سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۵ در ۱:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب

فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای مثل یک رباعی است/ تاکید بر هدفمندتر کردن جشنواره‌ها

kurosh-tahami

کوروش تهامی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در عین حالی که نگاه مثبتی نسبت به برگزاری جشنواره ای مختص فیلم های کوتاه دارد، در زمینه سوژه پردازی اینگونه آثار و تفکر خلاقانه در کار، به فیلمسازان این حوزه هشدار داد.

به گزارش سوره سینما ، کوروش تهامی با نگاهی متفاوت به برگزاری جشنواره «فیلم ۱۰۰» خاطرنشان کرد: آیا برگزاری این همه جشنواره در طول سال در شرایطی که الان در آن به  سر می بریم، ضرورت دارد یا ندارد؟ اصولا معتقدم می‌شود همه جشنواره‌ها به جز جشنواره فجر را در یکجا گنجاند و به نظرم شاید این اتفاق بدی نباشد تا اینکه مدام قرار باشد با برگزاری هر جشنواره حرف‌های زیادی زده شود و به قول معروف بریز و بپاش داشته باشیم؛ در نتیجه هم همه چیز فراموش شود و برود تا سال آینده که دوباره جشنواره‌ای با عنوان‌های مختلف بیاید.

وی در همین راستا تاکید کرد: به نظرم باید جشنواره‌هایمان را هدفمندتر برگزار کنیم. در واقع باید نقطه اهمیت و اعتبارمان خود سینما باشد و نباید اصل ماجرا را رها کنیم و مدام به فکر برگزاری جشنواره‌های مختلف باشیم. به اعتقاد من جشنواره نباید از حدش بگذرد. گاهی می‌شود چندین موضوع را در قالب یک جشنواره با یک نگاه دقیق و درست جمع کرد و ارائه داد و هرکسی هم وظیفه خودش را بداند که باید چه کاری انجام بدهد.

تهامی با بیان اینکه تا به حال در جشنواره «فیلم ۱۰۰» حضور نداشته است، گفت: ماهیت کلی چنین جشنواره ای اتفاق بدی نیست و همین که قرار است پیامی در ۱۰۰ ثانیه به مخاطب منتقل شود، اتفاق خوبی است. منتها پشت این گونه فیلم سازی‌ها باید ایده‌های خلاقانه ای باشد. به اعتقاد من یک فیلم ۱۰۰ ثانیه ای مثل یک دوبیتی یا رباعی می ماند که در موجزترین شکل ممکن باید پیامی زیبا و قابل فهم را به مخاطبش برساند.

او در ادامه به دشواری ساخت آثار ۱۰۰ ثانیه ای و ضرورت ایده های ناب اشاره کرد و توضیح داد: اتفاقا ساخت این تیپ فیلم‌ها علی رغم تایم کوتاهی که دارند، خیلی سخت است و در عین حالی که هر ایده ای می تواند داستان یک فیلم کوتاه را شکل بدهد اما به شرطی که باری به هر جهت به سراغ سوژه ها نرویم، بنابراین در خلق این گونه آثار باید خیلی دید وسیعی داشته باشیم تا بتوانیم کاری تاثیرگذار با تایمی کوتاه ارائه بدهیم.

این هنرمند در پایان در حوزه کارهای جدیدش اعلام کرد: در حال حاضر نمایش تئاتر «کابوس حضرت اشرف» کاری از حسین پاکدل را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارم که هرشب ساعت ۱۹ اجرا می شود. چند فیلم سینمایی آماده اکران هم دارم که نزدیک‌ترین آن ها فیلم «آشوب» کاظم راست‌گفتار است و همچنین فیلمی از حمید نعمت الله با عنوان «رگه‌ها» که آماده پخش است.

گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰، روزهای ۴ تا ۶ اسفند در پردیس سینما آزادی برگزار می‌شود.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>