سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ فروردین ۱۳۹۶ در ۲:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب

سیدمحمدرضا خردمندان: دایره مضامین انقلاب را تنگ نکنیم/ گردهمایی در هفته هنر انقلاب

kheradmandan

کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد» می گوید اگر دایره مضامین انقلاب را محدود در نظر نگیریم و تنگ نکنیم بسیاری از موضوعات و مباحث می توانند در حوزه هنر انقلاب اسلامی ایران جای بگیرند.

به گزارش سوره سینما ، محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد» به بهانه برگزاری هفته هنر انقلاب در حوزه هنری و فرارسیدن سالروز شهادت شهید آوینی درباره تجمیع و بررسی آثار انقلابی هنرهای هفتگانه در رویدادی مستقل به بهانه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی گفت: به نظرم اگر دایره مضامین انقلاب را محدود در نظر نگیریم و تنگ نکنیم، بسیاری از موضوعات و مباحث می توانند در حوزه هنر انقلاب اسلامی ایران جای بگیرند. اساسا رویکرد حوزه هنری به موضوع انقلاب اسلامی ایران نیز همین است و هیچ وقت تنگ نظرانه، محدود و با نگاه کلیشه‌ای به سراغ آن نرفته است.

وی افزود: گردهمایی هنرهای مختلفی که به نوعی با موضوع انقلاب پیوند می خورند، کمک می کند تعداد بیشتری از هنرمندان را در نظر بگیریم و در عین حال دایره مضامین را وسیع تر ببینیم.

این کارگردان در پاسخ به اینکه فیلم «بیست و یک روز بعد» به عنوان یکی از آثار شرکت کرده در هفته هنر انقلاب حوزه هنری چقدر دارای ربط مضمونی با موضوع انقلاب است، بیان کرد: این فیلم از نظر من به شدت مضمون انقلابی دارد زیرا به مساله عدالت خواهی که زیر بنای شکل گیری انقلاب است در لایه های مضمونی خود می پردازد. «بیست و یک روز بعد» همچنین به مستضعفان اشاره می کند؛ گروهی از مردم که بر اساس باورهای انقلابی، حکومت در نهایت به دست آنها سپرده خواهد شد. این فیلم به طور کلی درباره مقاومت و پایداری در برابر مشکلات و سختی هاست که جزو مباحث انقلابی است.

خردمندان همچنین درباره انتخاب سالروز شهادت سید مرتضی آوینی نظریه پرداز و فیلمساز انقلابی به عنوان محور برگزاری هفته هنر انقلاب بیان کرد: شهید آوینی فیلمساز متعهدی بود که دغدغه سینما و هنر انقلاب را داشت و شاید بیشتر از هر هنرمند دیگری در این زمینه اندیشید. او علاوه بر پژوهش ها و کارهای جدی تئوریک درباره سینما، خود دوربین به دست گرفت و فیلم ساخت. آثاری که از این شهید بزرگوار به جا مانده ثابت می کند به باور کاملی درباره آنچه می گفته در صحنه عمل هم رسیده و آن را به اثبات رسانده است بنابراین تاملات و تفکرات او در حوزه سینما و منش عملی و اخلاقی اش، الگویی تاثیرگذار برای سینماگران باقی می گذارد.

وی با اشاره به این که با فاصله گرفتن از دهه فجر و جشنواره های متعدد آن، برگزاری هفته هنر انقلاب در این تاریخ فرصت مناسبی است، خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از جشنواره فیلم و شلوغی های دهه فجر باعث می شود تا با نگاه بازتر و موشکافانه تر، انتخاب های درست هنری برای جشنواره ها یا رویدادهایی مثل هفته هنر انقلاب داشته باشیم. درحال حاضر مجموعه تحلیل ها و نقدهای نوشته شده درباره آثار را خوانده ایم و بین ۱۲ تا ۲۰ هزار نفر از تماشاگران فیلم ها را دیده و ارزیابی کرده اند بنابراین برآیند این اتفاقات ما را به سمت انتخاب های درست‌تر درباره آثار هدایت می‌کند.

هفته هنر انقلاب اسلامی از ۱۹ الی ۲۵ فروردین ماه در حوزه هنری برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری مهر


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>