سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اسفند ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
با حضور رئیس و جمعی از مسئولان سینمایی حوزه هنری صورت گرفت؛

تجلیل از کارگردان و عوامل مجموعه مستند سیاسی «در برابر طوفان»

taghdir-dar-barabare-toofan

مهدی نقویان، کارگردان مجموعه مستند«در برابر طوفان»، به همراه عوامل این مستند با حضور در حوزه هنری، با حضور محسن مومنی شریف، محمد حمزه‌زاده و جمعی از مسئولان سینمایی حوزه هنری، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در این دیدار و مراسم تقدیر و تجلیل، با بیان اینکه از بسیاری از مدیران فرهنگی و هنری کشور و اندیشمندان در باره مستند «در برابر طوفان» تحسین شنیده‌ایم، اظهار کرد: بسیاری معتقد بودند که جای چنین اثری در تلویزیون خالی بوده است.

وی ادامه داد: حوزه هنری در بخش تاریخ مکتوب و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی توفیقات بسیاری داشته است، هرچند به دلیل برجستگی آثار دفاع مقدس، آثار مربوط به انقلاب اسلامی به درستی دیده و یا منتشر نشد. اما به لحاظ آرشیو مجموعه های غنی در حوزه هنری وجود دارد که پژوهشگران و مستندسازان کشور می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس حوزه هنری گفت: متاسفانه در حوزه تصویر، دیگران از ما سبقت گرفته‌اند. کمابیش آثار منتشر شده مخالفان نظام را خوانده‌ام. آن‌ها با وقاحت تمام به دنبال تحریف تاریخ هستند. زمانی اثری را می‌خوانیم و به زحمت متوجه می‌شویم که در خلال اثر، تحریفی هم صورت گرفته است، اما در آثاری که از سوی بنیاد فرح پهلوی و چند دانشگاهی که فعال هستند نوشته می‌شود، آشکارا سعی در تحریف تاریخ کشورمان داشته‌اند. البته آن‌ها به لحاظ علمی و روشی از پژوهشگران داخلی و به ویژه حوزه هنری عقب هستند و در مواردی هم از ما تاثیر گرفته‌اند.

مومنی شریف با تاکید بر اینکه پهلوی‌ها نسبت به وابستگی خود به استکبار بسیار شرمنده هستند، عنوان کرد: اگر بخواهند این موضوع را در تاریخ انکار کنند باید دروغ بسیار بزرگی بگویند. هرچند این دروغ را می‌گویند. هدف‌گیری مخاطب‌شان هم طبقه متوسط جامعه است و افرادی که کمتر با کتاب سر و کار دارند. تلاش می‌کنند تا با برنامه‌های تصویری و مستندها، این قشر از جامعه را اقناع کنند. در آثارشان تلاش می‌کنند از جنبه‌های مذهب ستیزی رضاخان چیزی نگویند و بیشتر به عمران و ساخت و سازهای رضاخان می‌پردازند.

وی تصریح کرد: همچنین خاندان پهلوی تلاش می‌کنند محمدرضا شاه را انسانی روشنفکر، دارای تمایلات مذهبی و فردی دور از خشونت نشان دهند. در نهایت هم می‌گویند که محمدرضا وقتی دید که مردم او را نمی‌خواهند از قدرت ارتش استفاده نکرد و از قدرت کناره‌گیری کرد. می بینیم که حدود ۳۷ هزار نفر در جریان انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند و اگر محمدرضا شاه از قدرت خود استفاده نکرده است؛ این افراد چگونه به شهادت رسیده اند؟ همچنین تلاش می‌کنند تا شرایط اقتصادی دوران محمدرضا شاه را بسیار خوب جلوه دهند، در حالی که در آن دوران، با وجود بالا رفتن قیمت نفت، اما شرایط اقتصادی مردم به شدت بد بود. هزینه نفت هم هزینه تسلیحاتی شد که بخش بزرگی از آن نیامد و بسیاری از سرمایه های کشور به همین دلیل بلوکه شده است.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه وقتی واقعیت‌ها را می‌گوییم بسیار بیشتر به دل مردم می نشیند، عنوان کرد: مردم به طور فطری، واقعیت و حق را دوست دارند. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و همکارانمان در مرکز مستند باید آثاری تولید کنند تا مردم بتوانند به درستی قضاوت کنند.

وی اظهار داشت: خاندان پهلوی در برابر تاریخ شرمنده هستند و هیچ حجت و دلیلی برای دفاع از کارهایشان ندارند. هیچ حکومتی در طول تاریخ مانند این‌ها نبوده است. پهلوی به لحاظ بی ریشگی و فساد منحصر به فرد است.

وی ضمن تقدیر از گروه سازنده مستند «در برابر طوفان» گفت: من مستند «راز و رمز ملکه» اثر آقای نقویان را هم دیدم و تصور می‌کنم بسیار فراتر از سن و سال ایشان بود. موضوعات و سوژه‌های زیادی وجود دارد که مستندسازان کشور هنوز به درستی به سراغشان نرفته‌اند. می‌توان بر روی هر کدام از اتفاقات جزئی تاریخ معاصر کار کرد و مستند ساخت. باید بارها کار کنیم تا تکرار این آثار، تاریخ معاصر را زنده نگه دارد.

