سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ دی ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

محسن علی اکبری: حوزه هنری در رکود اقتصادی هم بازسازی را رها نکرد

mohsen-aliakbari

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «استرداد» تلاش حوزه هنری برای بازسازی سینماها و رونق فروش فیلم‌ها را ستود.

به گزارش سوره سینما ، محسن علی اکبری تهیه کننده سینما گفت: نیاز به ساخت سالن های سینما با توجه به کمبود سالن در کشور به شدت احساس می‌شود. تعداد سالن های سینما در ایران اصلا با سرانه جمعیت همخوانی ندارد. طبق قواعد ما باید تعداد دو هزار سالن سینما در کشور داشته باشیم تا به استاندارد برسیم، ولی تعداد سالن‌های فعال ما نهایتا به ۲۰۰ سالن می رسد. ما تنها حدود ده درصد از تعداد سالن هایی که باید در کشور داشته باشیم تا به حد استاندارد برسیم را در اختیار داریم که رقمی بسیار اندک است.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید تعداد تولیدات ما زیاد است یعنی باید یا تولید را کم کنیم یا به سالن‎هایمان اضافه کنیم تا به حد عرف و استاندارد برسیم و اگراین اتفاق نیفتد بیشتر از اکران فیلم شاهد فیلم سوزی خواهیم بود.

این تهیه‌کننده افزود : حتی اگر ساخت سالن برایمان مقدور نیست می‌توانیم سالن‌های سینما سیار داشته باشیم. در کشورهای بلوک شرق اروپا که کشورهای کوچکی هستند و سالن‌های سینما در شهرهایشان کم است از سالن های سیار استفاده می‌کنند و این موضوع به رونق اکران کمک می کند.

تهیه کننده فیلم «پاداش سکوت» گفت: کشور همسایه ما ترکیه تا سال ۲۰۰۵ نزدیک به هشتاد سالن سینما در کل کشور داشت که مانند بسیاری از سالن های ما در شهرستان ها سالن هایی به شدت فرسوده و قدیمی بودند. اما به دلیل رسیدن به قوانین استاندارد اروپایی برای عضویت در اتحادیه اروپا این کشور از همان سال شروع به ساخت سالن های سینما کرد. این کشور باید برای رسیدن به حد استاندارد حدود ۱۶۰۰ سالن در سراسر کشور می‌ساخت و در سال ۲۰۱۲ به این مهم دست یافت.

علی اکبری ادامه داد: این سالن ها اغلب گنجایشی حدود صد نفر دارند و کوچک هستند. ساخت سالن‌های کوچک به تعداد بالا مزیت هایی همچون صرفه جویی در انرژی و تنوع اکران را در پی دارد. وقتی یک مجموعه سینمایی با سالن های متعدد وجود داشته باشدامکان اکران فیلم هایی بیشتری وجود دارد و سلیقه افراد بیشتری تامین می‌شود. برای مثال مخاطب فیلم‌های مذهبی می داند دست کم ۵۰ سالن همیشه فیلم های مذهبی اکران می‌‍کنند. یا مخاطب ژانر کودک می‌داند همیشه در یک سری از سالن ها فیلم های مخصوص کودکان اکران می شوند.

وی در همین زمینه اضافه کرد: این اتفاق در ترکیه افتاده و می‌تواند الگویی باشد برای مدیران ما تا با ساخت سالن های کوچک با تعداد بالا هم به اکران تعداد بیشتری از فیلم ها کمک کنند و هم با تنوع اکران به سلیقه همه مخاطبان احترام بگذارند.

اکبری ادامه داد: حوزه هنری به عنوان ارگانی که بیشترین تعداد سالن های سینما را در اختیار دارد در خصوص اکران حرف اول را در سینما می زند و هیچ بخش خصوصی و نهاد دیگری توان رقابت با این نهاد را ندارد. با وجود تمام دغدغه هایی که در خصوص مسایل مالی و رکود اقتصادی در سال های اخیر با آن مواجه بودیم حوزه هنری همچنان به سالن سازی و مرمت سالن های قدیمی پرداخته است که جای تقدیر دارد. اینکه حوزه هنری در چنین شرایطی اقدام به ساخت سالن های سینما در شهرستان ها می کند واقعا دلگرم کننده است. ساخت سالن‌هایی مانند پردیس آزادی و پردیس هویزه مشهد به رونق اکران کمک بزرگی کرده. امیدوارم دولت، شهرداری‌ها و نهادهای خصوصی هم در این زمینه فعال شوند و همه دست به دست هم دهند تا به سرانه دو هزار سالن که نیاز کشور است برسیم.

اکبری با ابراز امیدواری از ادامه دار بودن روند سالن سازی حوزه هنری در کشور گفت: امیدوارم با سرمایه گزاری در زمینه ساخت سالن های سینما توسط حوزه هنری و سایر نهادها  دوستانی که در حیطه تولید فیلم کار میکنند دست کم بتوانند به بازگشت سرمایه‌شان امیدوارم باشند.

تهیه‌کننده فیلم «استرداد» در پایان گفت: دوست دارم در پایان به عنوان یک هنرمند از عملکرد مثبت حوزه هنری در این زمینه تقدیر و تشکر کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>