سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ بهمن ۱۳۹۵ در ۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

رحمت امینی: جشنواره فرهنگی در مسیر تخصصی شدن گام برمی‌دارد

rahmat-amini-1

یک مدرس و کارگردان تئاتر معتقد است روند تخصصی شدن جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت باید ادامه یابد.

به گزارش سوره سینما ، رحمت امینی کارگردان و مدرس تئاتر از داوران سال گذشته جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت بود. این کارگردان و مدرس تئاتر که دستی هم درکارهای مدیریتی در حوزه فرهنگی دارد معتقد است جشنواره سال گذشته نگاهی تخصصی‌تر و جدی تر داشته و این موضوع به پربار تر شدن این رویداد فرهنگی کمک کرده است.

آقای امینی به عنوان یکی از داوران هفتمین جشنواره فرهنگی وزارت، تجربه همکاری با این جشنواره را چطور ارزیابی می‌کنید؟

رحمت امینی: سال گذشته نخستین گام‌ها برای انتخاب سیستماتیک و برمبنای معیارهای علمی و هنری در زمینه انتخاب آثار و در بحث داوری برداشته شد. جشنواره در سال گذشته قالب و شکلی قابل قبول پیدا کرد. پیشتر هم داوری‌ها و انتخاب ها رسمی بودند اما از سال گذشته شکل جدی‌تری به خود گرفتند. معیارها، انتخاب ها و داوری‌ها تخصصی‌تر شدند و طبعا جشنواره شکل جدی تر و تخصصی تری به خود گرفت. بنظر من سال گذشته مدیران گام بزرگی در جهت حرفه‌ای کردن این جشنواره برداشتند. امیدوارم این دیدگاه جدی امسال هم به قوت خود باقی باشد و دوستان در همان مسیر به فعالیت خود ادامه دهند.

اشاره کردید نگاه ها در زمینه داوری و انتخاب آثار تخصصی‌تر شده است. فکر می‌کنید این موضوع به رشد کیفی آثار دانشجویان کمک کند؟

شک نکنید اینطور خواهد شد. چراکه سال گذشته برای دانشجویان تبیین شد که در جشنواره‌ای با برنامه و با دیدگاه تخصصی حضور دارند و باید آثارشان را با چنین دیدگاهی هماهنگ کنند. اتفاقا دانشجویان از این موضوع استقبال کردند و اختتامیه هم با حضور هنرمندانی بنام و بزرگ برگزار شد. داوران نیز مانند داوران جشنواره‌های تخصصی و رسمی و معتبر همگی دارای وجهه علمی و هنری بودند که برای دانشجویان فرصتی مناسب برای تجربه اندوزی به وجود آورد. گروه‌های تئاتری در سالن هایی مناسب و خوب آثارشان را اجرا کردند و داورانی با تجربه این کارهای را داوری کردند. درواقع جشنواره کاملا دارای ویژگی های جشنواره های معتبر شد و حتی برای افرادی که در مراسم اختتامیه شرکت کرده بودند شنیدن این اخبار جالب بود، چرا که اصلا فکر نمی‌کردند یک جشنواره دانشجویی تا این حد جدی و پربار برگزار شده باشد. من فکر می کنم این موضوع حتی باعث شود شوق و اشتیاق دانشجویان امسال برای شرکت در این دوره از جشنواره بیشتر باشد.

آیا بین دانشجویان استعداد ویژه‌ای نظرتان را جلب کرد؟

بله. بعضی از کارهای بسیار خوب بودند . اتفاقا هنوز هم با  بعضی از این هنرمندان جوان از طریق شبکه‌های مجازی در ارتباطم و اگر سوال یا راهنمایی بخواهند در خدمت این دوستان هستم. در روزهای برگزاری جشنواره وقتی دانشجویان مستعد را می‌دیم با آنها درمورد پزشکانی که در عرصه تئاتر و سینما موفق تر از پزشکی عمل کرده اند صحبت می‌کردیم. البته همیشه تاکید داشتیم که هرکس تخصص خودش را دارد و باید در زمینه تخصصی اش سعی در بهترین بودن داشته باشد، اما این موضوع نباید مانعی باشد برای اینکه اگر کسی هنری داشته باشد نتواند به آن هنر بپردازد.

آثار دانشجویان را از نظر کیفی در چه حدی ارزیابی می‌کنید؟

این جشنواره به شکل جدی از سال گذشته شروع به کار کرده و نتیجه آن را باید این دوره و ظرف یکی دو سال آینده ببینیم. فکر می کنم خیلی خوب باشد اگر از داوران و افرادی که در دروه های قبل حضور داشتند در این دوره و دوره های بعد به عنوان ناظر، مشاور یا مدرس استفاده کرد. خوب است از تجربه این افراد برای نوع فراخوان‌ها، نظارت بر آثار و آماده کردن دانشجویان برای ارائه آثاری بهتر استفاده کرد. سال گذشته شاهد روند صعودی در این جشنواره بودم و امیدوارم این روند امسال و در سال‌های آتی ادامه داشته باشد.

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت فروردین ماه ۹۶ در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>