سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اسفند ۱۳۹۵ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

احمدرضا درویش: فیلمسازی کوتاه سبک زندگی را به فیلمسازان جوان می‌آموزد

darvish-100

داور یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ معتقد است؛ اگر فیلمسازان کوتاه ما شرایط کاری را برای فعالیت در این عرصه بدست نیاورند حداقل به واسطه کار تیمی و تشریک مساعی شرایطی را کسب می‌کنند تا در زندگی آینده خودشان موفق شوند.

به گزارش سوره سینما ، احمدرضا درویش در گفت‌و‌گو با ستاد خبری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ اکثر آثار مشاهده شده را دارای مؤلفه اخلاق توصیف کرد و بیان داشت: اخلاق یک امر کلی است که همه شاخصه‌های انسانی و معرفتی را در خود قرار داده است و فیلم‌هایی که در این جشنواره مشاهده کردم همه دارای الگویی از اخلاق گرایی است و حتی در مبحث فرم و تکنیک آثار در حد قابل قبولی ارائه شده‌اند.

وی ادامه داد: تماشای آثاری که از هر نظر در جایگاه خوبی هستند کار داوری را سخت‌تر می‌کرد و یک نکته‌ای که به زعم بنده می‌توان نقطه مثبت تولید فیلم کوتاه و فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای به شمار آورد در دسترس بودن امکانات فنی برای عوامل تولید آن و فضای مجازی برای انتشار آن در ابعاد وسیع است که آن را در جامعه ما گسترده‌تر می‌کند.

کارگردان فیلم روز رستاخیز وجود منابع اطلاعاتی و سهل الوصول بودن دسترسی به آن از طریق اینترنت را ویژگی سینمای کوتاه فعلی ما نام برد و اظهار داشت: در گذشته علاوه بر کمبود و فقر منابع آموزشی برای ارتقای دانش فیلمسازان، مسئله زمان هم که برای جستجوی یک مطلب نیاز بود را باید در کنار سایر عوامل در نظر گرفت و فهمید که چه شرایط سختی برای فیملسازان گذشته وجود داشت. حال تنگناهایی که در تهیه ابزار و نگاتیوهایی که برای گرفتن تصویر در گذشته وجود داشت را هم اگر در نظر بگیریم باید گفت که فراهم بودن ابزارها در شرایط فعلی کار را برای فیلمسازان آسان کرده است.

درویش بر استفاده درست از دنیای دیجیتال که زندگی ما را در برگرفته توصیه کرد و اظهار داشت: این بازار و تکنولوژی ها بیشتر از کمیت گرایی بر کیفیت توجه دارند و سازندگان فیلم باید با دانایی و تسلط خود بر این شرایط سعی کنند تا چیره و مسلط بر این شرایط شوند و مغلوب این شرایط نشوند.

وی تأکید کرد: کار در این فضا به مراتب مسئولیت بیشتری را طلب می کند و توجیهی را برای فیلمساز باقی نمی گذارند . به نظرم باید به فیلم کوتاه از این نظر که خودش یک رسانه مستقل است توجه شود و آن را به  عنوان نقطه پرش فیلمسازان به دنیای حرفه ای به حساب نیاورد.

کارگردان فیلم «دوئل»، اقتصاد و مارکتینگ فیلم کوتاه را نیازمند داشتن زیر ساخت ها و توجه جدی مسئولان به آن عنوان کرد و بیان داشت: اگر در کشورمان صاحب تلویزیون های تخصصی بودیم و با برنامه ریزی به سمتی می رفتیم که بتوان این فیلم های کوتاه را در مکان های متعددتر به نمایش بگذاریم می توان ادعا کرد که  در فراگیر شدن این فیلم ها موفق تر ظاهر می شدیم ولی در شرایط فعلی باید به همین امکانات اندکی که توسط جشنواره های فیلم کوتاه فراهم می شود بسنده کرد.

درویش معتقد است؛ فیلمسازی کوتاه  بیشتر از هر چیز سبک زندگی را به فیلمسازان  تازه کار آموزش می دهد  و در این خصوص اظهار داشت: به زعم بنده فیلمسازی کوتاه یک دوره فشرده ای از آموزش زیبایی شناسی، هنر ، ریتم، شناخت کادر، نور، چیدمان، عمق میدان و بسیاری از مسائل دیگر است که اگر کلی به آن هاگاه شود در زندگی حال و آینده ما می تواند به کار اید.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر فیلمسازان ما شرایط کاری را برای فعالیت در این عرصه بدست نیاورند می توان گفت که شرایطی بوجود می آید تا در زندگی شخصی خودشان موفق شوند.  حضور عواملی  در ترکیب ساخت یک فیلم باعث می شود تا روحیه جمعی به وجود آید و در رابطه با مسئله ای واحد ذوق خود را به اشتراک بگذارند و تفکر جمعی بوجود آید که این مهم می تواند در زندگی آینده هم کمک بسیاری به فیلمساز کند.

این داور جشنواره فیلم ۱۰۰ با بیان اینکه مسئولان فرهنگی و هنری باید به گسترش فضاهای اکران فیلم‌های کوتاه توجه وافری نشان دهند، گفت: فراهم آوردن فضاهایی برای نمایش فیلم کوتاه در جشنواره ها و یا در سینماهای مخصوص باعث می شود تا فیلمساز از بازخورد منتقدان و مخاطبان آگاه شود و با به روز کردن آموزش های لازم در کارگاه های آموزشی این جشنواره ها دانش خود را به روز کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>