سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
گزارشی از توسعه ناوگان سینمایی حوزه هنری در سطح کشور؛

قدردانی سینماگران از حوزه هنری به خاطر سیاست‌های توسعه زیرساخت‌های سینمایی

cinema-sazi-hoze

درحالی که تعطیلی و خطر تغییر کاربری بسیاری از سینماهای کشور را تهدید می‌کند سازمان سینمایی حوزه هنری دست به جریانی هدفمند و تاثیرگذار در زمینه توسعه زیرساخت‌های سینمایی زده و ناوگان سینمایی آن هر روز در حال افزایش و توسعه است.

سوره سینما – سازمان سینمایی حوزه هنری در یکی دو سال اخیر به صورت جدی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های سینما و ارتقای سالن‌های سینمایی در قالب نوسازی، تجهیز و بهسازی سینما‌ها در تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ورود کرده و به نظر می‌رسد نگاهی به عمل‌کرد این نهاد انقلابی در این عرصه گویای آن است که این سازمان، «سینماسازی» را به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم در اولویت‌ برنامه هایش قرار داده است.

احداث، نوسازی و بازسازی۱۶سینما و اضافه شدن بیش از ۴ هزار صندلی به ناوگان سینمایی این نهاد در یک سال و اندی اخیر و نیز، برنامه‌ریزی برای افزودن بیش از ۸ هزار صندلی تا پایان سال ۹۶ از جمله اقدامات سازمان سینمایی حوزه هنری است. درحالی که تعطیلی و خطر تغییر کاربری بسیاری از سینماهای کشور را تهدید می‌کند سازمان سینمایی حوزه هنری همچنانکه از آن به عنوان یک نهاد انقلابی و ارزشی و مهم‌ترین پایگاه هنری انقلاب اسلامی انتظار می رود، دست به جریانی هدفمند و تاثیرگذار در زمینه توسعه زیرساخت‌های سینمایی زده و ناوگان سینمایی آن هر روز در حال افزایش و توسعه است.

روند فعالیت‌های سازمان سینمایی حوزه هنری فضایی تاثیرگذار و امیدبخشی را رقم زده که در این خصوص رییس انجمن سینماداران کشور هم اظهار امیدواری کرده تا بازسازی سینماها توسط حوزه هنری همچنان ادامه یابد.

محمدقاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران معتقد است میزان تولیدات سینمایی ما با ظرفیت اکران اصلا همخوانی ندارد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد سالن های ما با جمعیت کشور همخوان بود ولی در حال حاضر اینطور نیست. متاسفانه حتی برخی از همان سالن‌ها هم امروزه از چرخه اکران خارج شده یا به علت بافت شهری تغییر کاربری داده‌اند. مشهورترین مورد خیابان لاله زار تهران است که پر از سالن سینما بود و همه این سالن‌ها در حال حاضر تجاری شده‌اند.

وی می افزاید: دردهه نود این کمبود سالن بالاخره از سوی مسئولان و بخش خصوصی و نهادهای فرهنگی احساس شد و به تدریج ساخت پردیس های سینمایی شکل گرفت. خوشبختانه فرهنگ پردیس سازی کمک بزرگی به اکران فیلم‌ها کرده است اما هنوز تا رسیدن به حد استاندارد فاصله بسیاری داریم.

رییس انجمن سینماداران درباره تلاش حوزه هنری در زمینه احداث سالن‌های سینما می گوید: جا دارد از حوزه هنری بخاطر تلاش و همتش برای سالن سازی در شهرهای مختلف و بازسازی سینماهای قدیمی و متروکه تشکر کنیم. امیدوارم این روند ادامه دار باشد. چنین کاری نشان می‌دهد بازسازی و ترمیم سالن های سینما و ساخت سالن ها جدید برای این نهاد در اولویت قرار دارد که باعث خوشحالی عوامل سینما و هنردوستان است. من به عنوان یک سینمادار از مدیران حوزه هنری تشکر می‌کنم که در این زمینه فعالیت و هزینه می کنند.

