سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در برنامه «هفت» مطرح شد:

پاسخ دبیر جشنواره فجر به شایعات حذف و ممیزی برخی فیلم‌ها/ هیئت انتخاب کاملا مستقل فیلم‌ها را انتخاب کردند

Haft1

برنامه «هفت» میزبان محمد حیدری، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود و به پرسش‌های افخمی پیرامون تازه ترین رویدادهای این جشنواره پاسخ گفت.

به گزارش سوره سینما ، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته در بامداد شنبه ۱۸ دی ماه با موضوع بررسی ژانر وحشت در سینمای ایران روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.

علت ضعف ژانر وحشت در سینمای ایران چیست؟

در ابتدای این برنامه محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم سینمایی «خوابگاه دختران» میهمان بهروز افخمی شد و درخصوص علت ضعف ژانر وحشت در سینمای ایران گفت: طبق آمار ما هر ۲-۳ سال یک بار یک فیلم در این ژانر تولید کرده ایم. واقعیت این است که بشر احساسات مختلف دارد. از ترس تا خنده و طنز. لذا اگر سالی یکی دو فیلم خوب در ژانر وحشت تولید شود، قطعا مخاطب نیز همراه می شود و می بیند.

وی افزود: من معتقدم محدودیتی در تولید فیلم در ژانر وحشت در ایران نداریم. هرچند به دلیل عقب ماندگی این ژانر در سینمای ایران، مخاطب ایرانی ظرفیت زیادی ندارد و ما باید در میزان ترساندن او مراعات کنیم. لذا عدم موفقیت ژانر وحشت در سینمای ایران را به علت عدم موفقیت فیلم هایش می دانم. چون مرگ فیلم ترسناک، زمانی است که مخاطب بجای ترس به آن بخندد و این، پیش از هرچیز به قصه و داستان بازمی گردد. در مرتبه های بعد به تکنیک ها و ابزارهایی برمی گردد که در سینمای دنیا وجود دارد و اما در ایران نیست.

کارگردان فیلم «خوابگاه دختران» بیان داشت: در ایران وقتی کسی ژانری را تجربه می کند، تصور عموم این است که باید همان ژانر را ادامه دهد. اما اگر درست عمل کنیم یعنی هم داستان درست و هم کارگردانی در مسیر داستان به خوبی شکل گیرد، معتقدم فیلم خوبی در این ژانر بدست می آید.

لطیفی اظهار داشت: یکی دیگر از علت های ضعف ژانر وحشت در سینمای ایران عدم آگاهی تهیه کنندگان به اثرگذاری این ژانر بر مخاطب است و لذا ترجیح می دهند بجای صرف هزینه های بیشتر برای این ژانر، به سراغ فیلم های کمدی بروند. چون در ژانر وحشت شما مجبورید فیلمبرداری را طی چند ماه در شب انجام دهید و تجهیزات بیشتری را بکار گیرید.

Haft2

لطیفی درخصوص ادبیات ژانر وحشت در ایران گفت: ترس، خنده و اندازه آنها برای ما با فرنگی ها متفاوت است و اساسا نمی توان نمونه های خارجی این فیلم ها را با کمی تغییر، در داخل بازتولید کرد. حتی ممکن است اثر معکوس بگذارد! چرا نباید برای تولید این گونه فیلم ها به سراغ فرهنگ و شاخصه های بومی خود رفت؟

وی نهایتا گفت: از نظر من مهمترین مشکل ژانر وحشت در سینمای ایران، فقدان آثار جدی در حوزه ادبیات وحشت در ایران است. واقعیت این است که سرمایه و تکنیک بدست آوردنی است و می توان حل کرد. اما قصه و داستان که کننده یا کارگردان را بتواند وسوسه کند، بسیار کم است. بسیاری از نوشته هاس ترسناک نویسندگان ما شوخی و طنز است. نویسنده ای که بتواند از نوشته خود، شب به آسودگی بخوابد، پس خوب ننوشته است. نویسنده باید با بحران و دلهره زندگی کند تا بتواند، فیلمنامه ترسناک بنویسد. باید پیش از همه خود باورش کند.

تازه ترین خبرها از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

«هفت» در ادامه میزبان محمد حیدری، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود و به پرسش های افخمی پیرامون تازه ترین رویدادهای این جشنواره پاسخ گفت. دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیان داشت: امسال جشنواره فیلم فجر در ۳۰ استان کشور با ۲۰ نمایش در هر مرکز استان برگزار خواهد شد که این آثار از میان ۴۴ اثر چشم انداز سینمای ایران انتخاب می شوند.

