سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۵ در ۱۱:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

سعیدی‌پور: سینما «آزادی» دو برابر سال قبل فروش داشته است/ اکران فیلم خارجی

reza-saeedi-poor

مدیر پردیس سینمایی «آزادی» اعلام کرد این سینما امسال نسبت به سال قبل دو برابر فروش داشته است.

سوره سینما – الناز نعمتی : پردیس آزادی همچنان یکی از مهمترین سینماهای پایتخت است، با آنکه ساخت پردیس‌های دیگر در سراسر شهر، باعث شده تمرکز بخشی از مخاطبان سینمای ایران از این پردیس برداشته شود اما هنوز بسیاری دوست دارند در این سینما و سالن‌هایش فیلم ببینند. سال سینمایی رو به پایان است و با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر با رضا سعیدی‌پور مدیر این پردیس درباره فروش فیلم ها در سال ۹۵ و وضعیت این سینما صحبت کردیم.

وضعیت فعلی سینما آزادی از نظر جذب مخاطب چگونه است؟

رضا سعیدی‌پور: سینما آزادی بین پردیس‌های تهران از نظر آمار جذب مخاطب در رتبه دوم است و ما یکی از پر فروش‌ترین سینماهای کشور هستیم . فروش این سینما نسبت به سال قبل رشد بسیار خوبی داشته است. در نه ماه سال گذشته ۵ میلیارد و هشتصد میلیون تومان فروش داشتیم و در نه ماه امسال ۱۱میلیارد و هشتصد میلیون تومان. فروش این سینما در نه ماه امسال به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته از دو برابر هم بیشتر بوده است.

برنامه‌ای برای جذب مخاطب بیشتر در دستور کار خود دارید؟

بله ، مایل هستیم با مصوبه جدید شورای صنفی فیلم های خارجی را در سینما آزادی اکران کنیم. همچنین اکران فیلم‌های سه بعدی از برنامه های آینده این سینماست که می تواند به جذب مخاطب بیشتر کمک کند. بسیاری از کمپانی‌های خارجی به خاطر تحریم ها به ما فیلم برای اکران نمی دادند ولی حالا و با توجه به رفع تحریم ها می توانیم فیلم های روز را در سالن هایمان اکران کنیم.

تجربه ثابت کرده مخاطبان ایرانی تمایل بیشتری به دیدن آثار داخلی دارند . فکر می‌کنید اکران فیلم های خارجی در پردیس آزادی با استقبال روبرو شود؟

طبعا این فیلم ها نمی توانند رکن اصلی اکران باشند و می توانند بصورت تک سئانس و برای قشر خاصی که علاقه‌مند به دیدن آثار خارجی با کیفیت خوب روی پرده سینما هستند نمایش داده شود. مثالی برایتان می‌زنم، اگر در کنار خودرو سازان داخلی ، خودروهای خارجی وارد نکنیم کمپانی های داخلی رقیبی برای خود نمی بینند و به کیفیت اهمیت نمی دهند همانطور که در سال های قبل شاهد این اتفاق بودیم و مدیران خودرو سازی انگیزه ای برای ارتقای کیفیت نداشتند اما با ورود خودروهای خارجی درخواست برای خرید خودروی داخلی کم شد و کمپانی های داخلی به فکر بالا بردن کیفیت افتادند. در سینما هم همین موضوع می تواند مصداق داشته باشد و اگر فیلم های خوب با استاندارد بالا در سینماهای داخلی اکران شوند طبعا بر ذائقه مخاطب و سینماگران تاثیر خواهند داشت.

در تهران شاهد رشد پردیس های سینمایی هستیم آیا پردیس‌های جدید را برای پردیس آزادی رقیب می‌دانید؟

پردیس‌های جدید نه تهدید هستند و نه رقیب. شما اگر به بازار طلا فروش ها بروید می بینید صدها مغازه کنار هم هستند و همه یک نوع کالا می‌فروشند و هیچکدام هم به دیگری لطمه نمی زنند. بالا رفتن تعداد سالن‌های سینما اتفاقا باعث رونق کل سینما و در نتیجه فروش بالای همه سینماها می‌شود. این اتفاق در کشورهای صاحب صنعت سینما و پیشرفته افتاده و می بینیم هر چقدر تعداد سالن ها بیشتر باشد رونق فروش بالا می رود. در کشور ما هم پیش از انقلاب بیش از پانصد سالن وجود داشت ولی در حال حاضر حدود دویست و پنجاه سالن داریم که به نسبت جمعیت بسیار کم است پس رشد پردیس‌ها نه تنها تهدید نیست که فرصت محسوب می‌شود، هرچقدر تعداد پردیس‌ها بیشتر شود مردم رغبت بیشتری به تماشای فیلم پیدا می کنند و در نهایت سینما رونق پیدا می کند.