در ادامه، محمد حمزه زاده طی سخنان کوتاهی ضمن اشاره به اهمیت ساخت آثار تاریخی و مستندهای سیاسی مرتبط با تاریخ معاصر عنوان کرد: خدا را شاکریم که بستر تولید این اثر ارزشمند در حوزه هنری فراهم شد.

وی ادامه داد: این ضرورت به صورت جدی احساس می شود که با ساخت آثار تصویری تاثیرگذار نسل امروز را با سیر حوادث تاریخی بویژه تاریخ معاصر بیشتر آشنا کنیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در این برنامه از مدیریت مرکز مستند سوره و عوامل مجموعه«در برابر طوفان»به خاطر ساخت این اثر غنی و آگاهی بخش تشکر کرد.

همچنین، یزدان عشیری مدیرروابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری نیز، ضمن اشاره به پخش مستند «در برابر طوفان» در بهمن ماه و دهه فجر خاطرنشان ساخت: خوشبختانه این مستند آنقدر محکم و هوشمندانه ساخته شده که در ازدحام برنامه ها و هیاهوی جشنواره های فجر از سوی مخاطبان خاص و عام به خوبی دیده شده است.

وی گفت: جای خالی این گونه آثار همواره حس می شود و سازمان سینمایی حوزه هنری با درک ضرورت و تشخیص نیاز، رویکرد درستی را انتخاب کرده و این اثر از جمله دستاوردها و فرایندهای این نگاه است.

مهدی نقویان کارگردان مجموعه مستند «در برابر طوفان»، نیز در سخنانی با بیان اینکه حوزه هنری در چند سال اخیر ظرفیت بالایی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: درهای حوزه هنری به روی هنرمندان انقلاب اسلامی باز است و اولویت کاری ما هم حوزه هنری است؛ چرا که فضایی فراهم شده که به راحتی می‌توانیم کار کنیم و دغدغه هایمان را به تولید برسانیم.

وی همچنین با اشاره به این که خلاصه‌ای از ۱۰ قسمت مستند «در برابر طوفان» در قالب اثری ۹۰ دقیقه‌ای درباره حکومت پهلوی تدوین و تولید خواهد شد، عنوان کرد: ۵۰ در صد ارائه یک اثر بر عهده تولید کنندگان است و ۵۰ درصد دیگر، پخش مناسب آن برای مخاطبان است که در مجموعه مرکز مستند حوزه هنری و با همکاری که صدا و سیما و شبکه مستند و همچنین شبکه یک سیما با ما داشتند، این اتفاق رخ داد.

محسن یزدی، مدیر مرکز مستند حوزه هنری، نیز با بیان اینکه کار کردن با مهدی نقویان دلنشین و راحت بوده است، اظهار کرد: وقتی با ایشان در مورد پروژه ای به توافق می‌رسیم، می دانیم که هم در هزینه‌ها منصفانه عمل می‌کنند و هم به لحاظ ساخت و تولید اثر، مستندی با کیفیت ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: مجموعه مستند «در برابر طوفان» اثری بود که به جهت سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که رژیم پهلوی از سوی استکبار و خاندان پهلوی و با تولید آثار مختلف در حال بزک شدن است، تولید شد و تصمیم گرفتیم مستندی درباره پهلوی اول و دوم کار کنیم. پژوهش خیلی خوبی برای این اثر انجام شد و البته رساندن این اثر به تولید بسیار سخت بود. در این پروژه با یعقوب توکلی (محقق، مورخ و کارشناس مسائل سیاسی) هم همکاری داشتیم و چیزی که آقای توکلی گفتند برایم بسیار جالب بود. ایشان گفت: «کسی که متن مستند را نوشته، متوجه تاریخ و مسائل بوده است.»

یزدی خاطرنشان کرد: مجموعه مستند «در برابر طوفان» با مشارکت اداره فیلم و نمایش بسیج تولید شده است و در این راه ما را یاری کردند.

مجموعه مستند «در برابر طوفان» روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود.

مجموعه مستند «در برابر طوفان» به تهیه‌کنندگی مهدی نقویان از محصولات سازمان سینمایی حوزه هنری از طریق شبکه‌های مختلف سیما در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد و روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است.

عنوان مجموعه از جمله رضاشاه گرفته شده؛ زمانی که به جزیره موریس تبعید می‌شد به پسرش گفت:‌ «در برابر طوفان مقاومت نکن بگذار طوفان از تو عبور کند».

از عوامل این سریال می‌توان به: تهیه کننده و کارگردان_مهدی نقویان، تهیه شده در مرکز مستند سوره و مرکز فیلم و نمایش بسیج، تدوینگر_حسن جعفری، نویسنده_مهدی فیاضی کیا، محقق_مسیح نوروزی، مدیر تولید_محمدرضا آزادخاطر، گوینده متن_ناصر طهماسب، صداگذار_پیمان توسلی، گرافیک_حامد بارئی تبری و آرمین گل چوبیان.

در پایان این مراسم، با اهدای لوح تقدیر و تابلویی نفیس از عوامل این مستند تقدیر و تجلیل به عمل آمد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>