سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ اسفند ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

پیوند سینمای ایران و پاکستان/ گزارشی از دستاوردهای سفر مدیران سینمایی حوزه هنری به پاکستان

lahoor1

احسان کریم‌خانی مشاور فناوری اطلاعات سازمان سینمایی حوزه هنری دستاورد سفر مسئولین این سازمان به شهر لاهور پاکستان را تشریح کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری ، احسان کریم‌خانی در خصوص سفر اخیر مسئولین حوزه هنری به شهر لاهور پاکستان و دستاوردهای این سفر گفت: چهارشنبه چهارم اسفند به همراه آقایان جواد سمنانی رئیس دفتر ریاست حوزه هنری ، محمود کاظمی مدیرعامل موسسه بهمن سبز و شهریار بحرانی کارگردان سینما و همسرشان به لاهور رفتیم.

وی گفت: ازآنجایی که از ابتدای روزهای اسفند در این شهر چند انفجار رخ داده بود شهر به شدت امنیتی بود و ما را با اسکورت مسلحانه به هتل اقامتمان در شهر لاهور بردند.

کریم‌خانی ادامه داد: روز اول اقامت در شهر لاهور ما با چند ناشر لاهوری جلسه داشتیم که جلسه خوب و پرباری بود. در این جلسه ناشران لاهور معتقد بودند که فرهنگ پاکستان در حال تغییر و تحول است و نظام آموزش و پرورش آنها  از حالت دولتی خارج و به غیر انتفاعی تبدیل می شود و کلیه دروس این مدرسه به زبان انگلیسی تدریس می شود؛به عبارت دیگردر این فرایند  زبان اردو که زبان اصلی مردم این کشوربوده هم کمتر پرداخته می شود و به نوعی به زبان دوم آنها تبدیل می شود.

lahoor4

وی بابیان اینکه از این اتفاق بوجود آمده ناشران لاهوری ابراز نگرانی می کردند ادامه داد: کشور پاکستان دو برابر ایران جمعیت دارد و مساحت این کشور نصف مساحت ایران است اما جامعه این کشور بیشتر روستایی و این کشورجامعه شهر نشینی محدودی دارد. این درحالیست که  مردم این کشور  به فرهنگ ایران علاقمند هستند چراکه معتقدند نویسنده های کشورشان از زبان فرهنگی درستی برخوردار نیستند و تنها ایران است که در کنار کشورهای همسایه آنها قدرت تولید فرهنگ متناسب با جامعه خود را دارد.

مشاور فناوری اطلاعات سازمان سینمایی حوزه هنری همچنین گفت: از دانشگاه پنجاب در لاهور دیدن کردیم و با آدم‌های فرهنگی شهر جلسات خوبی برگزار کردیم.

lahoor2

وی افزود: همچنین جشنواره فیلم و سینمای ایران که در روزهای ۲۵ و ۲۶ فوریه (۷ و ۸ اسفند) در لاهور برگزار شد با همکاری حوزه هنری و رایزنی فرهنگی ایران در لاهور بود که فیلم های «ملک سلیمان» با دوبله فارسی، «یه حبه قند»، «حوض نقاشی» و «ناردون» با زیرنویس فارسی در این جشنواره اکران شدند و کنفرانس مطبوعاتی هم برگزار کردیم.

کریم‌خانی ادامه داد: در این سفر همچنین  از سینماهای شهر لاهور بازدید کردیم که دو نوع سینما در این شهر وجود داشت؛ سینماهای به شدت کهنه و ضعیف که با این وجود مخاطبان خود را داشت و سینماهای بسیار لوکس و با امکانات که برای همه سطوح اقتصادی امکان دیدن فیلم را مهیا کرده بودند.

lahoor3

وی افزود: در این سفر چندین جلسه و نشست با پخش کنندگان ، سینما داران و تولید کنندگان فیلم ها  برگزار کردیم که ماحصل این نشست ها تاکید بر تولیدات مشترک و نیز طرح برنامه ای برای اکران فیلم های ایرانی در بازار پاکستان بود. همچنین با چند مدیر شبکه تلویزیونی دیدار و گفت و گو داشتیم و آنها در جلسات مشترکی که برگزار کردیم معتقد بودند به محتوا احتیاج دارند و به عرضه سینمای ایران در تلویزیون خود علاقه نشان دادند.

lahoor5

کریم‌خانی در پایان گفت: در این سفر مقرر شد که هیاتی از مسئولین سینمایی پاکستان در زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اردیبهشت ماه سال آینده به ایران بیایند و گفت و گوهای بیشتر و عقد قرارداد همکاری فی ما بین سینمای ایران و پاکستان چه در بحث تولید و چه در بحث پخش در آن زمان منعقد شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>