سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ اسفند ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم 100 عنوان شد:

طهماسب صلح‌جو: فیلم چند ثانیه‌ای نوعی نگاه در سینماست

solhjoo-100

طهماسب صلح‌جو گفت: ساخت یک فیلم چند ثانیه‌ای به خودی خود یک نوع نگاه در سینماست؛ نگاهی که قطعا ارزشمند است و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

سوره سینما – طهماسب صلح‌جو : طبیعتا برگزاری چنین جشنواره ای می تواند اتفاق خوبی باشد ، حال همه چیز بستگی به این دارد که استعداد جوانان را در چه مواردی می بینیم و جست و جو می کنیم، و مهم تر، اینکه چه هدفی را پیش روی خود داریم. به هر حال، ساخت یک فیلم چند ثانیه ای به خودی خود یک نوع نگاه در سینماست؛ نگاهی که قطعا ارزشمند است و ویژگی های خاص خود را دارد. به اعتقاد من در کنار فیلم های بلند سینمایی که از امتیاز اکران و نمایش های عمومی برخوردارند، این جریان سینمایی یعنی ساخت فیلم های کوتاه و یا مینیمال جریانی بسیار حرفه ای است. در عین حال، فارغ از بحث هنری در بعد اقتصادی نیز ارزش مادی دارند و می توانند درآمد مالی خوبی را به همراه داشته باشند. در این میان بحث خلاقیت و نوآوری فیلمساز از اهمیت شایانی برخوردار است.

به عنوان مثال تیزرهای تبلیغاتی در موارد مختلف، حال می خواهد در جهت تبلیغ یک کالا باشد یا معرفی یک برنامه و یا حتی، تیزر شناسنامه و معرفی یک فیلم و یا اینکه حامل پیامی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، ادبی و … باشد همگی، در مجموعه این نوع جریان سینمایی قرار می گیرند و آنجا که من از حرفه ای بودن این جریان صحبت می کنم اشاره به چنین فضایی دارم؛ یعنی ساخت یک فیلم صد ثانیه ای یا به قولی مینیمال، برای معرفی و تبلیغ یک کالا و یا صحبت از یک موضوع اجتماعی خودش یک نوع خلاقیت، ذوق و نگاه حرفه ای می طلبد. در این بین چگونگی برگزاری این جشنواره و معیارهای انتخاب آثار موضوع مهمی است که به نوع نگاه و اهداف برگزارکنندگان جشنواره بازمی گردد. در واقع، هر مدیر جشنواره ای بر مبنای اهدافی که در نظر دارد، بر مفاهیم و موضوعات خاصی نیز تمرکز می کند. ما در این سال ها شاهد جشنواره های گوناگونی به ویژه در زمینه فیلم های کوتاه بوده ایم، اما جشنواره های فیلم کوتاه همواره، تابع مقررات و اندازه های خاصی بوده اند که در حقیقت مختص جشنواره های فیلم های کوتاه است؛ به عنوان مثال مدت زمان فیلم ها که از سی، چهل دقیقه آغاز می شوند تا مدت زمان های کوتاه تر.

اما فیلم های مینیمال نیز شاخه ای از فیلم های کوتاه هستند که اتفاقا، حضورشان در صنعت سینما ضرورت دارد و البته، ساخت این گونه فیلم ها کار هر کسی هم نیست و استعداد خاص خود را نیاز دارد؛ اینکه یک فیلم ساز بتواند صرفا، در تایم محدود صد ثانیه پیام، مفهوم و اندیشه ای را منتقل کند. به همین جهت این نوع فیلمسازی تا حدودی با شکل و فرم فیلم های کوتاه متفاوت است و المان های خاص خود را دارد. اما جدای از تمامی این صحبت ها، مهم این است که اهداف و مقاصد برگزارکنندگان این جشنواره چیست و با برگزاری این اتفاق و ایجاد این فرص چه نتیجه ای را مد نظر دارند. آیا اساسا جایگاهی برای چنین فیلم هایی که سعی می کند در کوتاه ترین زمان  پیام خود را منتقل کند، فراهم خواهد شد؟


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>