سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

جزییات مراسم تشییع پیکر علی معلم اعلام شد + پیام‌های تسلیت

ali-moallem2

مراسم تشییع پیکر علی معلم چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه از مقابل ساختمان خانه سینما شماره ۲ برگزار می شود.

به گزارش سوره سینما ، مراسم تشییع پیکر مرحوم علی معلم چهارشنبه ٢۵ اسفند، ساعت ۹ صبح از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما، در خیابان وصال و بسوی قطعه هنرمندان برگزار می‌شود.

همچنین مراسم یادبود زنده یاد علی معلم روز جمعه از ساعت ۱۸ تا۱۹:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.

پیام تسلیت رییس سازمان سینمایی

محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی درگذشت منتقد و تهیه‌ کننده سینما علی معلم را تسلیت گفت..در این پیام آمده است:

«این ضایعه را به خانواده محترم ایشان  جامعه سینمایی و مردم سینمادوست و هنر پرور ایران تسلیت می‌گویم.

محمدمهدی حیدریان»

پیام تسلیت معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی طی پیامی ‌درگذشت علی معلم را تسلیت گفت.در این پیام آمده است:

«إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون

مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتمزده بـه انتظار بنشیند و این ، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت.

خبردرگذشت علی معلم عزیز تهیه کننده فهیم ، دلسوز وتوانای سینمای ایران چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت حق چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست خداوند قرین رحمتش فرماید.این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان و  جامعه بزرگ سینمای کشور تسلیت عرض می نمایم.

حبیب ایل بیگی»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی طی پیامی ‌درگذشت «علی معلم» تهیه‌کننده سینما و مدیر مسئول ماهنامه‌ دنیای تصویر را تسلیت گفت.در این پیام آمده است:

«درگذشت علی معلم عزیز، تمامی اهالی سینما و رسانه را متحیر و بهت زده کرد. شخصیت فرهیخته، مدیر توانمند، تهیه کننده فاضل و منتقدی برجسته، سینما و سینماگران را تنها گذاشت. صراحت گفتار و آرامش کردار فارغ از ریا و تزویرش، موافقان و مخالفانش را به تحسین وا میداشت.

رفتنش را سخت می‌توان باور کرد ولی با تأسی به مرادش لسان‌الغیب، باید رضا به قضای الهی داد و از جبین گره گشود.

در آستانه بهاری دیگر، یاد و خاطره‌اش را گرامی می‌داریم و برایش از درگاه خداوند رحمان، علو درجات و برای همسر گرامیش بانو آذر معماریان و خاندان محترمش صبر جزیل مسئلت می‌نماییم.»

پیام تسلیت علیرضا رضا داد

علیرضا رضاداد دبیر سی‌اُمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پیامی درگذشت علی معلم را تسلیت گفت:

«با آنکه علی معلم دیگر در میان ما نیست اما او آنقدر اثر از خود به یادگار گذاشته است که امروز می‌توانیم دائره‌العمارف معلم و فرهنگنامه سینمایی معلم داشته باشیم.

برای همه لحظه‌های تکرار پذیر و منحصر به فرد سینما علی اثر دارد. آثاری که یا در زمان خودش آن لحظه را تحت تاثیر قرار داده و یا نوع نگاه و نگرش وی به آن لحظه در تاریخ ماندگار شده است.

امروز در تمام لحظه‌های عمر سینمایی او بی‌شک حاضر و ناظر است و صاحب اثر و سبک و فرهنگ.

مرور می‌کنم سه دهه نشست و برخاست با وی را.

از دهه شصت و هفتاد که سال‌های آغازین نقد سینما در تلویزیون بود که بی‌تردید او برای رسانه نوعی از مکتب نقد رسانه ای را پایه‌گذاری کرد و چه اصراری داشت که آن برنامه‌ها که در شبکه دو می‌ساخت از یک  سبک ومرام در نقد پیروی کند و یکدستی خاصی در مجموعه ایجاد شود و همین رد پا و اثر اندیشگی وی را تا آخرین نوشته و آخرین حافظ می‌توان مشاهده کرد.

در این آسمان ستاره‌ای چون او یافت نخواهد شد و در زمین سروی چون او نخواهد روئید.

اما فرهنگ و اندیشه او در سینمای ایران ماندگار خواهد بود.

او تمام و کمال مصداق این کلام بود که در شأن بزرگان گفته‌اند:

عاش سعیدا و مات سعیدا.

کامیاب زیست و کامروا از این جهان رخت بر بست.

می‌ماند آه و حسرت برای ما و سینمای ایران.

و عرض ادب و احترام و تسلیت به محضر خانواده محترمشان.

علیرضا رضاداد»

پیام تسلیت معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت علی معلم، صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه دنیای تصویر را تسلیت گفت.در پیام حسین انتظامی آمده است:

«و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام

خبر درگذشت ناگهانی علی معلم، از زمره پیشکسوتان عرصه رسانه و سینما، موجب تاسف شد. زنده یاد معلم که از چهره های مؤلف و مؤثر در هر دو عرصه مذکور بود، در طول سالهای فعالیت خود، آثار ارزشمندی در جامعه فرهنگ بر جای گذاشت که ماهنامه دنیای تصویر، از شاخص ترین و ماندگارترین فعالیت های او محسوب می شود.

