سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ بهمن ۱۳۹۵ در ۳:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «سینما دو» مطرح شد:

ابوالحسن داودی: توهمِ دانایی دلیل بسیاری از مشکلات امروز جامعه است

cinema2

«سینما دو» که با نگاهی اجتماعی تولیدات سینمای ایران را مورد توجه قرار داده است، پنجشنبه ۳۰ دی ماه در هشتمین قسمت خود میزبان ابوالحسن داودی شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی «سینما دو»، «رخ دیوانه» یکی از تولیدات سینمای ایران به کارگردانی ابوالحسن داودی و تهیه کنندگی بیتا منصوری را می توان بازخوانی مناسبی از جامعه امروز دانست؛ فیلمی با روایتی متفاوت و البته ملموس از نسل جوان و فضای مجازی. از این رو «سینما دو» که با نگاهی اجتماعی تولیدات سینمای ایران را مورد توجه قرار داده است، در هشتمین قسمت خود میزبان ابوالحسن داودی شد.

ابوالحسن داودی در این قسمت از برنامه «سینما دو» گفت: «در فیلمسازی به شرایط روز جامعه توجه می کنم.» از نظر او مهمترین چیزی که او طی دوران فیلمسازی اش رعایت کرده تحمیل نکردن علایق و قضاوت هایش به مخاطب است.

کارگردان فیلم تقاطع همچنین اضافه می کند: « بسیاری از اشکالات جامعه ما به همین قضاوت های سطحی برمی گردد. خود را نسبت به همه چیز آن قدر دانا می دانیم که بر اساس آن همه چیز را تحلیل می کنیم. دانش ما نسبت به همه چیز یک دانشِ محدود است و بر این مبنا نباید درباره همه چیز قضاوت کرد و حکم مطلق داد. “رخ دیوانه” هم درباره این است که قضاوت نکنیم. اول از همه هم باید خودم را قضاوت نکنم و باورها، آرمان ها و علایقم را به عنوان واقعیت در فیلم معرفی نکنم.»

cinema2 (3)

کارگردان “رخ دیوانه” در ادامه به فیلمساز به عنوان عضوی از جامعه اشاره کرد که از فضا نیامده و ناخودآگاه شرایط جامعه در حرفه او تاثیر می گذارد. داودی بیان داشت: فیلمساز حتی حساسیت بیشتری در خصوص اتفاقات و تحولات جامعه خود را دارد بنابراین اگر من به عنوان یک کارگردان یا نویسنده به سراغ یک اثر کمدی می روم به دو دلیل است؛ اول روحیه خودم که به این فضای طنز نیاز دارد و دیگری شرایط جامعه که منتظر یک تلطیف فضاست.

ابوالحسن داودی : فیلم جدیدم لحن، بیان و ساختاری متفاوت از «رخ دیوانه» دارد

داودی در «سینما دو» با نگاهی به فیلمسازی “درباره” و “برای” نسل جوان اظهار داشت: در تجربه قبلی خود «تقاطع» تلقی خودم را راجع به اینکه چه چیز بد و چه چیزی خوب است را ارائه کردم که اولین بازخورد از نمایندگان نسل جوان در اطراف خودم که دختر و پسرم بودند این بود که نیک و بدِ این فیلم قضاوت شما درباره خوب و بد است و نه آنچه واقعیت دارد. به همین دلیل وقتی سراغ “رخ دیوانه” رفتم تاکیدم این بود که قضاوت را خودمان را به هیچ وجه قرار نیست تسری بدهیم.

او ادامه داد: بحث منِ فیلمساز این نیست که نسل جوان بی پایه و اساس است؛ بلکه این نسل شاخصه ها و ویژگی های خود را دارد که شامل زبان و فرهنگ خودشان می شود. نسل امروز در زمان حال زندگی می کند؛ فلسفه آنی بودن و استفاده از زمان حال هم من را به ا نتخاب قطعاتی از رباعیات خیام سوق داد که در انتهای فیلم از آن استفاده کردم.

داودی تصریح کرد: بنابراین احساس می کنم چون در قبال مخاطبینم مسئولم باید اعتماد این نسل را حفظ کنم و به شکلی بخشی از تجربیات و قضاوتم را به لابلای تصاویر نشان دهم اما آنها را به مخاطب تحمیل نکنم. اما می توانم بگویم فیلم جدیدم ساختاری متفاوت با فیلم “رخ دیوانه ” دارد.

cinema2 (2)

جواد طوسی: فیلمسازی ابوالحسن داودی تابع شرایط جامعه است

جواد طوسی در برنامه سینما دو که پنجشنبه ۳۰ دی ماه با نگاهی به آثار سینمایی ابوالحسن داودی از شبکه دو سیما پخش شد؛ اظهار داشت: اگر بخشی از آثار داودی به طنز آمیخته؛ فیلم هایی نظیر «مرد بارانی» و «تقاطع» هم در کارنامه او کم نیست. بنابراین می توان گفت فیلمسازی ایشان تابع شرایط جامعه است.