وی افزود: بخش آرای مردمی امسال برای نخستین بار از طریق سایت اینترنتی برگزار خواهد شد. صندوق های رای دیگر جمع آوری می شود و از این سایت در نشست خبری رونمایی خواهد شد. فروش بلیت برای مخاطبان شهرستانی از طریق همین سایت جشنواره صورت خواهد پذیرفت. امسال یک سیمرغ به آرای مردمی تعلق خواهد گرفت که از میان ۴۴ فیلم راه یافته به بخش چشم انداز سینمای ایران انتخاب خواهد شد و به برگزیدگان دوم و سوم آرای مردمی را نیز جایزه می دهیم.

سینما در حال پوست اندازی است

وی با ابراز خرسندی از حجم تولیدات خوب توسط فیلمسازان اول در جشنواره امسال بیان داشت: سینما در حال پوست اندازی است و باید جوانان را جدی تر گرفت. رشد کیفیت آثار فیلم اولی ها و وجود آثار شاخص در میان این آثار سبب شد تا مجموعا ۹ فیلم اولی به بخش مسابقه جشنواره یعنی سودای سیمرغ راه یابند.

حیدری ادامه داد: از میان آثار اکران شده در جشنواره سال گذشته هیچ فیلم توقیفی نداشتیم و حاشیه ای برای سینمای ایران به وجود نیامد. امسال نیز با توجه به آثاری که به دبیرخانه رسیدند می توان حدس زد سال آینده، سال پررونقی برای سینمای ایران خواهیم داشت و فیلم های بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در خصوص محل «کاخ رسانه های گروهی» جشنواره گفت: واقعیت این است که جایگزینی برای کاخ رسانه جشنواره که محل حضور اهالی مطبوعات، رسانه ها و صاحبان آثار است وجود ندارد و با همه مشکلات و سختی هایی که هست سعی شد تا ظرفیت برج میلاد ۱۷۰۰ نفر کاهش یابد و با همکاری انجمن منتقدان تلاش شد تا کسانی که فعالیتی در این زمینه دارند شناسایی شوند.

وی افزود: امسال این قول را خواهم داد که در «کاخ رسانه ها» فضای حرفه ای را شاهد خواهیم بود! برج میلاد محل حضور اهالی رسانه، منتقدین و صاحبان آثار است و ما شخص دیگری را در برج میلاد نخواهیم داشت.

حذف مراسم فرش قرمز از برج میلاد

حیدری با اعلام آنکه دیگر در برج میلاد مراسم فرش قرمز و دیدار با عوامل فیلم نخواهیم داشت، ادامه داد: برج میلاد تنها محل تماشای فیلم برای اهالی رسانه خواهد بود. مراسم فرش قرمز و دیدار با عوامل فیلم به پردیس ملت منتقل خواهد شد.

وی همچنین گفت: جشنواره فیلم فجر امسال یک روز زودتر یعنی ۹ بهمن ماه به مدت ۱۱ روز در برج میلاد محل اهالی رسانه برگزار خواهد شد تا برنامه نمایش فیلم ها با فشردگی کمتری تنظیم شود. زمان نمایش آثار نیز از ساعت ۱۳:۳۰ ظهر به بعد آغاز می شود و صبح ها نمایشی نخواهیم داشت. امسال نشست های خبری فیلم ها، همگی بعدازظهرها و پس از نمایش آثار در برج میلاد برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم فجر درخصوص زمان و مکان برگزاری اختتامیه این رویداد سینمایی گفت: امسال به احترام شب وفات مراسم اختتامیه جشنواره در ۲۱ بهمن ماه و شب ۲۲ ام بهمن برگزار خواهد شد و محل برگزاری افتتاحیه و اختتامیه هر دو در برج میلاد خواهد بود.

وی درخصوص اضافه شدن سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به جشنواره گفت: این سیمرغ با تصمیم رئیس سازمان سینمایی به جشنواره اضافه شد. نمایشی برای فیلم های کوتاه نخواهیم داشت اما یک جایزه از میان آثار برگزیده جشن خانه سینما و جشنواره بین المللی فیلم کوتاه اهدا می شود. هرچند این تصمیم با نگاه حمایتی گرفته شده است، اما به هر حال جشنواره فجر نیز بضاعتی دارد.

هیئت انتخاب کاملا مستقل فیلم ها را انتخاب کردند

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درخصوص شیوه انتخاب هیئت انتخاب بیان داشت: با احترام به همه هنرمندان سینمای ایران، هیئت انتخاب جشنواره کاملا مستقل این فیلم ها را انتخاب کرده است و نظرات خود را درباره مجموعه محتوا، موضوع و کیفیت فیلم‌ها اظهار کرده اند. طبیعتا فیلم ها باتوجه به چارچوب جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، انتخاب شده اند.

