سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۵ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه جنجالی «هفت» مطرح شد:

ایوبی: جشنواره فجر امسال یکی از بهترین جشنواره‌های ۱۵ سال اخیر بود!/ افخمی: مجموع این فیلم‌های تولید شده، واقعا امیدوارکننده است؟

haft1

یازدهمین ویژه برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته ۲۰ بهمن ماه با حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و درخصوص حواشی اخیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.

به گزارش سوره سینما ، حجت الله ایوبی درخصوص انتقاداتی که به عملکرد هیئت داوران این دوره از جشنواره وارد می شود گفت: هیئت داوران هیئت داورانی نیستند که تحت تاثیر ما قرار بگیرند. تهیه کنندگان و فیلمسازان برجسته ای هستند و فکر می کنم بزرگترین اهانت به آنها این است که گمان کنیم تحت تاثیر ما هستند. همه این افراد از افراد شاخص و برجسته ای هستند و امسال جشنواره ملی و باشکوه داشتیم.

وی ادامه داد: دبیر همان دبیر است، ایوبی عوض نشده است. پس دخالتی صورت نمی گیرد. چطور سال گذشته این دخالت نبوده است؟ رویدادی که برای همه مردم ایران و اهالی سینماست و جشن واره است، نباید از سوی دیگران مورد تخریب قرار گیرد. من اگر به برنامه «هفت» نقدی دارم نقد بر همین مسئله است.

در ادامه افخمی بیان داشت: ما درواقع از روز ششم شروع کنیم. یعنی گفتیم اگر وضع به همین منوال پیش برود، جشنواره باید مورد نقد و واکاوی قرار گیرد.

ایوبی پاسخ داد: هرچند من برنامه یتان را نمی بینم، اما به آقای پورمحمدی می خواستم بگویم حقوق شما را ندهد! چون تمام پیش بینی های شما درست از آب درنیامده است. شما سال گذشته گفتید سینما در حال ورشکستگی ست، درحالی که امسال بهترین سال سینمایی را داشتیم. شما اگر به من حمله می کردید ایرادی نداشت، اما در جایی که احساس کنم سینما در حال لطمه خوردن است ورود می کنم. من بخش هایی از برنامه شب گذشته شما در فضای مجازی دیدم و بجای نقد کلان، به نقد مسائل ریز پرداختید.

افخمی بیان داشت: اما به نظر من شما در واقع تصورات خود را می گویید چون به اذعان خود، برنامه های ما را ندیده اید. بهتر است نظرات سینماگران را در روزهای اخیر ببینیم.

ایوبی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون جشنواره ای با این میزان مخالفت داشته ایم، گفت: من هم اگر بگویم قبول دارم شما باید بگویید نه. چون تجربه شما در سینما بیشتر است و می دانید این میزان اختلاف طبیعی است. وقتی رویکرد برنامه «هفت» این است که از ابتدا همه چیز را منفی ببینید، این حرفها طبیعی است و حاشیه ها پیش می آید.

افخمی بیان داشت: نیست. ابدا اینطور نیست. هرکسی برنامه ما را در این چند شب دیده باشد تایید می کند.

haft2

ایوبی افزود: داوری ها کاملا درست است. هرسال این اتفاق می افتد. کسی که خودش گمان می کند کارش خوب است، از دیدن نتایج شگفت زده می شود و این در هر جشنواره ای طبیعی است. این جشنواره به طور جد یکی از بهترین جشنواره‌های ۱۵ سال اخیر بود. فیلم ها و داوران بسیار خوبی بودند. داوری یعنی رای. طبیعی است برخی را انتخاب می کنند و برخی را انتخاب نمی کنند.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: من به شما و تمام کسانی که این برنامه را می بینند اطمینان می دهم داوران همه فیلم ها را با دقت تمام دیده اند. من به شما اطمینان می دهم سال ۹۶ سال سینمایی بسیار خوبی داریم. فیلمسازان زن و اولی بسیاری داریم که شکوفا شده اند.