اشرفی خاطرنشان می سازد: باید در شهرهایی که فاقد سالن سینما هستند پردیس‌هایی مناسب آن شهرها ساخته شود و در این زمینه سرمایه گذاری شود. امیدوارم شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی مانند حوزه هنری در این زمینه پیشقدم شوند و سینما به همه شهرهای ما برود و فیلم‌ها در همه شهرها همزمان با شهرهای بزرگ اکران شوند.

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون نیز بر این عقیده است که سیاست بازسازی سینماهای توسط حوزه هنری به احیای سینماداری در کشور کمک می‌کند.

وی می گوید: ما در حال حاضر به شدت با کمبود سالن‌های سینما مواجه هستیم.

کارگردان «سی و سه روز» می افزاید: امروزه، برخی از فیلم‌ها به فروش‌های بالای ده میلیارد تومانی دست پیدا می‌کنند و اقبال به فیلم های داستانگو نسبت سال‌های گذشته بیشتر شده است. استقبال مخاطب از سینما باید با ساخت سینماهای جدید و مرمت سالن های فعلی جواب داده شود.

شورجه با اشاره به معضل کمبود سالن های خوب و با کیفیت در کشور و ضرورت مرمت سالن‌های سینما خاطرنشان می سازد: سالانه بیش از صد فیلم تولید می‌کنیم درحالی که سالن‌های سینما پاسخگوی این میزان از اکران نیستند.

شورجه با قدردانی از اقدامات سازمان سینمایی حوزه هنری در زمینه ساخت سالن‌های سینما تصریح می کند: اقدام حوزه هنری در بازسازی سالن‌های قدیمی بسیار در جذب مخاطب موثر است. سینماهای حوزه هنری یک به یک مرمت می‌شوند، این جای خشنودی است و به چنین مدیرانی باید تبریک گفت. چنین اقدامی می‌تواند به کلیت سینما و احیای این صنعت کمک کند.

سیدهادی منبتی از مدیران فرهنگی کشور هم معتقد است از آنجاییکه بیش از هشتاد سالن سینمای سراسر کشور متعلق به حوزه هنری است و بسیاری از استانهای کشور به واسطه سالن های حوزه هنری صاحب سینما هستند؛ این حرکت حوزه هنری را بسیار شایسته، لازم و قابل توجه می بینم.

وی ادامه می دهد: قطعا، بازسازی سالن های سینمایی نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و با برنامه ریزی جدی در این زمینه ظرف دو سال، هم بازخورد خوبی از مخاطبان خواهیم گرفت و هم اینکه این سرمایه استفاده شده بر می گردد.

مدیرعامل سابق موسسه «تصویر شهر» یادآور می شود: به عنوان نمونه سینمای «هویزه» مشهد را قبل و بعد از بازسازی در نظر بگیرید. قبل از بازسازی این سینما در رتبه های هفتم یا هشتم به لحاظ جذب مخاطب قرار داشت اما بعد از بازسازی سینما «هویزه» توسط حوزه هنری اگر اولین سینما به لحاظ جذب مخاطب نباشد دومین سینمای پرمخاطب کشور است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال های گذشته وزارت ارشاد و موسسه سینما شهر هم در بازسازی سالن های سینمایی بخش خصوصی تاثیرات مثبتی داشتند می افزاید: قطعا، افزایش سالن های سینمایی هم بسیار حرکت موثر در جهت جذب مخاطب خواهد بود اما بازسازی و به روز رسانی این تعداد سالنهای موجود هم ظرف دو سال آینده نتایج مطلوب فراوانی را به همراه خواهد داشت.

در این رابطه، یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون معتقد است حوزه هنری”سالن سازی”را حتی در شرایط سخت اقتصادی فراموش نکرده است.

محسن علی اکبری با بیان اینکه نیاز به ساخت سالن های سینما با توجه به کمبود سالن در کشور به شدت احساس می‌شود می گوید: تعداد سالن های سینما در ایران اصلا با سرانه جمعیت همخوانی ندارد. طبق قواعد ما باید تعداد دو هزار سالن سینما در کشور داشته باشیم تا به استاندارد برسیم، ولی تعداد سالن های فعال ما نهایتا به ۲۰۰ سالن می رسد.

