سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۳۹۵ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی «نگار»/ رامبد جوان: فیلمی را ساختیم که دوست داشتیم

neshast-negar-1

رامبد جوان گفت: خوشبختانه اکنون از نظر مالی به کسی متعهد نیستم و فیلمی را ساختیم که دوست داشتیم و فکر می کردیم درست است.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم «نگار» به‌کارگردانی رامبد جوان با حضور این کارگردان و تهیه کنننده و همچنین، بهرام بدخشانی؛ مدیر فیلمبرداری، احسان گودرزی؛ نویسنده، وحید مقدسی؛ صدابردار، امیرحسین قدسی؛ طراح صحنه، نگار جواهریان و مانی حقیقی، بازیگران و محمود گبرلو؛ مجری در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست جوان با اشاره به چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه برای ساخت این فیلم توضیح داد: عاشق سینمای اکشن هستم و کیف می‌کنم بر پرده سینما، اتفاقاتی این چنینی بیافتد. راستش سه چهار سال پیش موقعیتی در ذهن من شکل گرفت. داستانی بر این اساس که دختری مانند نگار با چنین ویژگی فیزیکی در تهران حقش خورده شده است و حالا می‌خواهد حقش را پس بگیرد اما هیچ کس او را نمی‌شنود و به او توجه نمی‌کند. در انتها این دختر از بس که شنیده نمی‌شود، دست به کار عجیبی می‌زند.

وی ادامه داد: احسان گودرزی به عنوان نویسنده ذهن سیال و فوق‌العاده‌ای دارد و از آنجا که تئاتری است و خیلی اهل سینما نیست، خوبی و بدی‌های مخصوص به خودش را دارد. من و نگار و احسان شروع به نگارش قصه کردیم و سپس از کسانی که دوست داشتیم، دعوت به همکاری کردیم.

neshast-negar-2

گودرزی ضمن تایید صحبت‌های جوان، نگارش این فیلمنامه را مدیون رامبد جوان، نگار جواهریان و دیگر عوامل فیلم دانست که تاثیرات خوبی روی آن گذاشتند.

وی ادامه داد: من به تنهایی در نگارش این فیلمنامه موثر نبودم. در این مسیر رامبد به من اعتماد کرد و با وجود بی تجربگی‌ام در سینما و در زمینه نوشتن فیلمنامه، چنین فیلم سنگینی را انجام دادم.

نویسنده فیلم «نگار» افزود: مطمئنا فضای تئاتر در کارهای من همیشه تأثیرگذار بوده و هست. تأثیر این تخیل و غیر واقع‌گرایانه‌ای بودن را در نوشتن فیلمنامه از تئاتر گرفته‌ام.

در ادامه این نشست نگار جواهریان درباره تفاوت نقش خود در فیلم جدید رامبد جوان گفت: قطعا برایم مهم بوده که در «نگار» بازی کرده‌ام و هیچ شباهتی با نقش‌های دیگرم در این فیلم نمی‌بینم. در چنین ریسکی قرار گرفتن برایم جذاب بود . از زمان طرح یک خطی فیلمنامه در جریان آن بودم و بسیار خوش شانس بودم که قدم به قدم با فیلمنامه پیش رفتم و نقش را برای خود تحلیل کردم.

این بازیگر ادامه داد: در سینمای ایران استفاده از ویژوال‌افکت هنوز ناشناس است و جا دارد که آن را بهتر یاد بگیریم. به هر حال تجربه کردن آن اولین بار برای من کیف خاصی داد.

رامبد جوان با اشاره به چرایی حضور این فیلم در بخش هنر و تجربه  جشنواره فیلم فجر بیان کرد: قبل از جشنواره به من گفتند موافق هستی «نگار» در این گروه قرار بگیرد و من هم موافقت کردم.

