سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۵ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

عضو کمیسیون بهداشت و درمان: شخصیت فرهنگی، برازنده و لازمه جامعه پزشکی است

khaleghi1

دکتر بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از کارکردهای جشنواره فرهنگی توجه به نهادینه کردن فرهنگ سلامت در جامعه پزشکی است.

به گزارش سوره سینما ، نماینده مردم خلخال و کوثر با اشاره به هزینه‌های بالای درمان حتی با وجود بیمه‌ها به ستاد خبری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت گفت: به هر حال درمان حتی اگر شامل بیمه هم شود، هزینه، زمان و انرژی زیادی از افراد، خانواده‌هایشان و در نتیجه جامعه سلب می‌کند و اگر به طور عمومی به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که چه ضرر اقتصادی برای کشور در پی خواهد داشت.

دکتر خالقی ادامه داد: به این ترتیب، منطقی‌تر است که به جای آنچه قرار است صرف درمان کنیم، صرف پیشگیری کنیم و این موضوع در راس مواردی باشد که قرار است به مردم آموزش داده شود. طبیعتا در این آموزش، نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است و صداوسیما و مطبوعات و سینما و تئاتر و حتی هنرهای تجسمی شامل پوستر و گرافیک و فضاهای شهری می‌تواند به اهمیت پیشگیری تاکید کند.

او که پزشک اطفال است با اشاره به این که لازم است این موضوع از کودکی به افراد آموزش داده شود، گفت: آموزش‌های ساده‌ای مانند شستن دست‌ها، مراقبت از خود برای مبتلا نشدن به سرماخوردگی، مصرف به اندازه میوه‌ها و سبزیجات،‌ ضررهای دخانیات و استفاده بیش از حد از مواد قندی شاید مهم به نظر نرسد، اما اتفاقا همین موارد ساده است که می‌تواند سلامت افراد را در بزرگسالی تضمین کند، بنابراین مهم است که آموزش و پرورش به آموزش دادن این موارد اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

این نماینده مجلس با استقبال از برگزاری جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی گفت: چنین اتفاقی بسیار مثبت است و می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت فرهنگ‌سازی برای داشتن زندگی سالم داشته باشد. این تاثیر هم می‌تواند روی مردم باشد و هم روی دانشجویان علوم پزشکی.

دکتر خالقی توضیح داد: برای فرهنگسازی بر مردم بهتر است از خود پزشکان، دانشجویان پزشکی، پرستاری، داروسازی و … شروع کرد. اگر این افراد سبک زندگی سالمی داشته باشند، می‌توانند به دیگران هم به طور غیرمستقیم این سبک زندگی را آموزش دهند. بارها شنیده‌ایم که می‌گویند اگر سیگار بد است چرا آمار سیگار کشیدن در خود دانشجویان پزشکی و جامعه پزشکی بالاست، بنابراین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی می‌تواند این فرهنگ‌سازی را ابتدا در خود این افراد ایجاد کند و آنها را به سوی داشتن زندگی سالم هدایت کند و به تبع آن بر جامعه هم تاثیر بگذارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که داشتن شخصیت فرهنگی جامعه پزشکی از هر چیزی مهمتر است، گفت: البته مصرف سیگار تنها یک نمونه است، موارد بسیار زیاد دیگری هم داریم که از افرادی که قرار است سلامت مردم را تامین کنند انتظار می‌رود با رعایت آنها تبلیغ زندگی سالم را داشته باشند نه اینکه خودشان هم به اندازه کسانی که از سلامت یا مضر بودن بعضی کارها آگاهی ندارند دست به چنین رفتارهایی بزنند. استفاده از قلیان، استفاده از انواع غذاهای آماده و سوسیس و کالباس، مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک و … از جمله این رفتارهاست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان همچنین افزود: امیدواریم با گسترش اقدامات فرهنگی، شاهد جامعه‌ای باشیم که هم متولیان و هم مردم آن، در رفتارهای روزمره حساسیت نشان دهند و با دقت در آنچه انجام می‌دهند، بتوانند فرزندانی سالم تربیت کنند. متاسفانه از تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر، محصولاتی تبلیغ می‌شود که برای سلامت مردم مضر است و جایی برای عرضه و ارائه آنچه می‌تواند در داشتن یک عمر طولانی سالم بدون بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و … تاثیر داشته باشد، به چشم نمی‌خورد. شاید اگر افرادی مانند پزشکان، به تولید برنامه‌هایی برای صداوسیما بپردازند، بتوانند توصیه‌های لازم را به مردم انجام دهند.

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت ۲۵ فروردین‌ تا اول اردیبهشت‌ماه ۹۶ در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود. برای اطلاع از اخبار این رویداد به سایت جشنواره به نشانی festival.ir مراجعه کنید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>