وی ادامه می دهد: حوزه هنری به عنوان ارگانی که بیشترین تعداد سالن های سینما را در اختیار دارد و در خصوص اکران حرف اول را می زند و هیچ بخش خصوصی و نهاد دیگری توان رقابت با این نهاد را ندارد. با وجود تمام دغدغه هایی که در خصوص مسایل مالی و رکود اقتصادی در سال های اخیر با آن مواجه بودیم حوزه هنری همچنان به سالن‌سازی و مرمت سالن های قدیمی پرداخته است که جای تقدیر دارد.

این سینماگر بر این باور است اینکه حوزه هنری در چنین شرایطی اقدام به ساخت سالن های سینما در شهرستان ها می‌کند واقعا دلگرم کننده است. ساخت سالن هایی مانند پردیس آزادی و پردیس هویزه مشهد به رونق اکران کمک بزرگی کرده و امیدوارم دولت، شهرداری‌ها و نهادهای خصوصی هم در این زمینه فعال شوند و همه دست به دست هم دهند تا به سرانه دو هزار سالن که نیاز کشور است برسیم.

اکبری با ابراز امیدواری از ادامه دار بودن روند سالن سازی حوزه هنری در کشور می گوید: امیدوارم با سرمایه گذاری در زمینه ساخت سالن‌های سینما توسط حوزه هنری و سایر نهادها دوستانی که در حیطه تولید فیلم کار می‌کنند دست کم بتوانند به بازگشت سرمایه شان امیدوارم باشند و دوست دارم به عنوان یک سینماگر از عملکرد مثبت حوزه هنری در این زمینه تقدیر و تشکر کنم.

علی غفاری کارگردان سینِما درباره ضرورت ساخت سالن های جدید سینما هم می گوید: در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور حتی یک سالن سینما هم نداریم و ساخت سالن در این شهرها می تواند به جذب مخاطب و فروش فیلم ها کمک کند. طبیعتا نیاز ما به سالن ضروری است و امیدوارم شاهد سینما سازی باشیم و بر تعداد پردیس های سینمایی افزوده شود. حوزه هنری یکی از قدرتمند ارگان های فرهنگی است و مالکیت سالن های بسیاری را در دست دارد و میتواند در سرنوشت یک فیلم موثر باشد. امیدوارم حوزه هنری همواره عدالت اکران را در نظر داشته باشد.

وی با تحسین از تلاش های حوزه هنری برای بازسازی سالن های سینما و ساخت سالن های جدید ادامه می دهد: اقدام حوزه هنری در بازسازی سینماهای قدیمی و ساخت سالن های جدید فوق العاده است. این یک اقدام فرهنگی قابل تحسین و باعث خوشحالی همه خانواده سینماست و باید به هر نحوی از این اقدام حمایت کرد. چنین حرکت هایی باعث دلگرمی همه سینماگران است. مردم ایران این حق را دارند تا در سینماهای استاندارد و راحت فیلم تماشا کنند و همه شهرها باید به سالن های خوب تجهیز شوند.

غفاری در پایان گفت: بسیاری از سالن های سینما به خصوص در شهرستان ها کاملا غیر استاندارد و کهنه هستند و از نظر کیفیت صدا و تصویر در شرایط نامطلوبی قرار دارند.. اقدام حوزه هنری در بازسازی چنین سالن‌هایی می تواند باعث آشتی بسیاری از مردم با سینما شود.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما حرکت حوزه هنری در ساخت سینماها را به نفع کل سینمای ایران می‌داند.

وی می افزاید: تعدادی از سالن‌های ما بسیار قدیمی هستند و سیستم پخش فیلم در آنها با کیفیت نیست و خانواده ها رغبتی به فیلم دیدن در چنین سالن هایی ندارند. این موضوع ربطی به اینکه سینما در چه نقطه‌ای از شهر باشد ندارد. در حال حاضر در جنوبی ترین نقطه شهر سالنی وجود دارد که خانواده ها به آن اقبال نشان می‌دهند اما در مرکز شهر سینماهایی هستند که خانواده ها احساس می‌کنند برایشان مناسب نیست.

