سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۵ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

برگزیدگان دهمین جشنواره پویانمایی تهران معرفی شدند/ تجلیل از علی‌اکبر صادقی

ekhtetamie-pooyanamayee

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با معرفی برگزیدگان و تجلیل از علی‌اکبر صادقی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما ، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شامگاه ۱۹ اسفندماه، مراسم پایانی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان داخلی و خارجی برگزار شد.

تجلیل از علی‌اکبر صادقی در شب طلایی سینمای انیمیشن

بخشی از آیین پایانی این جشنواره به تجلیل از علی‌اکبر صادقی از پیش‌کسوتان هنر انیمیشن ایران اختصاص یافت.

برگزاری ۲۵ نمایشگاه انفرادی و گروهی در عرصه ملی و بین‌المللی،تألیف هفت کتاب و ساخت هفت فیلم انیمیشن و دریافت ده‌ها جایزه ملی و بین‌المللی بخشی از کارنامه علی‌اکبر صادقی است.

aliakbar-sadeghi

محمدمهدی حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در بخشی از متن لوح قدردانی از صادقی بیان کرده بود: کشور ایران بر خود می‌بالد که استادان و هنرمندان پاک نهاد و نیکوسرشتی چون شما به پشتوانه دانایی و توانایی توشه گرفته از عرق ملی و میهنی در سودای اعتلای فرهنگ و هنر ایران زمین مجدانه تلاش می‌ورزند. به پاس نیم قرن حضور موثر و به حرمت دستان نقش آفرین‌تان در عرصه نقاشی، مجسمه‌سازی و پویانمایی این مرز و بوم از شما صمیمانه تقدیر می‌شود. امید است تا حرمت بزرگی اندیشه و صلابت اراده شما همواره بر فراز یاد و خاطر ما اسطوره بماند.

ضرورت انسجام صنفی جامعه انیمیشن

در این مراسم مدیرعامل کانون  همچنین با تاکید بر ضرورت انسجام صنفی و پویایی درونی جامعه‏ی انیمیشن ایران گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ضمن آرزوی موفقیت و دوام صنف انیمیشن سازان ایران، آمادگی خود را برای همکاری و حمایت از این صنف اعلام، و در عین حال به جامعه‏ی هنر انیمیشن ایران این توصیه را می‏‌کند که از سرمایه‏‌ها و اندوخته‏‌های نهادی خود، چه در قالب صنف، چه در قالب آسیفا یا هر شکل دیگری، کمال استفاده را ببرند.

dabir-kanoon

در ادامه این مراسم، فیلم کوتاهی که به یاد زنده‌یاد عباس کیارستمی از سوی کانون در خصوص این فیلم‌ساز، تولید شده بود، به نمایش درآمد.

نمایش نماهنگ یادبود شهید حسین فهیمی جانباز ۷۰ درصد و عضو هیات علمی دانشگاه سوره که سال‌ها در عرصه فیلم‌سازی و پژوهش هنر فعالیت داشت و ۲۶ آذر ۱۳۹۵ به مقام شهادت نائل شد بخش دیگری از این آیین بود.

همچنین پس از اهدای جوایز، موسیقی فیلم «بهادر» از آثار عبدالله علیمراد برای حضار به نمایش درآمد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برنده جایزه آسیفا ایران

جایزه ویژه آسیفا ایران در مراسم پایانی دهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران به «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» به مدیریت «محمدمهدی طباطبایی‌نژاد» اهدا شد.

pooyanamaee-gostaresh

داوران بخش آسیفا ایران متشکل از ابوالفضل رازانی، سعید توکلیان، بهرام عظیمی و روانبخش صادقی این جایزه را به دلیل برنامه‌ریزی مدبرانه و آگاهانه در تولید آثار هنری انیمیشن، شناسایی و حمایت از فیلم‌سازان هنرمند و نیز توجه به اموری چون همایش‌ها و نشریات تخصصی در حوزه انیمیشن به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کردند.

معرفی برگزیدگان بین‌الملل

هیات داوران بخش بین‌الملل دهمین جشنواره پویانمایی، شش تندیس طلا به برگزیدگان این بخش اهداء کرد.

