سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۵ در ۷:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی «یک روز بخصوص»/ همایون اسعدیان: یک روزنامه‌نگار آرمان گرا است

neshast-yek-rooz

همایون اسعدیان گفت: باور من این است که یک روزنامه‌نگار آرمان گرا است و برای روشنگری تلاش می کند و این شخص را در موقعیتی قرار دادم که در انتخاب عمل اخلاقی و غیراخلاقی که جان خواهرش در میان است، چه می کند؟

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبرى جشنواره فیلم فجر،در این  نشست که با حضور همایون اسعدیان، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس، مجید قیصری، فیلمنامه نویس، مازیار میری، مجری طرح و تدوینگر، مصطفی زمانی، افسانه کمالی، شیرین آقارضاکاشی، محمدرضا مالکی، بازیگران، کامیاب امین عشایری، طراح صحنه و لباس، علی قاضی، مدیرفیلمبرداری و اجراى محمود گبرلو امروز( یکشنبه هفدهم بهمن ماه) در سالن سعدى برج میلاد برگزار شد، در ابتدا گبرلو به حاشیه‌های نشست شب گذشته و  اختلاف بین مسعود کیمیایی و منصور لشکری‌قوچانی اشاره کرد و از خبرنگاران و اهالی رسانه بابت این اتفاقات عذرخواهی کرد.

همایون اسعدیان در ابتدا از همکارانش در این فیلم تشکر کرد و افزود: این فیلم با هر نگاهی که به آن داشته باشید، محصول کار من و همکاران بسیار عزیزم است و من از آقای مازیار میری و تدوین این فیلم تشکر می کنم.

اسعدیان درباره شباهت موضوعی این فیلم با «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری، توضیح داد: من پارسال درست در همین تاریخ در حال فیلمبرداری این فیلم بودم و هنوز درباره فیلم آقای میری صحبتی نبود. موضوع اخلاق گرایانه در هر دو فیلم وجود دارد. و کست مشابه و موضوع مشترک اتفاقی است.

وی ادامه داد: زمانی که قتل میدان کاج پیش آمد و همه فقط تماشا کردند و سلفی گرفتند، این سئوال برای من به وجود آمد که مسئولیت اجتماعی ما کجاست و این موضوع برای من دغدغه شد، که شروع به نگارش فیلمنامه‌ای در این‌باره کردم. من دوست داشتم موقعیتی خلق کنم که تماشاگر بگوید من اگر در این موقعیت بودم چه می‌کردم؟

اسعدیان درباره شخصیت اصلی فیلم که یک روزنامه نگار است، توضیح داد: باور من این است که یک روزنامه‌نگار آرمان گرا است و برای روشنگری تلاش می‌کند و این شخص را در موقعیتی قرار دادم که در انتخاب عمل اخلاقی و غیراخلاقی که جان خواهرش در میان است، چه می‌کند؟

کارگردان « یک روز بخصوص» درباره بازیگرانی که در این فیلم معرفی شدند، گفت: انتخاب این بازیگران از طریق یک فراخوان انجام شد، که نزدیک چهار هزار نفر برایمان فیلم فرستادند. به نظر ما خانم کمالی و آقای پیرزاده انتخاب‌های بهتری بودند و به هیچ وجه دوست ندارم این تفکر به وجود بیاید که پارتی بازی و رابطه‌ای در کار بوده است.

وی در انتقاد به رفتارهای متناقض منتقدان بر اساس منفعت‌طلبی گفت: زمانی که «بوسیدن روی ماه» را ساختم در فرهنگسرای انقلاب نمایشی برای فیلم گذاشتند و منتقدی که حضور داشت بسیار از فیلم تعریف کرد اما اما چند ماه بعد در مجله فیلم دایره سیاه به این فیلم داد.این سئوال برایم پیش آمد که با چنین رفتاری، شأن کارمان را پایین می‌آوریم.

اسعدیان ادامه داد: از این جهت این داستان را تعریف کردم که این شخص منفعت‌طلب یکی از دو کارشناسی است که در برنامه هفت، پنبه فیلم‌های ما را می‌زند، کسی که به لحاظ سکه‌ای که می‌گیرد، نظر می‌دهد و بسیار اتفاق غم‌انگیزی است.

مازیار میری نیز با ابراز خوشحالی از همکاری با اسعدیان، إظهار داشت: برای من کنار همایون کار کردن لذت‌بخش است و برای من ِ نا آرام، آرامش او کلاس درس است.
مصطفی زمانی نیز درباره حضور در فیلم گفت: خوشحالم ظرف یک سال گذشته با دو فیلمسازی که دوستشان دارم، آقای میری و اسعدیان همکاری داشتم.

افسانه کمالی درباره اولین حضورش در سینما توضیح داد: من نزدیک یک سال در موسسه کارنامه دوره دیده بودم که برای این فیلم انتخاب شدم و بازیگران و آقای اسعدیان بسیار به من کمک کردند.

کامیاب امین عشایری، طراح صحنه «یک روز به خصوص» هم در این نشست، در انتقاد نسبت به فضای تحریریه این فیلم پاسخ داد: این لوکیشن روزنامه فرهیختگان بود و ما بیشتر آن را صحنه آرایی کردیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>