سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ اسفند ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

خردمندان: جشنواره فیلم ۱۰۰ بزرگ‌ترین فضا برای محکِ ایجاز

kheradmandan

سیدمحمدرضا خردمندان داور یازدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ ، با بیان اینکه این جشنواره بزرگ‌ترین فضا برای محکِ ایجاز است، فیلم‌های کوتاه را به تیراندازی تک‌تیرانداز تشبیه کرد.

به گزارش سوره سینما ، کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد» در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ برای من همیشه یکی از هیجان انگیزترین جشنواره‌های کشور بوده؛ به دلیل اینکه به اعتقاد من تنها محلی است که فارغ از امکانات زیاد که همیشه همه فیلم سازان از آن ناراحتند، با کمترین امکانات و بیشترین قدرت همراه با فکر و ایده‌های خوب، فیلم سازان می‌توانند خودشان را اثبات کنند. ماهیت فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای مثل تیراندازی تک تیرانداز هستند که یک گلوله بیشتر ندارند و اگر گلوله درست به هدف بخورد موفق می شوند.

وی همچنین اظهار کرد: جشنواره فیلم ۱۰۰ بهترین فضا برای ارائه بهترین اندیشه‌هاست و به نوعی یک فضای عالی برای رشد که فیلم سازان خودشان را در کنار فیلم ساز دیگر محک بزنند.
خردمندان در ادامه درباره این موضوع که آیا می‌توان به فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای به عنوان یک ژانر سینمایی مسقل نگاه کرد، خاطرنشان کرد: بله حتما همین طور است. به نظرم این تیپ فیلم‌ها برای خودشان یک ژانر مستقل هستند؛ چون برخلاف آنچه تصور می‌شود، ساخت این گونه آثار با تایم کمی که دارند بسیار دشوار است.

او سپس به فیلم کوتاهش با عنوان «پدر» اشاره کرد و توضیح داد: خوشبختانه با رشد شبکه‌های اجتماعی در حوزه دیده شدن فیلم‌ها هم اتفاقات خوبی افتاده است. به عنوان مثال فیلم «پدر» که ۱۰۰ ثانیه ای بود، بیش از ۴۰۰ میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی دیده شد و هزاران کامنت از همه جای دنیا به من رسید. خوشبختانه تاثیرگذاری این فیلم به قدری زیاد بود که من به عنوان سازنده کلی خاطره از آن دارم و درواقع این فیلم حالم را خوب کرد. به اعتقاد من اگر ساخت فیلم‌های کوتاه درست انجام شود، تاثیرش به مراتب بیشتر از فیلم‌های بلند است.

کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد» سپس با توجه به این موضوع که می‌توان فیلم‌های کوتاه را ژانری مستقل عنوان کرد، در پاسخ به اینکه فکر می‌کند چقدر در حوزه نظری ضعف دیده می شود و آیا در پی این اتفاق یک روش شناسی وجود دارد، گفت: من خیلی هم ماجرا را تئوریک نمی بینم؛ چرا که به نظرم ۱۰۰ ثانیه محل آزمون عملی و کارگاه تجربی است، یعنی در واقع جایی برای الهام گرفتن از آثار بزرگان که آموزش داده می شود و تمرین می کنیم تا جایی که خودمان به تولید محتوا برسیم.

محمدرضا خردمندان در پایان در زمینه اهمیت جشنواره فیلم ۱۰۰ اظهار کرد: خوشبختانه هرچه می‌گذرد این جشنواره به پختگی خودش نزدیک می‌شود و همه ضرورت اهمیتش را درک می کنند؛ حتی تلویزیون که سال‌ها قبل به این نوع فیلم‌ها بها نمی داد، بیشتر توجه می‌کند و این اتفاق یعنی این جشنواره جای خودش را کاملا باز کرده است.

گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰، روزهای ۴ تا ۶ اسفند در پردیس سینما آزادی برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>