ایوبی درخصوص نظر برخی منتقدان مبنی بر آنکه فیلم های امسال ناامیدکننده و تلخ بودند، اظهار داشت: برخی می گویند فیلم ها تلخ بودند! فیلم تلخ یعنی چه؟ جشنواره و سینمای ایران در سال اخیر به دغدغه کشور، نظام و مقام معظم رهبری پاسخ مثبت داد. بنظرم باید به سینمای ما جایزه داد. در همین سال که می گویند فیلم ها تلخ بودند، فلم «فراری» و «تابستان تلخ» به چه زیبایی یه بحران و مسئله اجتماعی را امیدوارانه به تصویر کشیدند. این میزان فیلم دفاع مقدسی خوب داریم.

افخمی پاسخ داد: آقای ایوبی من دلم می خواهد شما تا هر زمان که دوست دارید صحبت کنید تا حرف هایتان شفاف شود. این به معنی آن نیست که قبولش دارم.

ایوبی خطاب به افخمی افزود: شما داوران را متهم کردید که به دلیل دوتابعیتی و ترس از منافقین به فیلمی رای نمی دهند. این تهمت را چگونه می خواهید جبران کنید؟ شما منافقین این انسان های حقیر را چنان بزرگ کردید. این جمله ترسناک است. دیگران می شنوند و این بد است. شما با این جمله، کل سینما را می زنید. ما باید مراعات کنیم. چه بسیار کسانی که دوتابعیتی هستند اما دلبستگی به این کشور ندارند.

افخمی پاسخ داد: شما به گونه ای درباره برنامه «هفت» صحبت می کنید که گویی ایدئولوژی دارد و برنامه ریزی شده حرف می زند. حال اینکه اینطور نیست. ما برنامه به برنامه با توجه به مشاهدات تغییر رویکرد داده ایم. من سال گذشته از شما بخاطر آن جشنواره خوب تشکر کردم و آن را موفقیت آمیز خواندم. یک سال و ۳ ماه من در کانادا زندگی کردم با اجازه کار! هیچ گاه درخواست اقامت نکردم. دقیقا بعد از اتمام کارم از کانداد خارج شدم و به عینه دیدم شرایط سختی که برای زندگی از سوی منافقین در آنجا هست. الان خیلی ها این شایعات را پخش می کنند که من اقامت کانادا دارم. اما داورانی که اقامت یا تابعیت دارند چگونه می توانند بدون ترس داوری کنند؟ مسئله من این نیست که دوتابعیتی هستند یا خیر. مسئله این است که این داوران بسیاری شان در آن سوی مرزها خانه و زندگی و اقامت دارند.

ایوبی پاسخ داد: من در فرانسه چندین سال دانشجو بودم و خیلی از انجمن اسلامی فرانسه را تاسیس کردم. واقعا منافقین در مرکزشان که فرانسه است هیچ نیستند. بنظرم شما خیلی ترسو هستید. ما به هیچ وجه داوران دوتابعیتی نداریم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: من اگر بنا باشد به مصلحتی به داوران مسئله ای را تذکر دهم، رسما اعلام می کنم. پس ما دخالتی نداریم. وقتی رسانه هایی مثل برنامه «هفت» قبل از اعلام آرا فشارهایی به هیئت داوران وارد می کند، این بد است.

وی درخصوص تشکیل کمیته بررسی آرای داوران گفت: اصلا قرار نیست کمیته ای تشکیل شود تا در کار داوری ها دخالت کند، بلکه  قرار است کمیته ای تشکیل شود تا بعد ازجشنواره فیلم فجر این جشنواره آسیب شناسی شود. من از آقای حیدری خواستم حتما یکی از داوران را به برنامه شما بیاورند تا پاسخگوی سوالات شما باشند.

ایوبی بیان داشت: خانم درخشنده امروز تماس گرفتند، و بسیار از داوری خوب جشنواره تشکر کردند. حالا اینکه بین صد و خورده ای کاندیدا، یک نفر استعفا داد و این ها چیزی نیست! بسیار از این اتفاقات رخ داده است.