هیأت داوران بخش بین‌الملل متشکل از «ماریا کارمن سانتوس» از اسپانیا، «میکاییل آلدوشین» از روسیه، «پیر هبرت» از کانادا، «رایموند کرومه» از آلمان و ناصر گل‌محمدی از ایران تندیس طلایی بهترین پویانمایی این بخش را به «جیانگ داهی‌» کارگردان کره‌ای از فرانسه برای فیلم «تهی» به خاطر ارتباط ایده‌ال بین تکنیکی ساده و بیان داستانی لطیف و رویاگونه اهدا کرد.

همچنین تندیس نقره‌ای دومین پویانمایی به «گئورگس اشویتزگبل» برای «شاه ارل» از سوئیس، تندیس برنزی سومین پویانمایی به «دمیتری ویسوتسکی» برای «پیک پیک پیک» از روسیه تعلق گرفت.

pooyanamaee-intl

در همین حال تندیس طلایی «بهترین پویانمایی با موضوع» به «وینی آن بوس» برای «شماره قهوه‌ای شما چنده؟» از هند، تندیس طلایی بهترین پویانمایی دانشجویی به «دینا ولیک وسکایا» برای «درباره یک مادر» از روسیه و تندیس طلایی بهترین تولید تلویزیونی به بابک نکویی و بهنود نکویی برای «خروس‌خون» از ایران به خاطر وجه سرگرمی قوی، اکشن بالا و پتانسیل تبدیل شدن به یک مجموعه بلند تلویزیونی اختصاص یافت.

بر همین اساس تندیس طلایی بهترین پویانمایی تبلیغاتی به «کومار سورش اریات» برای «لوگوی شرکت گردشگری راجستان» از هند، تندیس نقره‌ای بهترین جلوه‌های ویژه به محمدجواد مطوری برای «ترن» از ایران و تندیس نقره‌ای بهترین گرافیک‌ متحرک به «کارمل جوی گاچالیان» از آمریکا برای «چگونه در حیات وحش جان سالم به در ببریم» اهدا شد.

همچنین دیگر جوایز این بخش شامل جایزه ویژه هیات داوران به «مارک ریبا» و «آنا سولاناس» برای «اسب‌های مرده» از اسپانیا، دیپلم افتخار به «سئورو اوه» برای «کلاس بعد از ظهر» از کره جنوبی، گرافیک خلاقانه و داستانی اصیل، دیپلم افتخار به «گیولیا مارتینلی» و «مارتا گناری» برای «شنل قرمزی» از ایتالیا و دیپلم افتخار به «گاتان بورد» برای «افسانه کراب فار» از فرانسه تعلق گرفت.

«حواصیل مادر» برگزیده سیفژ

سازمان بین‌المللی فیلم برای کودک و نوجوان (سیفژ) نیز با داوری آثار بخش بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران برگزیده یا برگزیدگانی را معرفی و به آن‌ها جایزه می‌دهد.

امسال نیز داوران این بخش متشکل از «ماریا کارمن سانتوس»، «پیر هبرت» و «ابراهیم فروزش» جایزه خود را به «مارینا کارپووا» برای «حواصیل مادر» از کشور روسیه به خاطر کیفیت بالا و همچنین نمایش ارزش‌هایی همچون سخاوت، عشق و مهربانی اهدا کردند.

جایزه ویژه دبیر

در آیین پایانی جشنواره  دو جایزه ویژه دبیر این رویداد از سوی محمدرضا کریمی‌صارمی (دبیر جشنواره) به صورت ویژه اهدا شد.

او در بیانیه خود جشنواره پویانمایی تهران را گنجینه ارزشمند و موثرترین بستر برای ترسیم زیبایی‌ها، ارزش‌ها، سرمایه‌ها و توانمندی‌ها و نیز کم و کاستی‌های صنعت پویانمایی ایران عنوان کرد.

