سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ دی ۱۳۹۵ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در پنجمین قسمت از برنامه «سینما دو» مطرح شد :

یدالله صمدی: فیلم‌های ایرانی باید عطر و بوی خودمان را بدهد نه فرنگی‌ها و غربی‌ها را

cinema2-yadollah-samadi

پنجمین برنامه «سینما دو» با حضور یدالله صمدی کارگردان سینمای ایران و بررسی آثار وی شب گذشته برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانه ای برنامه «سینما دو»، محمد خزاعی مجری و کارشناس با اشاره به اینکه موضوع این قسمت از برنامه تفاهم و آشتی است گفت: مدارا، تفاهم و آشتی بسیار مهم است و همه باید تلاش کنیم تا این مقوله مهم در جامعه پررنگ شود.

وی با اشاره به اینکه در هر دوره‌ای مشکلات اجتماعی وجود داشته است گفت: قطعاً فیلمسازان دلسوز در دوره‌های مختلف مشکلات اجتماعی جامعه خود را می‌دیدند و براساس رسالتی که داشتند آن را نشان می‌دادند. اما مهم این است که در پایان فیلم‌ها علاوه بر آنکه مشکلات را نشان می دهیم راه‌های امیدی نیز نشان تماشاگر بدهیم.

خزاعی افزود: قطعاً فیلمی که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند وبه اصطلاح خوب بفروشد می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

یدالله صمدی کارگردان سینمای ایران نیز با اشاره به اینکه از زمان ساخت فیلم «آپارتمان شماره ۱۳» به مسائل اجتماعی و زندگی شهری توجه داشته است گفت: متاسفانه بعد از بیش از چند دهه آپارتمان نشینی در تهران هنوز فرهنگ آپارتمان نشینی کاملاً نهادینه نشده است و همسایه‌ها به حقوق یکدیگر آشنا نیستند و آن را رعایت نمی‌کنند.

صمدی با اشاره به اینکه سینما در ایران کاملاً متکی به دولت و دستگاه‌های دولتی است گفت: به نظر من با توجه به شوراهایی که وجود دارد و نظارت‌هایی که می‌شود ما فیلمساز مستقل به آن تعریفی که از مستقل وجود دارد نداریم البته این حرف به این معنی نیست که باید اجازه داده شود تا هرکسی هرچه می‌خواهد بسازد.

کارگردان «معجزه خنده» ادامه داد: درست است که شوراها بر فیلم‌ها نظارت می‌کنند آیا اگر فیلمی فقط خط قرمزها را رعایت کند و ممیزی نداشته باشد فیلم خوبی است  ما باید به عنوان فیلمساز و مدیر فرهنگی بیندیشیم که با ساخت یک فیلم چه تاثیری می‌گذاریم و برعکس اگر فیلمی را نسازیم چه اشکالی به وجود می‌آید.

صمدی افزود: برای من تفاهم، آشتی و دوست داشتن یکدیگر در فیلم‌ها بسیار مهم است و به نظر من در گذشته ما شاهد آشتی و تفاهم یبشتری بودیم ولی امروز انگار در حال مسابقه دادن هستیم و دائم دنبال بردن از یکدیگر هستیم. در این میان تکلیف عشق و محبت روشن نیست.

صمدی با یادی از علی حاتمی و ناصر تقوایی گفت: در گذشته نسل‌های مختلف فیلمسازی با هم دوست و مهربان بودند و امیدوارم این وضعیت دوستی در نسل جدید فیلمسازان نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم حفظ هویت ایرانی در فیلم‌ها گفت: فیلم‌هایی که ما به عنوان فیلمساز و به عنوان یک ایرانی می‌سازیم باید فرهنگ، هویت ما را نشان بدهد و به اصطلاح عطر و بوی خودمان را داشته باشد نه آنکه عطر و بوی فرنگی‌ها و غربی‌ها را بدهد.

جواد طوسی منتقد سینما طی سخنانی گفت: باید در فیلم‌هایی که به طبقه متوسط می‌پردازد شخصیت این طبقه کاملاً مشخص و هدفمند نشان داده شود. هرچند بعضی از سینماگران این طبقه را در میانه فیلم و یا پایان آن رها می‌کنند.

