سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۳۹۵ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

دبیر هنری جشنواره فیلم «رویش»: دین یک جهان‌بینی و فراتر از ژانر سینمایی است

hadi-moghadamdoost

هادی مقدم‌دوست گفت : دین یک جهان‌بینی است و جهان‌بینی قابل تبدیل به ژانر نیست. بر اساس جهان‌بینی می‌توان فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف ساخت اما خود جهان‌بینی چیزی فراتر از یک ژانر سینمایی است.

به گزارش سوره سینما ، هادی مقدم دوست دبیر هنری دهمین دوره از جشنواره رویش، با بیان اینکه فیلم دینی را نمی‌توان در گروه ژانرهای سینمایی آورد و برای آن قواعد و مولفه تعیین کرد، گفت: دین یک جهان بینی است و جهان‌بینی قابل تبدیل به ژانر نیست. بر اساس جهان بینی می‌توان فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف ساخت اما خود جهان‌بینی چیزی فراتر از یک ژانر سینمایی است. طبیعتا سینما نمی‌تواند جهان‌بینی را تصرف کند. این جهان‌بینی‌ها هستند که سینما و دیگر صورت‌ها در تصرف آن‌ها قرار می‌گیرند. یک داستان اگر در تبعیت از دین و با تسلط بر فنون بیان سینمایی صورت‌بندی شود، حاصل قطعاً یک فیلم دینی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که دین می‌تواند در سیاست، اقتصاد و اجتماع، شکل دهنده کنش و واکنش آدمی باشد، می‌تواند شکل دهنده عملکرد یک راوی، یک داستان‌گو و یک فیلم‌ساز هم باشد. بنابراین هر فیلمی که با نیت، دانش دینی و با تسلط مکفی بر زبان سینما ساخته شود، یک فیلم دینی خواهد بود.

دبیر هنری دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» به مشکلات سینمای دینی در بطن جامعه اشاره کرد و گفت: مشکلی که به وضوح دیده می‌شود جدا فرض کردن دین از دیگر ابعاد زندگی است و البته کمبود تحقیق در موضوعات دینی نیز در این وضعیت اثرگذار بوده است. از سوی دیگر فیلم‌های دینی مثل همه گونه دیگر فیلم‌ها دچار عدم تسلط بر زبان داستان و روایت است. یعنی ممکن است نیت دینی و حتی دانش دینی وجود داشته باشد اما تسلط، مهارت و شناخت بر زبان سینما و داستان وجود نداشته باشد و این همانند نوشتن یک سخن خوشایند به خطی ناخوش و نازیباست.

مقدم دوست در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز با کمبود تحقیق‌هایی که فصل مشترک‌شان دین و زبان داستان باشد، روبه‌رو هستیم. اگر داستان‌های دینی موجود در ادبیات کهن مورد تجزیه و تحلیل ساختاری قرار گیرند، نویسندگان متوجه رازهای شکل گیری یک داستان دینی خواهند شد. در این زمینه‌های تحلیلی و آموزشی، آثار زیادی تولید نشده است و به نظر من آموزش‌های سینمایی و فیلم‌نامه‌نویسی در این زمینه بسیار موثر است.

شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» از ۲۷ لغایت ۳۰دی ماه ۱۳۹۵ در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>