سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۵ در ۵:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
در دومین قسمت از «180 درجه» مطرح شد:

مواضع ترامپ درباره برجام به نفع سیاست کشورش است/ دلیل انتقاد ترامپ به اوباما

180-daraje

مناظره برنامه «۱۸۰ درجه» شب گذشته به بحث برجام و مواضع ترامپ در این باره کشیده شد و فواد ایزدی بیان کرد که مواضع ترامپ درباره برجام به نفع سیاست کشورش است.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه «۱۸۰ درجه»، دومین قسمت از برنامه «۱۸۰ درجه» شب گذشته جمعه ۲۹ بهمن با موضوع روابط ایران و آمریکا در دوران پس از ترامپ با حضور سید کاظم سجادپور و فواد ایزدی کارشناسان روابط بین الملل و مطالعات آمریکا روی آنتن شبکه افق رفت.

دو مهمان این برنامه به سخنان قبل و بعد از ریاست جمهوری ترامپ اشاره کردند و اینکه به طور مثال مواضع وی درباره برجام چقدر تغییر کده است.

فواد ایزدی درباره موضع ترامپ نسبت به برجام که در ابتدای کاندیداتوری درباره آن نظر منفی داشت و اکنون سکوت پیشه کرده است، عنوان کرد: زمانی که فرد برای کاندیداتوری اقدام می کند شعارهایی می دهد که لزوما همه شعارها را اجرا نمی کند. ترامپ در زمان انتخابات باید به برجام اعتراض می کرد چون باید سیاست خارجی اوباما را نقد می کرد و برجام هم تنها دستاورد سیاست خارجه اوباما بود.

وی ادامه داد: با این حال وی اکنون که به قدرت رسیده، مشورت هایی می گیرد و براساس گزارشی عربستان و اسراییل تقاضا کرده اند که برجام را پاره نکند.

ایزدی با اشاره به مخالفتش با برجام اظهار کرد: زمانی که کسی برجام را نقد می کرد به ما می گفتند با بنیامین نتانیاهو همصدا شدیم ولی او نه تنها موافق برجام است بلکه نمی خواهد این توافق پاره شود. بنابراین اگر ترامپ در زمان کاندیداتوری ریاست جمهوری نسبت به برجام نظر منفی دارد و اکنون موضع سکوت می گیرد به دلیل سیاست های کشورش است و اکنون از سیاست کشور دفاع می کند.

سجادپور نیز در واکنش به سخنان ایزدی بیان کرد: دلیل کوبیدن اوباما بوسیله ترامپ این بود که تن به چیزی داده که ایرانی ها برنده آن هستند.

وی همچنین درباره برجام که به بحث طرفین وارد شد به تایید رهبر انقلاب اشاره کرد و اینکه با مجوزهای رهبری پیش رفته است.

ایزدی در ادامه این بحث با اشاره به رویکرد ترامپ یادآور شد: سال ها نقدی به سیاست خارجی کشور وارد می شد که چرا با آمریکا مذاکره نمی شود و اکنون متوجه شدیم که باید نوعی اجماع در این زمینه صورت بگیرد چراکه اجماعی نشده که آمریکا دشمن ماست.

سجادپور نیز در سخنانی تصریح کرد: در این تردیدی نیست که آمریکا دشمن ماست. قدرت جمهوری اسلامی یک ریشه درونی دارد و ما تنها کشور در منطقه هستیم که خودمان امنیت را به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری تامین می کنیم . درباره نحوه رویارویی با ترامپ هم باید قدرت داخلی را تقویت کرد. وحدت و انسجام ملی، اجماع نخبگان، رابطه مردم و نظام، قدرت سیاسی و دیپلماتیک و… را باید تقویت کرد که این مسایل ترامپ و هفت جد او را در برابر ایران به زانو درمی آورد.

وی ادامه داد: مواضع ترامپ و کینه و تنفر او در برابر ایران روشن است و ما باید تا جایی که امکان دارد بر چارچوب های خود پافشاری کنیم.

سجادپور در بخش دیگر از صحبت های خود درباره انتقادات به برجام اظهار کرد که آن را باید به صورت یک پارچه دید و گفت: ماده ۲۸ برجام می گوید همه طرف های درگیر ملزم هستند با حسن نیت آن را اجرا کنند و از بیان مسایلی که آن را از بین ببرد، بپرهیزند. اینگونه نیست که آمریکا هر کاری را که بخواهد در قبال برجام انجام دهد، بتواند.

در این قسمت هیاتی از افراد رسانه ای و پژوهشگر دو مهمان را همراهی می کردند که شامل حامد قلی زاده کارشناش ارشد مطالعات آمریکا و دانشجوی دکترای علوم سیاسی، توحید اسدی دانشجوی دکترای مطالعات آمریکا و دبیر بین الملل ایسنا، محمد علی شفیعی  کارشناس ارشد مطالعات آمریکای شمالی، مهدی خانعلی زاده دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر بین‌الملل نشریه رمز عبور می شدند و بنا به اقتضا به بحث ورود کرده و سوال می پرسیدند.

آیتم تصویرگری های مجید خسروانجم نیز از دیگر بخش های این برنامه بود و در پایان نیز امید مهدی نژاد شاعر و طنزپرداز در آیتم تاکسی با مردم درباره ترامپ و رفتارهای او در مقابل ایران نظر مسافران را پرسید.

سید مرتضی فاطمی در سری جدید همچون فصل گذشته علاوه بر اجرا، تهیه کنندگی و سردبیری این مجله تلویزیونی و فواد صفاریان پور نیز کارگردانی را بر عهده دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>