او در خصوص نگاه داودی در فیلم «رخ دیوانه» اذعان داشت: داودی در مقام خالق این اثر انگار به عنوان یک نسل قدیمی تر نقش راهبری برای خود قائل نیست و خود را هم طراز با نسلی قرار می دهد که در فیلم تصویر می شود.

طوسی معتقد است جواب دادن فیلم در گیشه نیز از جمله نشانه های هم عصر بودن فیلم با واقعیت های عینی و ملموس جامعه است. این فیلم در عین حال که مرعوب شرایط نمی شود؛ در دل جوش خوردن رابط های فیلم؛ گسست هایی را نیز به نمایش می کشد. شکننده بودن روابطی که عوامل آن در فیلم نشانه گرفته شده به هر حال نباید فراموش کنیم که داودی به قصه گویی در فیلم اعتقاد و علاقه دارد.

او پیرامون این پرسش محمد خزاعی مجری- کارشناس برنامه که آیا “رخ دیوانه” قصد پرداختن به بحران هویت را دارد، پاسخ داد: اقتضائات جامعه این مساله را ایجاد کرد که نسل جدید را در معرض نگاه ها و زاویه دیدهای مختلف فیلمسازان قرار داد. از فیلم هایی چون من ترانه ۱۵ سال دارم، دختری با کفش های کتانی، دربند، آرایش غلیظ و بسیاری از آثار اجتماعی سینمای ایران نسل جوان را هدف گرفته اند.

طوسی سپس اضافه کرد: سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا باید تنها ناظر و راوی شرایط این نسل بود و یا اینکه در مواردی می توان پیشنهادی هم ارائه داد؟ به نظرم فیلمساز می تواند نظر خود را بیان کنید اما شیوه این اظهار نظر مهم است.

بیتا منصوری : اگر کارگردان «رخ دیوانه» همسرم نبود باز هم تهیه کننده این کار می شدم

بیتا منصوری که در قاب ملاقات برنامه سینما دو حضور داشت با اشاره به جامعه جوان کشورمان گفت: با توجه به ترکیب سنی جوان کشورمان به نظرم هر چقدر به این قشر پرداخته شود، کم است. رخ دیوانه هم به خوبی با این قشر ارتباط پیدا کرد و مخاطب جشنواره هم به این فیلم بها داد که نشان داد این فیلم در اکران عمومی هم می تواند موفق باشد.

فیلم «تقاطع» هم فیلمی برای جوانان بود اما این خرده را از ما می گرفتند که این تصویر واقعی ما نیست و تصوری است که نسل قدیمی تر از ما دارد. اما فکر می کنم «رخ دیوانه» جوان ها را از دید خودشان نشان داد.

او درباره همکاری با ابوالحسن داودی در مقام یک تهیه کننده اظهار داشت: به هر حال وظایف شغلی من و همسرم در سینما مقابل هم قرار می گیرد اما طی سال ها همکاری به یک تعامل مفید و سازنده برای رسیدن به نتیجه مطلوب رسیده ایم و من نیز معتقدم فیلمی که به روی پرده می رود امضای کارگردان را بر خود دارد.

سروش صحت : در حال نگارش یک فیلمنامه هستم

مهمان دیگر «قاب ملاقات» برنامه سینما دو، سروش صحت بود که به نگارش یک فیلمنامه جدید اشاره کرد. او که در اولین تجربه سینمایی خود در فیلم «نان، عشق، موتور هزار» ابوالحسن داودی ایفای نقش کرده در خصوص این همکاری معتقد است: من با این فیلم در سینما شناخته شدم. به عنوان آخرین گزینه ای که تست دادم شانس این را داشتم که در این فیلم بازی کنم.

صحت درباره رخ دیوانه گفت: این فیلم روایت های مختلف را از زاوایای گوناگون نشان می دهد. درست مثل خود زندگی که ما فقط یک رویه آن را می بینیم در حالیکه اگر از زاویه دیگری ببینیم؛ قضاوت دیگری خواهیم داشت. به نظرم رخ دیوانه می گوید «زود قضاوت نکنیم».


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>