افخمی بیان داشت: بی اعتبارتر از داوری این دوره در تمای این ۳۵ سال نداشته ایم. کسی را کاندیدا می کنند، کاندیداییش اش را پس می گیرند. مرحله انتخاب کاندیدا مرحله تخصصی است و ما می توانیم با دیدن آن به قضاوت درباره کار داوران بنشینیم.

وی افزود: با این ادبیات که شما دارید من چاره ای ندارم جز اینکه آنچه سال آینده گفتم شما باید استعفا دهید، را الان مجدد بگویم که همین الان بنظرم باید استعفا دهید. این نظر من ترسوی غیرکارشناسی است که نمی فهمم دقیقا چه اتفاقی افتاده و نمی فهمم که این اتفاق هر سال رخ داده است. شما از بیخ همه چیز را منکر می شوید و می گویید: به به از این آفتاب عالم تاب!

مجری «هفت» ادامه داد: ما سال گذشته دائما در برنامه می گفتیم جشنواره یک دورهمی است و زیاد سخت نگیرید. فیلم های خوب زیاد است. روی جوایز نهایی سخت نگیرید. حرف بنده هم این است که سلایق در جوایز رخ می دهد و لذا اگر در مرحله جایزه ها، یک نفر جایزه اش را پرت کند ایرادی ندارد. اما در مرحله کاندیدایی دیگر بحث سلیقه نیست. باید قضاوت ها کارشناسی و درست باشد. اما غلط است. آن هم نه خطا بلکه غلط فاحش! بخشی از این مسئولیت انتخاب ها به عهده شماست. چون در طول سال دائما بر آنها نظارت و مدیریت داشتید و این جشنواره به طور کامل محصول شماست.

افخمی خاطرنشان کرد: من از هم اکنون می گویم اگر کسانی که می خواهند در کشورهای آمریکای شمالی مخصوصا کانادا زندگی کنند، باید نگران این تهدیدات باشند. این تصور خیالبافانه و تخیلی که مرعوب نکنید مردم را بکلی غلط است. افراد در آنجا زیر سایه تهدید زندگی می کنند.

در ادامه رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: امیدوارم در داخل کشور فضای امید و پرنشاطی داشته باشیم که شاهد رفتن نباشیم. امسال سینمای ایران که محصول این دوره از مدیریت ماست به طور قاطع می گویم تحقق سینمای امید بود. فیلم هایی با موضوع تحکیم بنیان خانواده، مهاجرت معکوس، مبارزه با اعتیاد و … مضامین فیلم های امسال بودند.

وی افزود: در میان فیلم های امسال، «تابستان داغ»، «بدون تاریخ، بدون امضا»، «سد معبر»، «ویلایی ها»، «ماجرای نیمروز» و… فیلم های شریف و امیدبخشی هستند. من همه کسانی که زحمت کشیدند. آنها که سیمرغ گرفتند نوش جانشان، آنها هم که نگرفتند صبوری کنند تا از مردم سیمرغ شان را بگیرند.

افخمی بیان داشت: جوانه امید را که شما خشکاندید! فیلم هایی که شما ساختید کجایش امید دارد؟ مجموع این فیلم‌های تولید شده، واقعا امیدوارکننده است؟ این نظریه شما که فیلم ها امیدوارکننده و دیدنی است را چه کسی باور می کند؟ ما هرچه بگوییم شما می گویید بهترین جشنواره و فیلم ها را داشته ایم.

ایوبی در پاسخ گفت: بهترین قاضی مردم اند و اگر آنها از فیلم های سینمایی سال آینده استقبال کنند یعنی موفق بوده ایم. سعی کردم سینمای ایران را از سینما گلخانه ای و سفارشی دربیاورم و مردمی کنم. این هدف من بود. فیلم ها باید برای مردم ساخته شود و آنها قاضی اصلی هستند. من از شما می خوام از «هفت» استعفا دهید!

