سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۰:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب
شرکت در اجلاس بین‌المللی اتحادیه تهیه‌کنندگان/

عسگرپور به کن می‌رود/ این می‌تواند جشن ملی باشد

asgarpoor

محمدمهدی عسگرپور برای عضویت در هیات رئیسه فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌ی تهیه‌کنندگان (فیاپف) بار دیگر نامزد شده است.

محمدمهدی عسگرپور برای عضویت در هیات رئیسه فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان (فیاپف) بار دیگر نامزد شده است.

سوره سینما- ایسنا نوشت: نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی اتحادیه تهیه‌کنندگان که قرار است به زودی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی این فدراسیون به کن سفر کند توضیح داد: از سه سال قبل برایمان روشن شده بود که استراتژی‌مان باید این باشد تا عضویت ایران در این فدراسیون را برای آینده سینمای ایران حفظ کنیم.

او با اشاره به اینکه مجمع عمومی «فیاپف» هر دو سال یکبار همزمان با جشنواره‌های کن و برلین که درواقع دو موقعیت مناسب برای گردهمایی هستند، برگزار می‌شود، ادامه داد: علیرغم مشکلاتی که به دلیل مسائل داخلی حوزه سینما در کشور وجود داشت، تلاش کردیم عضویت‌مان را در این فدراسیون حفظ کنیم و بخش عمده‌ای از سوءتفاهم‌ها برداشته شد تا این عضویت کارآیی خود را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سالهای دور یکی از آمال و آرزوهای بسیاری از سینماگران این بود که ایران عضو فیاپف شود و مدیران قدیمی بنیاد سینمایی فارابی این موضوع را به خوبی به یاد دارند. حدود پنج سال قبل این عضویت ثبت شد و دو سال قبل هم توانستیم کرسی مهمی را در این فدراسیون به دست آوریم و من به عنوان نایب‌ رئیس مجمع آن انتخاب شدم. این اتفاق می‌توانست به یک جشن ملی تبدیل شود اما چه کنیم که در موقعیتی به سر می‌بریم که دایره سوءتفاهم‌ها به گونه‌ای شده که از توجه ویژه به چنین اتفاقی می‌گذرند و ما هم فقط مجبوریم تلاش کنیم تا عضویتی که به نام ایران ثبت شده، از بین نرود.

این کارگردان سینما ادامه داد: یکی از کارکردهای عضویت در این مجمع، پیگیری حقوق تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در بُعد جهانی است که می‌توانست برای سینمای ایران خیلی مفید باشد و تا جایی که امکان داشت سعی کردیم این مسئله را حفظ کنیم.علاوه بر عضویت ایران و نایب رییسی مجمع، مرکزی به نام (ISAN) در این فدراسیون وجود دارد که ما در سال‌های گذشته توانستیم نمایندگی این مرکز را در اختیار داشته باشیم. در این مرکز شناسنامه تمام آثار سمعی و بصری مربوط به سینما ثبت می‌شود.

او افزود: اما زمانی که تلاش می‌شد خانه سینما فعالیتی بین‌المللی داشته باشد و در سطح خاورمیانه فعال باشد، جنگ‌های داخلی بر سر این خانه شروع شد و نزدیک بود خیلی جدی یک مرکز بسیار مهم را از دست دهیم ولی سعی کردیم دست کم آن را به حالت تعلیق درآوریم. الان هم به محض اینکه بخواهیم می‌توانیم این مرکز را دوباره فعال کنیم و این مسئله کاملا به مسئولان سینمای ایران بستگی دارد.  تمام جشنواره‌های جهانی در این فدراسیون عضویت دارند و همگی حق عضویت به فیاپف می‌پردازند به این ترتیب تصمیم‌گیری درباره‌ هر تغییر در درجه‌بندی و وضعیت جشنواره‌ها در این مرکز انجام می‌شود. بر این اساس عضویت ایران در این مجمع بین‌المللی می‌توانست امکانی باشد تا جشنواره فجر را هم به عضویت این فدراسیون درآوریم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه تا چند روز دیگر برای حضور در مجمع به کن سفر می‌کند و بلافاصله پس از پایان جلسات هم بازمی‌گردد، درباره عضویت خود در هیات رئیسه این مجمع به ایسنا توضیح داد: تلاش کردم در این عضویت فعالیتی داشته باشم تا نام ایران و سینمای ایران در دنیا مطرح باشد، با این حال امسال برای انتخاب اعضای هیات رییسه دوباره رأی‌گیری می‌شود و من هم برای اینکه این کرسی مهم ایران از دست نرود، دوباره کاندید شده‌ام.

درکنار جلسات رسمی این مجمع جلسات دیگری با موضوعات کپی‌رایت و سرقت‌های فرهنگی و ادبی و ارتباطات بین‌الملل برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>