سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ فروردین ۱۳۹۶ در ۲:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «180 درجه» مطرح شد؛

نمیتوان به دانشگاه گفت رشد نکن تا مشکلات حل شود/ نباید به مسائل علمی نگاه سیاسی داشت

180-daraje

برنامه «۱۸۰ درجه» شب گذشته جمعه ۱۸ فروردین با حضور کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم و اسفندیار اختیاری نماینده مجلس شورای اسلامی روی آنتن شبکه افق رفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه «۱۸۰ درجه»، در ابتدای این برنامه کامران دانشجو بیان کرد: در سال ۹۱ رتبه اول علمی منطقه را داشتیم و از نظر نرخ رشد علمی در دنیا اول بودیم.

وی با اشاره به اینکه رشد تولید علم یکی از مولفه های اقتدار محسوب می شود در واکنش به اختیاری درباره خروجی تعداد مقالات علمی اظهار کرد: خروجی نهایی این مقالات امنیت و اقتدار کشور است.

دانشجو با اشاره به سخنان اختیاری درباره کمبود بودجه در حوزه پژوهش تصریح کرد: بودجه پژوهشی در همه دوران ها کم بوده است ولی ما در دوران خود با همان بودجه کم توانستیم با سیاست هایی که اعمال کردیم در منطقه اول باشیم.

اختیاری نماینده مجلس نیز در این مناظره عنوان کرد: آقای دانشجو از زمانی دفاع می کند که خودش مدیر بوده است و بیان می کند که چه سیاست هایی اعمال شده و یا چه تعداد مقاله نوشته شده است که البته این دفاع از عملکرد هم قابل دفاع است.

وی در بخشی از سخنانش درباره رشد علمی کشور تصریح کرد: اگر می خواهید پژوهش کشور پیشرفت کند باید فارغ از دغدغه های سیاسی نگاه کنید باید استراتژِی درست داشته و بر پیاده کردنش اصرار داشته باشیم.

در بخش دیگری از این مناظره نیز به مساله تحصیلات تکمیلی و افزایش هرساله تعداد دانشجویان پرداخته شد که کامران دانشجو در این باره اظهار کرد: تحصیلات تکمیلی باید توسعه پیدا کند و نمی توان گفت دانشگاه رشد نکن چون نمی توان مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور را حل کرد.

اختیاری نیز در واکنش به سخنان وی یادآور شد: توسعه تحصیلات تکمیلی باید هدفمند و برای حل یک مساله باشد مثلا پنج دانشجوی دکترای مکانیک برای حل یک مساله پذیرش شود و گرنه فقط مجموعه ای از دانشجویان را خواهیم داشت.

در این برنامه مطرح شد که از محمد فرهادی وزیر علوم دولت یازدهم و معاونان وی نیز دعوت شده است تا در مناظره شرکت کنند اما حاضر نشده اند در برابر کامران دانشجو حضور یابند.

در هر قسمت از برنامه «۱۸۰ درجه» با توجه به موضوع یک هیات همراه در برنامه حضور دارد که به تناسب بحث، نظر ۲ مهمان برنامه را مورد سوال قرار می دهند و یا مخالفت و موافقت خود را با آنها اعلام می کنند. در این برنامه نیز مهدی کرامتی نخبه جهانی ریاضی، مسعود محمدی مدیر سایت علمنا ، علی اصغر محمدی خبرنگار همشهری ، سید مجتبی حسینی فرد عضو هیات علمی دانشگاه «۱۸۰ درجه» را همراهی کردند.

همچنین آیتم مجید خسروانجم نیز به نقاشی درباره مدرسه و دانشگاه و کپی کردن از آموخته های یک دانش آموز اختصاص داشت.

در بخش پایانی این برنامه با عنوان «تاکسی» نیز امید مهدی نژاد در یک تاکسی با مردم گفتگو نمود.

سید مرتضی فاطمی در سری جدید همچون فصل گذشته علاوه بر اجرا، تهیه کنندگی و سردبیری این مجله تلویزیونی و فواد صفاریان پور نیز کارگردانی را بر عهده دارند. برنامه «۱۸۰ درجه» جمعه ها ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن شبکه افق می رود و تکرار آن نیز روز بعد ساعت ۹:۳۰ و ۱۴:۳۰ پخش می شود.