افخمی بیان داشت: من برعکس شما همیشه آماده استعفا هستم. هر زمان که عذرم را بخواهند می روم. اصلا اگر فروش سال آینده سینمای ایران با افزایش بلیط ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، من استعفا می دهم.

ایوبی خاطرنشان کرد: درباره کارت دعوت ارسال شده برای خانم بیات، باید بگویم دبیر جشنواره علاوه بر کاندیدها از ۵۰ نفر از هنرمندان دیگر برای مراسم جشن کاندیدا دعوت کرده بود که خانم ساره بیات نیز از جمله همین مهمانان بوده و موضوع پیش آمده یک سوتفاهم بوده است.

وی افزود: امیدوارم این ناراحتی ها برطرف شود و همه به تحقق سینمای امید کمک کنیم. من به همه اهالی سینما این اطمینان را می دهم که همه چیز درست و با اطمینان انجام شده است.

افخمی درنهایت بیان داشت: اما امسال غلط ها آنقدر فاحش بود که نمی توان باور کرد و من به عنوان کسی که در سالهای زیادی در جشنواره بودم، هیچ زمان داوری ای به این شکل ندیدم!

haft3

برنامه سینمایی «هفت» در بخش دیگر خود با حضور مسعود فراستی و سعید قطبی زاده به نقد فیلم های جشنواره پرداخت.

مسعود فراستی در ابتدای این میز درخصوص سخنان رئیس سازمان سینمایی گفت: حرف های شما و آقای ایوبی را شنیدم. با کدام عقل سلیم می توان گفت امید در جشنواره اخیر محقق شد؟ جشنواره سی و پنجم، یکی از ناامیدکننده ترین و خسته کننده ترین جشنواره سال های اخیر است. شوخی می کنیم! یا با جرات بگوییم فیلم ها را ندیده ام، مثل همه مسئولین که کارتابل هایشان را می بینند یا اگر دیده این حرف چیست؟

در ادامه قطبی زاده نیز بیان داشت: اصولا توقع داشتن از رئیس در هر حوزه ای مثل رئیس سازمان سینمایی، بد است. فیلمساز فیلمش را می سازد. ما نباید همه چیز را نشات گرفته از او بدانیم. در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها قطعا محل پرسش اند. اما نباید از این فضای نقد بر داوری ها، سواستفاده شود و برخی فیلمسازان ضعیف نیز ادعا کنند.

قطبی زاده در واکنش به حاشیه دوتابعیتی بودن داوران نیز خاطرنشان کرد: هرچند دوتابعیتی بودن داوران را به عنوان حدس مطرح شد نه یک قانون. اما من فکر می کنم این حدس، اصل حرف های ما را ذبح کرد. مشکل ما با جهل و بدسلیقگی و بی عدالتی است. مشکل ما انتخاب غلط افراد ناکارامد در پست های مهم مثل داوری است. اما بحث تو کاملا مسئله را سیاسی کرد. من می گویم حتی اگر مسئله ای که بهروز افخمی مطرح کرد، غلط باشد این انکار اشتباهات فاحش هیئت داوران و انتخاب نیست. اساسا خود جشنواره، مسئله اکران، انتخاب، داوری ها و… نیاز به بازنگری دارد.

فراستی نیز نهایتا بیان داشت: در این روزها خیلی ها می گویند این همه فیلم بد برای چه باید ساخته شود!؟ چون کسی دستش در جیبش نیست. وقتنی کسی دستش در جیبش نیست، نه مخاطب مسئله اش است نه فروش. فیلم ها اساسا این چنین هستند؛ نه مسئله دارند نه مخاطب.

وی نهایتا گفت: آنچه در جشنواره دیدیم فاجعه است. من ۲ فیلم را دوست دارم تو ۴ فیلم را. بین ۲ تا ۴ در نوسان است. این فاجعه و عقب گرد است. فیلمسازی که فیلم دوم، سوم و … اش از فیلم های قبل شان عقب تر است، خیلی بد است. اینگونه سینمای دولتی و سفارشی این بلا را بر سر فیلمساز می آورد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>