سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۳۹۵ در ۷:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی «کوپال»/ کاظم ملایی: برای کار دکوپاژ مشخصى داشتم

neshast-koopal-1

کاظم ملایی برخورد با این فیلم را به دلیل فرم خاصش صفر و صدی عنوان کرد و افزود: من برای کار دکوپاژ مشخصى داشتم و هر آنچه که با حقیقت عاطفی شخصیت مطابقت نداشت، کنار گذاشتم.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم «کوپال» با حضور کاظم مُلایى، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده، لوون هفتوان، پوریا رحیمی سام، بازیگران، محمد اکبری، مشاور هنری و طراحى صحنه، مجید گرجیان، مدیر فیلمبردارى، حامد صمدزاده، مدیرصدابردارى، بابک میززاخانى، موسیقى متن، با اجرای محمود گبرلو امروز (چهارشنبه چهاردهم بهمن ماه) در سالن سعدى برج میلاد برگزار شد.

در ابتداى این نشست کاظم مُلایی برخورد با این فیلم را به دلیل فرم خاصش صفر و صدی عنوان کرد و افزود: من برای کار دکوپاژ مشخصى داشتم و هر آنچه که با حقیقت عاطفی شخصیت مطابقت نداشت، کنار گذاشتم.

وی درباره همکاری با فیلمبردار پروژه گفت: فضای کار آقای گرجیان بسیار رئالیستی است و من به این دلیل که دوست داشتم فیلم اولم قصه گو باشد، نیاز به فیلمبردار رئال داشتم. با توجه به  فضای آبستره فیلمنامه، بستر اغراق آمیز شدن فیلم وجود داشت.

مُلایی تعدد دوربین ها را مهمترین چالش فیلمبرداری عنوان کرد و ادامه داد: ما به غیر از دوربین اصلی، ٣٣ دوربین مدار بسته و یک دوربین گوپرو داشتیم که کار را مشکل می کرد.

neshast-koopal-3

کارگردان «کوپال» درباره حضور تک نقش لوون هفتوان گفت: در ابتدا قرار نبود آقای هفتوان حضور داشته باشند و با انتخاب ایشان دست به بعضی تغییرات بر اساس فیزیک و شیمی بازیگر زدم و گذشته شخصیت را پررنگ تر کردم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم در حمایت از محیط زیست است یا خیر، گفت:  کوپال در ابتدا یک شکارچی بود که به اساسنامه شکار پایبند بود، اما بعد از مرگ فرزندش به شکارکُش تبدیل می شود.

وی حمایت سازمان محیط زیست از این فیلم را محدود به حمایت معنوی عنوان کرد.

در این نشست لوون هفتوان درباره حضور در نقش «کوپال» گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم به وسواس آقای ملایی غبطه خوردم و امیدوارم که ما توانسته باشیم هر آنچه را در فیلمنامه وجود داشت، اجرا کنیم.

وی تجربه حضور در تک نقش را سخت عنوان کرد و افزود: برای من حضور در نقش اول یا مکمل اهمیتی ندارد و ترجیحم حضور در نقش های مکمل است.

وی با بیان اینکه سینمای ما در حال پیدا کردن یک راه جدید است، ادامه داد: اگر فیلمنامه ای را دوست داشته باشم، حتی اگر نقشى کوتاه باشد، قبول می کنم.

neshast-koopal-2

در ادامه نشست، پوریا رحیمی سام گفت: کار کردن در پروژه هایی مثل «کوپال» این موقعیت را به بازیگران می دهد که از فضاهای یکنواخت دور شوند. من با فیلم اولى های زیادی کار کردم که الان ستاره هستند و بازی در چنین فیلم هایی را سرمایه گذاری برای آینده می دانم.

رحیمی سام ادامه داد: بهاى فیلم هاى تجربه گرایی مثل «کوپال» ممکن است سنگین باشد. در این فیلم، سازنده برای اینکه فیلمی مستقل بسازد و امضایش پای فیلم باشد، سختی های زیادی را تحمل کرد.

محمد اکبری درباره همکاری با پروژه «کوپال» گفت: من از نگارش فیلمنامه در جریان کلیات کار بودم. پیش تولید این فیلم در اسفند ٩٣ آغاز شد و در آبان ٩۴ فیلم را کلید زدیم و در ۵٣ جلسه کار را فیلمبرداری کردیم.

بابک میرزاخانی این تجربه را دلچسب عنوان کرد و افزود: کارگردان به من گفت هر کاری دوست داری بکن. تنها در جهان فیلم باش! فکرنمی کنم بتوانم به این زودی ها به این نحو در فیلمی حضور داشته باشم.


One thought on “نشست نقد و بررسی «کوپال»/ کاظم ملایی: برای کار دکوپاژ مشخصى داشتم”

  1. محمد شریعت پناه می‌گه:

    فیلم کوپال یک فیلم دینی محسوب می شود. محتوا و مضمون آن عقوبت اعمال انسان است. افرادی که همه امکانات زندگی مدرن و عیش و نوش را فراهم کرده اند و سرانجام در دام امکانات و تجهیزات مدرن گرفتار می شوند و مجبور می شوند در میان زندگی مدرن برای نجان جان ادرار خود را بخورند.فیلم پیام های زیبایی ارائه می دهد. شعار زده نیست.هشدار دهنده است.فیلم با زبان روز سرانجام خودخواهی را به تصویر می کشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>