نوروزبیگی ساخت سالن‌های سینما توسط حوزه هنری را به نفع کلیت سینما می‌داند و می گوید: خدا را شکر حوزه هنری در سال‌های اخیر اقدام به ساخت سالن های سینما و مرمت سالن های قدیمی کرده است. من بعضی از این سالن ها را دیده ام و از به روز رسانی آنها بسیار خوشحالم. این موضوع هم به نفع حوزه هنری است، هم به نفع مردم و مخاطبان سینما و هم به نفع کلیت سینما. حوزه هنری در حال حاضر از پخش فیلم‌ها سود می برد چون سالن های خوبی دارد و در جذب مخاطب موفق عمل می کند. سالن های این نهاد با پردیس ها برابری می‌کنند و هرچقدر در راه ساخت سالن‌های جدید و بازسازی سالن ها کوشاتر باشد بیشتر بهره مند خواهد شد و سینمای ایران نیز از این موضوع بهره خواهد برد.

یک کارشناس و مدیر سینمایی معتقد است حوزه هنری در زمینه حفظ، نگهداری سالن‌های سینمایی و گسترش آنها که یکی از زیرساخت‌های اصلی سینماست؛ فعال بوده و ضمن حفظ و تجهیز سینماهای تحت پوشش، در توسعه و ساخت سالن‌های جدید پیشگام است.

ناصر باکیده مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران ادامه می دهد: یکی از بخش های مغفول مانده در حوزه سینما، حفظ، نگهداری و ساخت سالن های سینماست. در چرخه تولید و اکران فیلم های سینمایی، سالهاست دچار مشکل هستیم و هرساله مجموعه تولیدات سینمایی در نوبت اکران با کمبود سالن سینما روبرو هستند. بدون شک، حوزه هنری در این زمینه و در جهت نگهداری و گسترش سالن های سینمایی پیشگام است.

باکیده با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم حوزه هنری بالاخص در بخش سینما، نگاه به کیفیت و نه کمیت آثار بوده گفت: اگر نگاهی به تولیدات حوزه بیاندازیم خواهیم دید که حوزه همیشه سعی بر فاصله گیری از تولید انبوه بی کیفیت و تمرکز بر ساخت اثر با نگاه مستقیم به باورهای فرهنگی کشور داشته است. همچنین، علاوه بر نگاه جدی به تولید اثر توسط پیشکسوتان این حوزه، فضا را برای پیشرفت نسل جدید فیلم ساز هموار ساخته و نگاه جدی به آنان دارد.

وی ضمن قدردانی از  فعالیت های حوزه هنری و بخش سینمایی حوزه هنری در زمینه توسعه و تجهیز و نوسازی سالن های سینمایی و سینماداری تصریح کرد:  امروزه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی کمتر شاهد ساخت و ساز سالن های سینمایی هستیم و مسئولیت حفظ و گسترش سالن های سینما که یکی از قدم های زیرساختی و عمرانی سینماست را حوزه هنری به دوش کشیده است.

این مدیر سینمایی معتقد است فعالیت حوزه هنری در سراسر کشور، تعمیم نگاه و گسترش فضاهای فرهنگی و عدالت فرهنگی را در بردارد.

شایان ذکر است بازسازی سینما «آفریقا» در مشهد، بازسازی و تبدیل سینما «قدس» تبریز از سینمایی یک سالنه به سینمایی دو سالنه، بازسازی کامل سینما «فلسطین» همدان به صورت دو سالنه، بازسازی و بهره برداری سینما «فلسطین» اصفهان و اقدام به ساخت اولین پردیس سینمایی اصفهان به نام «خانواده» با چهار سالن، بازسازی سینما «آزادی» ارومیه، بازسازی سینما «آزادی» آبادان، نوسازی سینماهای «پیام» و «شاهد» در تهران، همچنین، بازسازی سینما «بهمن» تهران از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین سینماهای تهران و مجموعه سینماهای حوزه هنری و ده‌ها پروژه دیگر گوشه هایی از عملکرد سازمان سینمایی حوزه هنری در عرصه سالن سازی و تقویت زیرساخت های سینمایی کشور است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>