌شود وقتی ببینند زحماتشان در بازسازی و نوسازی سینماها ندیده گرفته می‌شود. وقتی زمین سوخته و ویرانه را تحویل می‌گیرند و تبدیل به سالن و سینمایش می‌کنند و تحویل ناوگان سینمایی کشور می‌دهند و به چشم دوستان نمی‌آید و مدام تخریب و تخطئه می کنند.

وی خاطرنشان ساخت: واقعیتش این است حوزه هنری نه بر مبنای سلیقه بلکه بر اساس تکالیف و اساسنامه و براساس شوراها و هم فکری با خیلی از بزرگان سینما انجام وظیفه می کنند.

این مدیر سینمایی اظهار داشت: البته نکته قابل تأمل این است بعضی از سینماگرها در مواردی که می‌خواهند فیلم شان جذاب شود بقیه مواردی که می‌توانست باشد و مؤثر و مفید هم باشد را رها کردند و چسبیدند به خط قرمزها. هی اصرار دارند تا زهرش را زیاد کنند که فیلمش بفروشد ولی ما نمی‌توانیم فیلمی که آرمان‌های انقلاب را ، آرمان‌های جنگ را و باورهای مردم را زیر سوال می‌برد و آن‌ها را ناامید می‌کند و روزگار را تیره و سیاه نشان می‌دهد حمایت کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>