سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۳۹۵ در ۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

مریم جلالی: راهپیمایی اربعین حسینی خود یک رسانه است/ تبیین ملاک‌های داوری آثار در دومین سوگواره عبرات

abarat-jalali

داور بخش تولیدات رادیویی دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات گفت: راهپیمایی اربعین به دلیل خصوصیاتش خود می تواند به یک رسانه تبدیل شود.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری دومین سوگواره عبرات؛ مریم جلالی داوربخش تولیدات رادیویی دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات درباره لزوم حضور بخش رادیو در این سوگواره گفت: هر جشنواره موضوعی یا رویداد فرهنگی و هنری، معمولا تمرکز وتوجه خود را بر یک مسئله خاص مبذول می کند تا بتواند نتایج مورد نظر، مفید و کاملی را درباره آن موضوع مشخص بدست آورد. راهپیمایی اربعین که محور موضوعی سوگواره عبرات است، خود خصوصیاتی برای تبدیل شدن به یک رسانه را دارد و می تواند هم در رادیویی و تولیدات صوتی وهم در تلویزیون و تولیدات تصویری نمود پیدا کند.

وی درباره معیارهای داوری آثار در سوگواره عبرات افزود: در این سوگواره، ایده های تبدیل موضوع راهپیمایی اربعین و مناسک آن به پدیده ای رسانه ای که می تواند دیداری یا شنیداری باشد، بررسی می شود. همچنین تبدیل این ایده به محتوایی رسانه ای و بازبینی انعکاس واقعه مهمی چون گردهمایی اربعین در مراحل داوری مورد توجه است.

مدیر پردیس سینما گالری ملت ادامه داد: یکی دیگراز نکات مهم در داوری آثار، انعکاس اطلاعات این اتفاق، سطح انتقال احساسات و بیان آنها در قالب های اعلام شده توسط دبیرخانه سوگواره است. در واقع اینکه چه کسانی از برگزاری این واقعه چه احساسی داشتند و میزان تاثیر آثارساخته شده در چه حد بوده، برای داوران اهمیت ویژه ای دارد.

جلالی با اشاره به روایت های ممکن و مختلف از یک رویداد واحد در فضای هنر توضیح داد: مسلما به تعداد شرکت کنندگان در سوگواره عبرات، روایت های مختلفی از راهپیمایی اربعین و حضور میلیون ها زائر در این مراسم بزرگ وجود دارد و این روایت های دیداری و شنیداری قابلیت این را دارند که تبدیل به صوت در قالب یک برنامه رادیویی شوند و آثار براساس همین نوع انتخابی برای بیان روایت، بررسی می شوند.

وی همچنین تصریح کرد: جشنواره ها و سوگواره های مختلف بر اساس هدف گذاری خود، روش مند می شوند و اگر هدف ما تعیین بهترین و حرفه ای ترین ها در هربخش از سوگواره عبرات است، باید بهترین انعکاس ها و بازخوردها از این رویداد عظیم و تاثیرگذار را انتخاب کنیم. همچنین شرکت کنندگان برای ثبت تجربه احساسی و معنوی خود از شرکت در راهپیمایی اربعین، ظرافت های هنری را درنظر بگیرند. به ویژه در بخش رادیویی به واسطه خیال انگیز بودن این رسانه، می توان به لحظه هایی اشاره کرد که از نگاه ها مغفول مانده است.

دومین سوگواره فرهنگی و هنری عبرات ششم بهمن ماه با معرفی افراد برگزیده در ۱۰ بخش و اهدای جوایز آن ها در تالار وحدت به کار خود پایان می دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>