طوسی با اشاره به فیلم‌هایی از اصغر فرهادی گفت: به طور مثال فیلم‌هایی که اصغر فرهادی ساخته افق آرمانی ندارد و طبقه‌ای که در فیلم‌های وی نشان داده می‌شود شناسنامه‌ای دارد که در آن پنهان‌کاری و دروغ نمایش داده می‌شود. چنین طبقه‌ای آیا می‌تواند برای خود برنامه و آینده فرهنگی داشته باشد.

طوسی با اشاره به سینمای صمدی گفت: صمدی در فیلم‌های خود از یک روایت و قصه جذاب استفاده می‌کند و در کنار این روایت‌پردازی متعادل پایان‌بندی را نشان می دهد که اصلاً تلخ نیست.

حسین خطیبی جامعه‌شناس نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه یک هنرمند از مفاهیم اطراف خود الهام می‌گیرد گفت: جامعه‌ای که هنرمند در آن زندگی می‌کند و ساختار اجتماعی که با آن روبرو است نقش زیادی در شکل‌گیری افکار هنرمند و همچنین آثاری که می‌سازد دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توان با حکم و دستورالعمل به هنرمندان گفت که درباره مشکلات اجتماعی فیلم نسازند و یا فیلم‌های سیاه نسازند زیرا هر فیلمسازی برای خود یک فرد مستقل است.

خطیبی با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ شهرنشینی گفت: احترام به حقوق دیگران باید ابتدا از خود فرد شروع شود و نیاز به یک بلوغ فکری کامل دارد به همین دلیل و به علت نبود بلوغ فکری کامل ما امروز شاهد هستیم که برخی افراد مثلاً در اداره کارمند خوبی هستند اما در منزل پدر خوبی نیستند.

خطیبی با تاکید بر نقش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در خانواده‌ها و زندگی شهری گفت: جریان جدید اطلاع‌رسانی یک ابزار نوین است که جامعه را به قهقرا نمی‌برد بلکه آن را به جلو می‌برد. امروز شاید خواندن کتاب به شکل کاغذی آن کمتر شده باشد اما قطعاً مردم مطالب بیشتری در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند. هرچند این شبکه‌ها مطالب منفی و مضر نیز دارد.

وی ادامه داد: تکنولوژی یک ابزار است اما آنچه مهم‌تر از ورود تکنولوژی است الگویی است که باید برای نحوه استفاده از این تکنولوژی تعریف شود.

حسین نمازی فیلمساز جوان نیز طی سخنانی گفت: نگاهی به فیلم‌های پرفروش در سال جاری نشان می‌دهد که مردم به چه فیلم‌هایی علاقه دارند به همین دلیل اگر تقاضایی برای تماشای فیلمی نباشد قطعاً آن فیلم نیز ساخته نمی‌شود.

نمازی ادامه داد: فیلمسازباید به اطراف خودش کامل نگاه کند و از اطراف خود الهام بگیرد اما متاسفانه بعضی فیلمسازها فقط در فیلم خود قصه را روایت می کنند و هیچ راهکاری ارائه نمی‌کنند.

وی با اشاره به رشد استفاده از وسایلی همچون موبایل گفت: در چند سال اخیر همه ما به نوعی درگیر تلفن همراه شده‌ایم و این وسیله روابط ما را تغییر داده و تبدیل به روابط مجازی کرده است همین امر باعث شده تا ما دچار بحران گفتگو شویم.

«سینما دو» هر هفته میزبان یک کارگردان مطرح سینمای ایران، یک کارگردان جوان به همراه یک کار‌شناس و صاحب نظر غالبا جامعه‌شناس است که پیرامون یکی از آثار اجتماعی کارگردان مدعو در حضور علاقمندان و دانشجویان سینما و تئا‌تر کشور به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

گزارش‌های موضوعی و مردمی، قاب ملاقات؛ گفت‌و‌گو با بازیگران و یکی از اعضای اصناف سینمای ایران، گزارشِ فیلم و… از جمله بخش‌های در نظر گرفته شده برای این برنامه است.

از عوامل دست اندرکار این برنامه سینمایی می‌توان به زهرا غزنویان و حامد جلیلوند؛ نویسندگان برنامه، مجید میر فخرایی؛ طراح دکور، بهزاد عبدی؛ موسیقی متن، مدیرتولید و مجری طرح؛ پیمانه طهماسبی و مشاور رسانه‌ای؛ علی زادمهر اشاره کرد.

برنامه «سینما دو» به تهیه کنندگی عباس یداللهی و کارگردانی حمیدرضا معدنچی کاری است از گروه نهادهای اجتماعی که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳ و ۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>