از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای همسر محترم، خانواده و همکاران و دوستان او صبر و اجر مسالت دارم.»

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پیامی درگذشت ناگهانی علی معلم منتقد و نویسنده سینما را تسلیت گفت. در پیام دکتر سید مصطفی ابطحی آمده است:

«فقدان ناگهانی علی معلم عزیز دردی علیم است برای اهالی سینما، رسانه و منتقدان.

علی معلم به حق کارشناسی کاردان در عرصه سینما و فرهنگ و هنر بود و نگاشته های آن مرحوم، اندیشه و نگاه وی را برای همیشه مانا خواهد کرد.

اینجانب با تسلیت این درد ناگهانی به خانواده معلم و اهالی سینما و رسانه از خداوند منان علو درجات را از درگاه حق برای آن بزرگوار خواستارم.»

پیام تسلیت شورای مرکزی انجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی ایران

شورای مرکزی انجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی ایران پیام تسلیتی در سوگ علی معلم منتشر کرد. مرحوم علی معلم از موسسین آن انجمن ، عضو اولین شورای مرکزی و چند دوره رییس شورای مرکزی انجمن منتقدان بود.

« در فراق علی معلم عزیز

مرگ را دانم ولی تاکوی دوست

راه اگر نزدیکتر داری بگو

هنوزازغم فراق یاران سفر کرده، جمشید ارجمند ومحسن سیف ، بیرون نیامده بودیم که تلخ کامی مان با مرگ نابه‌هنگام  دوست وهمکارمان علی معلم کامل شد.سخت است باورکردن فقدان عزیزی که ریشه و دیدگاه داشت و پای عقایدش می‌ایستاد وسنگ اصول واخلاقیات را به سینه می‌زد ودلسوزفرهنگ وسینمای سرزمینش بود.

امید که خانواده گرامی او واهالی فرهنگ‌ وهنر، شناسنامه علی معلم در«دنیای تصویر» و«جشن حافظ» راهمچنان حفظ کنند.

یادش گرامی و راهش پررهرو

۲۴ اسفند ۹۵ »

پیام تسلیت مدیرعامل موزه سینما

محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما در پیامی درگذشت علی معلم را تسلیت گفت.

« سینمای ایران معلم خود را از دست داد

در آستانه بهار ۹۵ ، سینمای ایران شاهد خزانی تازه شد علی معلم سینماگر و سینما دوستی که برای سینمای ایران به اندازه ۱۰۰سال زحمت کشید علاقمندانش را در سینما تنها گذاشت .

علی معلم برای سینمای ایران نه یک منتقد ،سردبیر ،تهیه کننده بلکه یک دائره المعارف و یک دلسوز واقعی برای سینمای ایران بود و نبود او برای سینمای ایران مساوی است با از دست دادن یک گنجینه با ارزش که خسران نبود وی بعد ها مشخص می شود و هیچ فردی جایگزین وی نخواهد شد.

امروز بسیاری از ما و شاگردان علی معلم مانند دانش آموزانی که در آستانه نوروز تعطیل می شوند از معلم خود خداحافظی می کنند اما می دانیم که بعد از هیچ نوروزی دیگر معلمی به کلاس سینمای ایران باز نمی گردد .

خبردرگذشت علی معلم عزیز چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، اما در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست خداوند قرین رحمتش فرماید.»

پیام تسلیت جشنواره فیلم پروین اعتصامی

«او «چراغ راه» سینمای ما بود

خبر دردناک و تکان دهنده ای بود. شنیدن کوچ مردی که لبریز از انرژی، انگیزه، نشاط و شادابی بود. مردی که همواره، با همه وجود و تمام قد برای حمایت از هویت سینما و رشد آن ایستاد؛ و در این مسیر، برغم جسارت بی نظیر و هوش وصف ناپذیرش با همه مهربان بود. خون گرم، پرانرژی و با دانش.

برای بنده که در طول سال های فعالیتم در عرصه سینما بسان شاگردی از این معلم بزرگ  تجربه ها آموخته ام و در راستای رشد و بالندگی جشنواره فیلم پروین دلسوزانه و با خلوص و صفا کنارمان بود و راهنمایی مان می کرد باور فقدان این عزیز بسیار سخت  و دردناک است.

آینده نگری، شجاعت، جسارت، هوش سرشار، دانش وسیع و قلب بزرگ و مهربان علی معلم از او نمونه ای کم نظیر ساخت و به حق، می توان گفت که سینمای ایران در سال ۹۵ اگر در حوزه خلق آثار«کیارستمی بزرگ» را از دست داد در حوزه تحلیل، پژوهش و تبیین مفاهیم بزرگمردی را از دست داد که «چراغ راه» بود. کمتر سراغ داریم شخصیت هایی را که هم، لبریز از تجربه و دانش باشند و هم، برخوردار از قدرت سخنوری و تحلیل های جریان ساز و در کنار همه این ها، مهربان و دارای قلب و روحی بزرگ. علی معلم یک نمونه نادر از آن در میان نسل ما بود. حیف که سینمای ایران این مرد بزرگ را از دست داد و صد حیف که جشنواره فیلم پروین یکی از بهترین حامیان دلسوزش را دیگر در کنار خودش ندارد.»