دبیر جشنواره در بخش مسابقه ایران جایزه خود را مشتمل بر لوح تقدیر و تندیس طلایی به خاطر تلاش متعهدانه و دلسوزانه بیش از دویست نفر از هنرمندان جوان کشور که با استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای به خلق آثار ارزشی در حوزه انقلاب اسلامی دست یافته‌اند، به مجموعه آثار خانه انیمیشن اهداء کرد. این جایزه‌ را محمدامین همدانی مدیرعامل خانه انیمیشن دریافت کرد.

پس از آن پیر هبرت کارگردان سرشناس کانادایی به دعوت دبیر جشنواره به روی صحنه رفت و این جایزه را در بخش بین‌الملل دریافت کرد.

کریمی صارمی در متن بیانیه خود و در معرفی این هنرمند خارجی آورده است: با کمال افتخار و اشتیاق، تندیس طلایی جشنواره را که به ظاهر گویی است قرمز و ساده ولی مسلما نشانه‌ی علاقه و دوستی مردم این سرزمین است به مردمان سایر ملل، به نمایندگی از جامعه پویانمایی ایران به همراه یک تخته فرش نفیس که تکامل یافته ذهن و روح متعالی مردم هنردوست ایران است به استادی که بیش از نیم قرن با خلق آثار شگفت انگیز و بی‌بدیل پویانمایی و به عنوان فیلمساز و هنرمند مستقل خدمات شایان توجهی به ارتقاء هنر – صنعت پویانمایی کرده است، به پیرهبرت تقدیم می‌کنم.

بخش مسابقه ایران

هیات داوران بخش مسابقه ایران دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شامل محمدعلی شامانی، امیر حسن ندایی، مریم کشکولی‌نیا، امیر سحرخیز و حسین صافی برگزیدگان این بخش را در آیین پایانی این رویداد هنری معرفی کردند.

بر این اساس فیلم انیمیشن «پیشخدمت» به کارگردانی فرنوش عابدی تندیس طلایی فیلم اول را دریافت کرد و تندیس نقره‌ای بهترین فیلم دوم به مهدی خرمیان برای «سوزن‌بان»  و تندیس برنزی فیلم سوم به معین صمدی برای «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» تعلق گرفت.

هیات داوران همچنین تندیس طلایی بهترین اثر بلند را به علی نوری‌اسکویی برای «رهایی از بهشت»، تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را به بابک نکویی و بهنود نکویی برای فیلم «خروس‌خون»، تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی را به بهمن دادفر برای «ایران یک شهر دارد» و تندیس طلایی بهترین فیلم‌نامه را به هاجر مهرانی و مریم چالش برای «داش‌آکل» اهدا کرد.

pooyanamaee-iran

در همین حال تندیس طلایی بهترین پویانما (انیماتور) نیز به حسین ملایمی، امیر سعید الوندی و آزاد معروفی برای فیلم «بدو رستم بدو»، تندیس طلایی بهترین فضاسازی به فراز شانیار و معین صمدی برای «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره»، تندیس طلایی بهترین موسیقی به آرمین رهبر برای «او بعلاوه آب» و تندیس طلایی بهترین صداگذاری به آرش قاسمی برای «رهایی از بهشت» اهدا شد.

همچنین دو تندیس نقره‌ای بهترین جلوه‌های بصری به مهدی خرمیان برای «سوزن‌بان» و بهترین فیلم تجربی به نگاره حلیمی و امین ملکیان برای «حوض نقاشی» اختصاص یافت.

هیات داوران یک جایزه ویژه نیز به فیلم «داش آکل» و به خاطر به تصویر کشیدن جلوه‌های رنگ و ادب ایران به هاجر مهرانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کرد.

گروه داوری مسابقه سینمای ایران هیچ اثری را به‌عنوان بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان شایسته دریافت تندیس جشنواره ندانست و با تاکید بر این‌که هنرمندان انیمیشن توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند در عین حال  فیلم «وقت خوابه» به کارگردانی مهناز یزدانی را شایسته دریافت یک دیپلم افتخار شناخت.

