سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۵ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
مریم دوستی در گفتگو با «سوره سینما» عنوان کرد:

«دریاچه ماهی» برای شهدای جاوید الاثر ساخته شده است/ اهل کار آسان نیستم

daryache-mahi-1

مریم دوستی کارگردان «دریاچه ماهی» گفت: این فیلم برای شهدای جاوید الاثر ساخته شده است و آنچه که مسلم است تیم حرفه ای با جان و دل برای این فیلم زحمت کشیده اند.

سوره سینما : امسال حضور کارگردانان فیلم اولی در جشنواره فیلم  فجر چه در بخش چشم انداز و چه در بخش سودای سیمرغ در میان فیلمسازان حرفه ای بیشتر به چشم می آید؛ خصوصا حضور فیلمسازان زن هم در این دوره از نکات قابل توجه است .مریم دوستی یکی از این کارگردانان فیلم اولیست که فیلمش «دریاچه ماهی» در بخش چشم انداز سینمای ایران به نمایش در می آید. فیلمی در ژانر دفاع مقدس با بازیگرانی چون نادر فلاح، لاله اسکندری، افشین هاشمی، علی دهکردی ،ستاره اسکندری و..

* بحث را از چگونگی ساخت فیلم «دریاچه ماهی» آغاز کنیم.

چندین سال است که می خواهم فیلم اولم را بسازم و چند فیلم نامه  خوب هم داشتم که تقریبا همه آنها با المان هایی از جنگ همراه بود.

* به  فیلم های جنگی علاقه دارید؟

بسیار زیاد … به لحاظ شخصیتی با  این ژآنر خو گرفته ام.

*چرا؟

چون در خانواده نظامی بزرگ شدم.

* اولین فیلم سینمایی با پروداکشن وسیع آن هم برای یک خانم کمی طاقت فرسا به نظر می رسد.

قطعا همینطور بود. اما از کارهای آپارتمانی و کم حجم فاصله می گیرم . اصولا با  فیلم هایی که نتوانم مانور خوبی به لحاظ کارگردانی بدهم ارتباط برقرار نمی کنم. اهل کار آسان انجام دادن نیستم. حتی فیلم های کوتاهی هم که ساختم راحت نبود.

* پیشتر به عنوان طراح گریم در سینما و تلویزیون کار می کردید چطور شد که تصمیم گرفتی فیلم بسازی؟

من از سال ۷۷ با کارگردانی تئاتر وساخت فیلم کوتاه کارم را شروع کردم

* یعنی بعد از ساخت فیلم کوتاه بود که  گریم را هم تجربه کردید؟

بله و بعد کار طراحی گریم را به صورت حرفه ای و با علاقه ادامه دادم و به  صورت همزمان هم فیلم می ساختم و هم کار گریم انجام می دادم .البته تدریس گریم هم انجام می دادم و هنوزم تدریس می کنم.

* چرا بعضی از فیلمسازان حرفه ای جنگی از ساخت فیلم در این ژآنر دوری می کنند…

چون بازگشت مالی ندارد و فیلمی که بازگشت مالی نداشته باشد دلیلی برای ساخت آن نیست. ضمن عدم بازگشت مالی نه حمایتی از فیلمسازان جنگی می شود و نه فرهنگ سازی در این ژآنر صورت می گیرد.

daryache-mahi-2

* به عنوان یک زن که اولین فیلمش را در حیطه جنگ و دفاع مقدس تجربه کرد کمی از سختی های این کار برایمان بگویید.اصلا تولید این فیلم سخت بود؟

تا قبل از ورود به دفتر آقای سعدی برای ساخته شدن این فیلم  برای جذب سرمایه گذار خیلی سختی متحمل شدیم. سرمایه گذاران ابتدا ساخت فیلم را می پذیرفتند اما بعد از مدت کوتاهی پا پس می کشیدند ؛حتی تهیه کننده ای می گفت فیلم نامه را اگر عوض کنی با تو کار می کنم. اما من زیر بار نرفتم و مشکلات ساخت را تحمل کردم تا اینکه وارد دفتر آقای سعدی شدم .در دفتر آقای سعدی صد و هشتاد درجه ماجرا فرق کرد.