«کاناپه» بدلیل مشکلات محتوایی به مقامات بالاتر ارجاع داده شد

وی درخصوص فیلم هایی که شایعه ممیزی آن ها شنیده می شود، بیان داشت: فیلم «هجوم» شهرام مکری را ندیده ام، اما فیلم آقای عیاری «کاناپه» بیشتر بدلیل محتوا و موضوع فیلم مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه تصمیم جشنواره باید قاطع و سریع باشد، به دلیل شرایط خاص این فیلم، تصمیم گیری درباره آن نیاز به ورود مراتب بالاتری داشت و ما به آنها موکول کردیم.

وی افزود: فیلم «یواشکی» رضا درمیشیان اصلا به جشنواره نرسید و ارائه نشد. همه فیلم هایی که در جشنواره امسال شرکت کردند و مورد ارزیابی قرار گرفتند، دارای پروانه ساخت بودند. فیلم آقای درمیشیان گرچه پروانه ساخت داشت اما نسخه ای به جشنواره ارائه نداد.

Haft3

۴ فیلم در وضعیت رزرو قرار دارند

حیدری با اشاره به آنکه ۳-۴ فیلم در حالت رزرو هستند گفت: باتوجه به نظر هیات انتخاب تصمیم گیری درباره آنها در روزهای آینده مشخص خواهد شد که ممکن است طبق فراخوان اعلام شده تعداد آثار تا ۳۳ فیلم افزایش یابد. ازجمله فیلم سینمایی «آباجان» هاتف علیمردانی جز فیلم های رزرو است که ممکن است به لیست اضافه شوند. اما فیلم هایی مثل «خانه کاغذی» یا «بوف کور» و… به انتخاب هیات انتخاب پذیرفته نشده است و باید منتظر ماند دید در بخش چشم انداز ورود می کنند یا خیر. همچنین فیلم «شعله ور» آقای نعمت الله درصورت ارائه نسخه کامل فیلم، به دلیل حضور فیلم دیگرشان در بخش مسابقه، در بخش چشم انداز سینمای ایران حضور دارند.

«کاناپه» تنها فیلمی است که مشکل محتوایی داشت

وی گفت: مسئولیت همه فیلم های انتخاب نشده را کمیته انتخاب قبول دارد و به طبع دبیر جشنواره نیز قبول خواهد داشت. امسال همه فیلم هایی که تقاضا دادند، فرم پر کردند و نسخه ای تحویل دادند مورد بررسی قرار گرفتند. تنها فیلمی که مسئله محتوایی و موضوعی درباره آن مطرح بوده است و مراجع بالاتر باید درباره آن تصمیم بگیرند، فیلم آقای عیاری «کاناپه» است که در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درخصوص شایعه فشار برخی نهادها برای کنارگذاشتن فیلم هایی با مضامین داعش گفت: درباره فیلم «هیهات» با موضوع تحولات سوریه که در سال گذشته ارائه شد، در ابتدا ۲ اپیزود آن توسط هیات انتخاب دیده شد و هیات انتخاب گفتند این فیلم کامل نیست و نیاز به اپیزودهای دیگر آن است. اما وقتی دو اپیزود بهتر فیلم ارائه شد که ما فیلم های بخش مسابقه را اعلام کرده بودیم و امکان افزودن فیلمی را نداشتیم. امسال نیز فیلم «سرگشته» با موضوع تحولات منطقه و داعش ارائه شد، اما با تصمیم هیات انتخاب از کیفیت لازم برخوردار نبود و انتخاب نشد.

تصمیم گیری بدون هیچ سفارش و فشار بیرونی

وی نهایتا گفت: نه پارسال و نه امسال هیچ توصیه و سفارشی برای فیلمی از بیرون به ما نشده و این لیست، به سلیقه این هیات انتخاب است. امسال معدل سطح کیفی آثار، خیلی بهتر از سال گذشته است. اما به هر حال کار داوری در جشنواره فجر، کار بسیار سختی است برای آنکه ما قاعده ورود را می پذیریم، اما به هر دلیل نتیجه را نمی پذیریم! در جشنواره زمانی اتفاق خوب خواهد افتاد که همه اهالی رسانه و سینما دست به دست هم دهند تا از انتشار اخبار غیررسمی و شایعات جلوگیری شود.

«هفت» در بخش انتهایی خود با حضور طهماسب صلح جو و آرش خوشخو، به نقد فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان پرداخت.

برنامه سینمایی «هفت» هر هفته جمعه شب ها با اجرا و سردبیری بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما می رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>