سه فیلم «STill Life» به کارگردانی محمد مهدی شیری نیز به‌خاطر نگاه تجربه‌گرا در حوزه‌ی هنرهای تجسمی و ارتباط آن با پویانمایی، «من، گربه و بچه» به کارگردانی فاطمه گودرزی به‌خاطر استفاده خیال‌انگیز از انیمیشن در یک اثر مستند و «درخت پرتقالی» به کارگردانی امیر هوشنگ معینی به‌خاطر فضاسازی مناسب و شاعرانه و شاعرانگی در نگاه موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند.

اسامی برگزیدگان بخش‌های دانشجویی، پایان‌نامه‌ و گرافیک

هیات داوران دو بخش مسابقه دانشجویی و پایان‌نامه‌های دهمین جشنواره پویانمایی تهران با معرفی برگزیدگان این بخش بر حساسیت و تمرکز بیشتر بر مضمون و محتوا به عنوان تکمیل‌کننده گام‌های خلاقانه دانشجویان و ورود به حوزه‌های مطالعاتی جدید تاکید کردند.

هیات داوران بخش مسابقه دانشجویی متشکل از محمدعلی صفورا، سارا خلیلی و کیارش زندی تندیس طلایی بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی را به ‌همراه یک جایزه نقدی ۳۰‌میلیون ریالی به سیّدمسلم طباطبایی برای فیلم «لایت سایت» اهدا کرد.

در آیین پایانی این جشنواره، همچنین تندیس طلایی بهترین فیلم‌نامه در بخش دانشجویی به همراه ۳۰‌میلیون ریال به پرستو کاردگر برای «ایکی» و تندیس طلایی بهترین انیماتور به همراه ۳۰‌میلیون ریال به الهام طرقی برای فیلم «هیچکس» اختصاص یافت.

برگزیدگان بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی

هیات داوران بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، تندیس طلایی بهترین فیلم در بخش دینی را به مهدی آقاجانی برای فیلم «مجلس آینه» به خاطر نگاه نو به هنر تعزیه و روایت دینی اهدا کرد.

در کنار سه تندیس اهدایی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی بخش دینی و کارگردانی بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی، مبلغ ۴۰‌میلیون ریال نیز به هر یک از این برگزیدگان اهدا شد.

هیئت داوران آثار دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی متشکل از نورا حق‌پرست، حسین مرادی و احمد سفلایی در بیانیه خود علاوه بر این تندیس، تندیس طلایی بهترین کارگردانی بخش دینی را به هادی محمدیان برای «مردی که خودش را کشت» به خاطر روایت جسورانه و استفاده صحیح از فن‌آوری دیجیتال در بیان یک روایت دینی و تندیس طلایی بهترین کارگردانی را در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی به محمد خیراندیش برای «دم جنبونک‌ها» به خاطر کارگردانی دقیق و استفاده مناسب از درام برای پیش‌برد داستان فیلم اختصاص داد.

در این بخش از ایده خلاقانه «روزی روزگاری، ایران در برابر آمریکا» به کارگردانی مصطفی کاظم‌خانی و فیلم «در تاریکی» به کارگردانی زهره فیضی نیز تقدیر شد.

حمایت معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از فیلم‌های انیمیشن

ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت ساز و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با اهدای سه جایزه در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از فرآیند تجاری‌سازی ایده‌های برتر پویانمایی حمایت کرد.

این سه جایزه با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان در زمینه فن‌آوری‌های نرم و هویت ساز در کشور و حمایت از آثار برتر در زمینه تجاری‌سازی فن‌آوری و در صورت عقد قرارداد به ارزش یک ششم قرارداد تا سقف صد، هفتاد و پنجاه میلیون تومان تسهیلات کم بهره تعلق می‌گیرد.

سید محمدحسین سجادی‌نیری، دبیر این ستاد در آیین پایانی دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران جایزه ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات بهترین اثر را به فیلم «دنیای کیف‌ها» به کارگردانی حمید نخعی اهدا کرد.

تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی به فیلم «لیما» به کارگردانی افشین روشن‌بخت و تهیه‌کنندگی وحید جعفری و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به فیلم «زادگاه زندگی» به نویسندگی و کارگردانی علی نیکوکار تعلق گرفت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>