وی در ادامه افزود: هر آدمی جنبه‌های مختلفی دارد و همه وجوه من «خندوانه» نیست. به عنوان کسی که عاشق سینما هستم، دوست دارم کارهای مختلفی در سینما انجام دهم. هر سه فیلم قبلی‌ام که البته خودم تهیه‌کنندگی آنها را انجام نداده بودم، پرفروش بوده‌اند اما این فیلم را که خودم تهیه کرده‌ام، خیلی احتمالا نمی‌فروشد. اما خوشبختانه اکنون از نظر مالی به کسی متعهد نیستم و فیلمی را ساختیم که دوست داشتیم و فکر می‌کردیم درست است.

neshast-negar-3

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از پیمان معادی که از ابتدا قرار بود در این فیلم بازی کند، استفاده نکردید، گفت: پیمان می خواست در این فیلم بازی کند اما یک روز تصمیم گرفت که دیگر بازی نکند. خودم هم قطعا در این فیلم بازی نمی‌کردم چرا که از لحاظ فرم و اجرا کار سختی بود و اگر جلوی دوربین می‌رفتم احتمال خطا برایم به عنوان کارگردان بالا می‌رفت.

این کارگردان افزود: کارگردان چشم و گوش‌بازی هستم. همیشه آماده گرفتن هر مشاوره‌ای هستم و در پیش تولید این فیلم هم مشاوره‌های زیادی گرفتم. «نگار» فیلمی بود که از ابتدا در کارگردانی مهندسی داشت. این فیلم بدون دکوپاژ اصلا ساخته نمی‌شد و از پیش تولید این امر لحاظ شد. همه چیز در این فیلم محاسبه شده است و ماه‌ها درباره آن صحبت کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد شانس گرفتن سیمرغ را برای این فیلم می‌دانید، بیان کرد: اگر داوران باحال باشند یقینا به «نگار» توجه می‌کنند. این داورانی هم که من دیده‌ام، خیلی باحال‌اند.

رامبد جوان در ادامه این نشست اشاره به بدلکاری ارشا اقدسی در این فیلم کرد و درباره تجربه همکاری با او توضیح داد: سال‌هاست که با ارشا رفاقت دارم و او اولین کار بدلکاری اش را جلوی دوربین من انجام داد. از ابتدا هم قرار بود صحنه‌های اکشن این چنینی در فیلم وجود داشته باشد و به او پیشنهاد همکاری دادم. معتقدم سینمای بدون این اتفاقات، سینمای کند شبیه به هم است.

بدخشانی هم ضمن تاکید بر اینکه اولین تجربه همکاری اش را در سینما با رامید جوان  در فیلم «نگار» گذرانده است، گفت: از تعدادی از همکارانمان که اسمشان در تیتراژ افتاده است، عذرخواهی می‌کنم. اولین تصویر ها را از شب جنگل شروع کردیم و خیلی بعد از چند روز با کارگردان صحبت زیادی نداشتیم و به توافق رسیده بودیم چراکه سلیقه‌های نزدیک به همی داشتیم.


One thought on “نشست نقد و بررسی «نگار»/ رامبد جوان: فیلمی را ساختیم که دوست داشتیم”

  1. دکتر قره ویسکی می‌گه:

    فیلم نگار سطحی – ابتدایی و در کل افتضاح بود . کارگردان در فضاسازی کاملا ناتوان بود و فشا در القای حس وامانده بودند . پرشها فقط باعث دور شدن تمرکز تماشاگر می شد . در سالن سینما حین پرشها حضار می خندیدند . در انتها نیز با هو کردن عوامل فیلم تشکری در خور کردند .
    رامبد جوان با این فیلم می خواست نشان دهد پخته شده و ژست فیلم ساز فلسفه داربگیرد .
    رامبد جوان خواسته نشان دهد ازدواج سومش بر خلاف قبلی ها از روی شوخی کودکانه نبوده و دیگر پخته شده
    فیلم چیزی بین جنایی فلسفی هست که در هر دو کاملا نا موفق بوده کاش کارگردان قبل از ساخت این فیلم چند اثر سامویل خاچیکیان را می دید حداقل در فضا سازی سبک خاچیکیان را پیاده می کرد .
    کاش نویسنده فیلم نامه کمی عمیق تر شخصیت پردازی می کرد .
    پیمان عاشق بود یا نبود ؟ نگار چرا با وجود دوست نداشتن پیمان نامزد او شده بود ؟
    چطور می شود یک دختر که تا بحال اسلحه دست نگرفته با چند جمله بشود رمبو ؟
    نقش مادرنگار چیست ؟ اگر مادرش قبلا مرده بود داستان بهتر می شد . نگار دختری یا این درجه اعتناد بنفس جطور به پیمان جواب بله داده و نامزدش شده ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>