سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ بهمن ۱۳۹۵ در ۱۰:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

محمدرضا سرشار: رسانه ملی در پرداختن به تاریخ کم‌کاری کرده است/ «معمای شاه» مرور تاریخ معاصر است

sarshar

یک منتقد ادبی گفت: با توجه به اینکه مردم به ندرت کتاب می خوانند لذا دیدن سریال هایی همچون «معمای شاه» می تواند برای مردم علاوه بر داشتن لذت بصری، تورقی از تاریخ محسوب شود.

به گزارش سوره سینما، محمدرضا سرشار( رهگذر) نویسنده پیشکسوت کشورمان و رئیس هیات مدیره انجمن قلم ایران در گفتگویی با اشاره به ضرورت پرداختن رسانه ملی به تاریخ انقلاب گفت: معتقدم باید سینما و تلویزیون در پرداختن به تاریخ انقلاب، بیش از این فعال باشد و تاکنون کم کاری کرده است. این درحالی است که متاسفانه در رژیم گذشته، تلاش بسیاری از سوی رادیو و تلویزیون و سینما می شد تا رژیم قاجار را به زیر سوال  ببرند تا از این طریق اعلام کنند پهلوی، ناجی ملت ایران بوده است البته مبالغه و دروغ های زیادی هم در این آثار هنری صورت می گرفت.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب نیز، تلویزیون و سینما دوباره در مسیر باطل رژیم گذشته افتادند و به جای اینکه رژیم پهلوی را نقد کنند به رژیم قاجار پرداختند و در مورد امیرکبیر و دوره قاجار دست به تولیدات زیادی زدند و در دام کسانی افتادند که نمی خواستند فیلمسازان ما به نقد رژیم پهلوی بپردازند.

این داستان نویس، پژوهشگر و منتقد ادبی با اشاره به سریال« معمای شاه »تاکید کرد: اگر چه بنده به لحاظ محتوایی خیلی نسبت به این سریال دقیق نشدم اما بر این باورم که ساخت این سریال کار ارزشمندی است– هر چند که دیرهنگام است– لذا باید به همه دست اندرکاران سریال، دست مریزاد و خسته نباشید گفت. انصافا، سریال در گریم چهره ها و در نشان دادن گوشه هایی از تاریخ خیلی خوب کار کرده است.

محمدرضا سرشار ادامه داد: من متعجب شدم که چرا بعضی افراد که چهره های تلویزیونی هم بودند و در برنامه ها هم شرکت می کردند چرا شروع به تخریب این سریال کردند که کار بسیار نابخردانه و غیرمنصفانه ای بود. مثلا یکی از این دوستان گفته بود من اجازه نمی دهم بچه هایم این سریال را ببینند! یا برخی ها بهانه جویی کرده بودند که چرا فسادهای دربار را نشان می دهید! درحالی که سرتاسر رژیم پهلوی دارای فساد بود و اگر نشان دادن فساد پهلوی را از این سریال حذف کنند دیگر چیزی برای گفتن نمی ماند. بی شک،  نام رژیم پهلوی مساوی با فسادهای اخلاقی، مالی، سیاسی و … است. اتفاقا معتقدم سریال معمای شاه این فسادها را خیلی نجیبانه و سربسته بیان کرده است که البته کار سختی هم بوده که هم بتوان همه فسق و فجور را به تصویرکشید و هم نشان دادن آن خیلی نامناسب نباشد.

گوینده قصه ظهر جمعه با بیان اینکه من به سهم خودم از رسانه ملی که چنین همتی کرده و چنین سرمایه گذاری را برای تولید سریال “معمای شاه” کرده است تشکر می کنم تصریح کرد: باید بپذیریم که تلویزیون و سینما برای بُردن تاریخ میان مردم، نقش اول را دارند و با توجه به اینکه مردم به ندرت کتاب می خوانند لذا دیدن سریال هایی همچون«معمای شاه» می تواند برای مردم علاوه بر داشتن لذت بصری ، تورقی هم از تاریخ محسوب شود.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: تبلیغات منفی بویژه، در قسمت های ابتدایی که از سریال پخش شد زیاد بود اما من الان می بینم که عده ای کاملا این سریال را پیگیری می کنند.

سرشار، بهره گیری نویسندگان سریال«معمای شاه» از کتب تاریخی را کار ارزشمندی عنوان کرد و گفت: برخی از کتب تاریخی، ماجراهایی را از پشت صحنه های رژیم پهلوی برملا می کنند که حتی کسانی که در آن دوران هم بودند بی خبر از این اتفاقات بودند لذا ضروری است نویسندگان فیلمنامه های تاریخی برای دستیابی به اطلاعات دقیق و زوایای مختلف تاریخ به کتب و منابع معتبر تاریخی دسترسی داشته باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>