پیام تسلیت اصغر فرهادی

اصغر فرهادی کارگردان برگزیده اسکار در پیامی نسبت به درگذشت علی معلم واکنش نشان داد. در متن این پیام آمده است:

« علی جان، ناباورانه خبر سفرت را شنیدم و با حسرت و افسوس  تلاش دارم آخرین دیدارمان را که همین  چند هفته پیش بود، مرور کنم شاید در لابه‌لای گفته‌ها و رفتارت نشانه‌ای بیابم برای تعبیر آن به رفتن زودهنگام و بی‌بازگشتت ولی هر آنچه به یاد می‌آورم نه تنها از دیدار آخر که از همه دیدارهایمان همه نشانه‌هایی هستند از میل به زندگی.

عشقت به خانواده، مهرت به دوستان، لبخند شیرین گره خورده‌ات بر چهره، شور و هیجان سخن گفتن‌هایت، رنگ‌های زنده لباس‌هایت، آبی فیروزه‌ای انگشترهایت، شعر سعدی و حافظ در میان گفته‌های حتی روزمره‌ات و همه نشانه‌های زندگی که از دل صاف و بیکینه‌ات بر می‌آمد.

آذر خانم عزیز، امید و ایمان دوست‌داشتنی برایتان آرزوی بردباری دارم در برابر این اندوه فراموش ناشدنی.»

پیام تسلیت محمد خزاعی

محمد خزاعی تهیه کننده سینما پیام تسلیتی در سوگ علی معلم منتشر کرد.

« سینمای ایران یک هنرمند و منتقد فهیم و جسور را از دست داد

باور درگذشت و فقدان علی معلم سخت و دشوار است. معلم مردی شبیه خودش بود. بزرگ منش، مهربان، رفیق و پرانرژی و با انگیزه. با کسی تعارف نداشت و همواره، یار و حامی سینما،  مراقب هویت سینما و استقلال آن بود.  قدرت تحلیل بی نظیرش از سینما، مفاهیم و رویدادهای پیرامونی آن همیشه راهگشا بود و در چالش ها به تبع،  طبع بلند، منش و معرفتی که داشت ساحت عزت و احترام را همواره، پاس می داشت.

بی گمان، معلم در سه دهه اخیر سینمای ایران تحلیل گری موثر و دغدغه مند بود. دانش بالا و فهم عمیقش از مسائل با توجه به تجربه های گرانش از جریانات روز سینمای دنیا او را تبدیل به تحلیل گری کم نظیر کرد.

معلم در همه عمرش، مبتلا به ادا و اصول شبه روشنفکری نشد. شناخت بالایش از سینمای غرب و تاریخ سینمای جهان هیچگاه، ارتباط،  پیوند و علقه اش را از سینمای ملی نکاست و همیشه چون راهنمایی کنار سینما، حرکت ها و جسارت هایش ایستاد.»

پیام تسلیت بهروز افخمی

بهروز افخمی در یادداشت کوتاهی درگذشت علی معلم را تسلیت گفت.این کارگردان و مجری برنامه «هفت» در متن نوشتارش آورده است:

«هوالحق

علی معلم یکی بود و جایگزین نداشت. سلیقه‌اش خاص بود و هوش و سوادش مخصوص خودش بود و ذوق و شعور و سرعت انتقال و تیزی دریافت‌های ناگهانی و شاعرانه‌اش هم نظیر نداشت. حکمت و شعر در خاندان معلم البته ریشه دارد، اما علی، حکمت و اشراق خاندانش را با عشق به سینما گره می‌زد و هر فیلم را مثل یک ایرانی قدیمی و گوهرشناس عیار می‌گرفت و قیمت میگذاشت. جایش خالی است و خالی خواهد ماند. برای همسرش آذر و پسرانش امید و ایمان آرزوی صبر و سلامت دارم.»

پیام تسلیت انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر

متن این پیام به شرح زیر است:

«انتشار خبر درگذشت علی معلم، بهت آور و تاسف بار بود.

در این واپسین روزهای سال ۱۳۹۵ خورشیدی جامعه هنری ایران یکی از فعالان رسانه ای و سینمایی اش را از کف داد.

علی معلم را اگر چه توده مردم به واسطه فعالیت های سینمایی و رسانه ای می شناسند اما برای اهل تئاتر نیز چهره ای مهربان و دلسوز بود. او چه در ماهنامه دنیای تصویر که سردبیرش بود و چه در جشن حافظ که مدیرش بود، پیوسته به تئاتر می پرداخت و بها می داد.

برای او که صاف بود و صریح، از درگاه یزدان پاک طلب آرامش روح و برای بازماندگانش طلب صبر و شکیبایی داریم.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>