سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ دی ۱۳۹۵ در ۱:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب

پخش آخرین حضور آیت‌الله طالقانی در مجلس خبرگان از شبکه مستند

taleghani

«تاریخ شفاهی ایران» در قسمتهای جدیدی که به جلسات بررسی اصل سه قانون اساسی اختصاص دارد، تصاویری از آخرین حضور آیت الله طالقانی در مجلس خبرگان را روی آنتن شبکه مستند سیما می فرستد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، سیدمهدی مویدی تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» در این زمینه اعلام کرد: آیت الله طالقانی در ۱۹ شهریور ۵۸ از دنیا رفت. این موضوع درست ۴ روز بعد از آخرین حضورشان در مجلس خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی بود.

وی افزود: در قسمتهای پیش روی برنامه، آخرین ساعات حضور ایشان در مجلس را به تصویر می کشد.

به گفته مویدی آنچه در این مجالس برای علما مهم بوده، کاربردی کردن فقه اسلام به ویژه مکتب تشیع بوده است و در جلسات در این باره بحث می شده که چگونه می توانیم فقه شیعه را در قانون اساسی برای جامعه مدنی قابل کاربرد کنیم. به گونه ای که کلیه آزادی های مدنی و سیاست های داخلی و خارجی بر مبنای اصول شرع مقدس اسلام بنا نهاده شود.

تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» یادآور شد: نمایندگان مجلس خبرگان به شدت روی این موضوع تمرکز داشتند و برایشان مهم بود که تمام اصول بر مبنای قرآن و سنت بنا شود. حتی در بسیاری از موارد، برای تایید یا رد یک اصل از قانون اساسی، به آیات قرآن و یا احادیث اهل بیت استناد و گاهی آن را به صورت کوتاه، تفسیر و تاویل می کردند.

مویدی تصریح کرد: مدیریت شهید بهشتی بر پیشبرد اهداف مجلس خبرگان قانون اساسی مبنی بر تصویب نظام مند اصول این قانون به شدت موثر بوده و با مدیریت ایشان روی جلسات بوده که طبق یک قاعده اصولی کار تصویب قانون به سرانجام می رسیده است.

«تاریخ شفاهی ایران» روزهای چهارشنبه ۸ دی، پنجشنبه ۹ دی و شنبه ۱۱ دی مربوط به بررسی اصل سه قانون اساسی است و آخرین تصاویر از حضور آیت الله طالقانی در مجلس خبرگان را ساعت ۱۸:۳۰ هر روز روانه آنتن می کند. تکرار این مجموعه روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>