قوانین و قواعدی که حوزه هنری در بخش اکران دارد، کار را برای شما به عنوان یک سینمادار سخت نمی‌کند؟

در سال ۹۵ تنها چند فیلم در سینما آزادی نمایش داده نشد و بقیه آثار بدون مشکل اکران شدند و فروش خیلی خوبی هم داشتند. ضمن اینکه در سینما آزادی ما دارای ۵ سالن هستیم و تنوع اکران داریم و می‌توانیم تعداد زیادی از فیلم های روی پرده را در این سینما به مخاطب عرضه کنیم.

بعضی از مخاطبان اشاره می کند که سیسیتم صوتی همه سالن های سینما آزادی کیفیت یکسانی ندارند.

سالن سینما دارای ویدئو پروجکشن و سِرورهایی است که لامپ های مخصوصی دارند و این لامپ ها عمر محدودی دارند. هرچقدر این لامپ دیرتر تعویض شود کیفیت تصویر پایین می‌آید . در مورد سیستم صوتی هم اوضاع به همین منوال است و اگر سیستم صوتی به روز نشود، شاهد افت کیفیت خواهیم بود. خوشبختانه ما برای تعویض و به روز سازی دوره های سه ماهه داریم و پیش از آنکه سیستم‌ها دچار نقص یا مشکل شوند لامپ‌ها و موارد مورد نیاز تعویض می شوند. مطمئن باشید سالن های سینما آزادی دارای بهترین تصویرها و صداها در بین سایر سالن های تهران هستند.

امسال روند جذب مخاطب در سینماهای حوزه هنری چطور بود؟

تا جایی که من اطلاع دارم سینماهای حوزه هنری امسال با افزایش مخاطب روبرو بوده اند و تعداد زیادی فیلم در این سالن ها اکران شدند. امسال ۲۸ فیلم با فروش بالای یک میلیارد تومان داشتیم که ۵ فیلم فروش  بالای ۱۱میلیارد تومان داشتند. در هیچ سالی با آمار به این خوبی مواجه نبودیم و حتی سینماهای شهرستان ها هم فروش شان رونق قابل توجهی داشت.

زمان کوتاهی تا آغاز جشنواره فیلم فجر مانده و پردیس آزادی یکی از میزبانان این رویداد بزرگ سینمایی است. امسال چه تدابیری اندیشیده‌اید تا علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های جشنواره سی و پنجم با آرامش و راحتی فیلم دلخواه‌شان را در این پردیس تماشا کنند؟

جشنواره یک فرصت مناسب برای سینماها محسوب می‌شود و اگر مدیران بتوانند به درستی از این ظرفیت استفاده کنند در طی سال به نفع سالن‌های آن سینما خواهد بود. پردیس آزادی هر دوره با هر پنج سالن در خدمت این رویداد سینمایی است و افتخار دارد میزبان علاقه‌مندان به تماشای فیلم های جشنواره باشد و در هر دوره به در زمینه بهترین مدیریت، بهترین پرسنل و بهترین کیفیت جزو کاندیداهای جشنوار فیلم فجر بوده است. امسال هم با همه توان در خدمت دوستداران سینما خواهیم بود و در تلاش هستیم تا در این ده روز بهترین خدمات را به میهمانان مان عرضه کنیم.

 برخی از جشنواره های حوزه هنری مانند جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰ و جشنوار رویش در بعضی از دوره ها در پردیس سینما آزادی برگزار می شوند. آیا برگزاری این جشنواره‌ها که مخصوص مخاطب خاص سینماست در روند اکران فیلم ها مشکلی ایجاد نمی‌کند و به فروش فیلم ها لطمه نمی‌زند؟

این قضیه را مدیریت کرده ایم. تمام سالن‌ها به جشنواره هایی که ذکر کردید اختصاص ندارند و در روند اکران مشکلی ایجاد نمی شود. ضمن آنکه سئانس های آخرمان در این زمان ها مختص اکران های عمومی است.

همه سینماها برای به روز ماندن و ارائه مطلوب خدمات به مخاطبان باید مرتب به روز رسانی کیفی شده و به تمیزی و زیبایی سالن ها اهمیت داده شود. این موضوع تا چه میزان برای مدیران پردیس آزادی حائز اهمیت است؟

خوشبختانه موسسه سینما شهر در این زمینه به ما خیلی کمک کرده است. اگر به سینما آزادی مراجعه کنید می‌بینید تمام کفپوش های سالن ها تعویض شده‌اند و سیستم صوتی و تصویری به روز شده‌اند و صندلی تمام سالن‌ها ترمیم شده و روکش‌ها عوض شده است. قطعا توجه به زیبایی و کیفیت سالن برایمان در اولویت است.

منبع: سایت بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>