* چطور؟

برای اینکه نظم و مدیریتی که در دفتر آقای سعدی بود با روحیه من بسیار همخوانی داشت. آقای سعدی نظامی هستند و تربیت فرهنگی ،اجتماعی و خانوادگی من به ایشان بسیار نزدیک بود. در واقع حرف یکدیگر را خوب می فهمیدیم.

*  آن چیزی که می خواستید از ادوات جنگی گرفته و غیره برایتان  فراهم بود؟

ببینید من از آن دست کارگردانهای کم توقع نبودم؛هر چه که می خواستم آقای سعدی برایم مهیا می کرد ولی در هر صورت کار سنگین بود . اما کل گروه عاشقانه بدون هیچ توقعی و هیچ حاشیه ای کار را جلو بردیم وبا ۳۵ بازیگر و ۳۵ لوکیشن فیلمبرداری را به پایان رساندیم.

* چرا از بازیگران استار در این فیلم بهره نبردید؟

به اعتقاد من این فیلم نوع و جنس بازیگران خود را می خواست و این بازیگران از نظر من برای این فیلم استار و بازیگران بسیار مهم و خوبی هستند.

* ازهمکاری با  مرتضی خانمحمد برایمان صحبت کنید. مدیر فیلمبرداری این پروژه که همسرتان هم است.

خدا را شکر می کنم به خاطر حضورش که در طول کار به من آرامش می داد.مرتضی بسیار همراه و همفکر با من است.هم از خودش ، تیمش و تعاملی که در میزانس ها با هم داشتیم تشکر می کنم.

daryache-mahi-3

* این فیلم در بخش چشم انداز سینمای ایران به نمایش در می آید.صحبتی در مورد این بخش ندارید؟

(می خندد) خب طبیعتا دلم می خواست فیلم در بخش مسابقه نمایش داده شود چون این شایستگی رادر فیلمم می دیدم. هرچند معتقدم گذشت زمان لیاقت یک فیلم را بیشتر ثابت می کند . به هر جهت سلیقه هیات انتخاب بوده و من هم فیلمم را از بخش چشم انداز جشنواره خارج نکردم ؛ چون می خواستم «دریاچه ماهی» دیده شود. معتقدم فیلم خوب در هر بخشی دیده می شود.

* چه پیش بینی از استقبال مخاطب این فیلم دارید؟

در سینمای ایران یاد گرفتم که چیزی قابل پیش بینی نیست . یک «آن» نتیجه تغییر می کند و پیش بینی ها خراب می شود. اما امیدوارم فیلم با استقبال مخاطب همراه باشد. من و گروه سازنده  فیلم «دریاچه ماهی» عاشقانه و با جان و دلمان کار کردیم . تغییر فصل  و سرمای هوا به شدت آزار دهنده بود  ما در شرایط پیچیده جوی کار را جلو بردیم.

* چقدر کسب سیمرغ برایت مهم است؟ حال آنکه فیلم در بخش چشم انداز نمایش دارد.

من فیلمم را برای جشنواره نساختم که به سیمرغ فکر کنم . فیلم «دریاچه ماهی» برای شهدای جاوید الاثر ساخته شده است . آنچه که مسلم است تیم حرفه ای با جان و دل برای این فیلم زحمت کشیدند . با بازیگرانی که دلم می خواست این فیلم را ساختم که در نوع خودشان بسیار بازیگران حرفه ای و مطرح هستند و معتقدم فیلم خوب راه خودش را پیدا می کندوقتی بچه ها تا زانو در لجن دریاچه  بودند همان موقع احساس کردم ما جوابمان را از خدا گرفتیم. ایمان دارم فیلم خوب راه خودش را پیدا می کند.

* چقدربه گیشه فیلم اهمیت می دهید؟

به نظر من گیشه یعنی مخاطب و من مطئنم مردم با این فیلم ارتباط خوبی برقرار می کنند و امیدوارم این فیلم گیشه خوبی خواهد داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>