سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۳۹۶ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
وحید وکیلی‌فر در گفت و گو با «سوره سینما»:

«یونس» پاییز در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود

yunes

وحید وکیلی‌فر گفت: متاسفانه شرایط کار کردن در سینما آنقدر پیچیده شده که وضعیت امروز فیلم ساختن نسبت به حتی قبل از عید دشوارتر شده است.

وحید وکیلی‌فر کارگردان فیلم «یونس» به سوره سینما گفت:همچون دو فیلم گذشته ام «گشر» و « تابور» اکران فیلم «یونس» هم در گروه هنر و تجربه قرار گرفته و قرار است طی شش ماه آینده در این طرح به نمایش عمومی در آید.

این کارگردان ادامه داد : راستش را بخواهید برخورد سرد و یک بام و دو هوای سازمان سینمایی و عدم صدور پروانه نمایش که مانع حضور فیلم در جشنواره فجر شد  کمی دلسردم کرد. البته باتوجه به فضای تجربی  و رادیکال «یونس» و نگاه حاکم بر شورای نمایش، این برخورد چندان دور از ذهن نبود.

وی افزود: شاید تجربه ساخت چنین فیلم هایی حتی برای یک بار هم در حیطه کاری ما فراهم نشود. بعضی فیلم ها را صرفا باید ساخت و من خیلی خوشحالم که توانستم این فیلم را بسازم .به نظر من تنها کسی که تا پایان عمر خود سینما را به معنای واقعی تجربه می کرد و می توانست هر بار راه رفته را بازگردد، عباس کیارستمی بود .لذتی که او از فیلمسازی برد شاید هیچ  فیلمسازی نتواند تجربه کند.

این کارگردان ادامه داد: همچنان تلاش می کنم مسیر فیلمسازی تجربی و هنری را طی کنم و به این نوع سینما اعتقاد دارم. به نظر من ساختن فیلم های هنری و تجربی در همه جای دنیا حتی برای فیلمسازان مولف سرشناس هم سخت است چه برسد به ماها که در ایران کار می کنیم. برخلاف نظر عده ای که فکر می کنند جریان فیلمسازی در ایران راحت شده، باید بگویم که به هیچ عنوان اینگونه نیست.درست است که ابزار ساده شده، اما موانع جدی تر دیگری بر سر راه سینمای پیشرو و تجربی قرار دارد. از آدم های تنگ نظر تصمیم گیرنده گرفته تا تامین حداقلی سرمایه.

وی افزود: متاسفانه شرایط کار کردن در سینما آنقدر پیچیده شده که وضعیت امروز فیلم ساختن نسبت به حتی قبل از عید دشوارتر شده است؛هزینه ها روز به روز بالا می رود و اگر توانایی تامین مالی نداشته باشیم  حتی نمی توانیم ارزان هم فیلم بسازیم .

vakili-far

کارگردان فیلم «گشر» به صحبت هایش ادامه داد: بعضی وقتها تعجب می کنم که فلان تهیه کننده حاضر است دو میلیارد برای فیلمی که فاقد ارزش های ابتدایی سینما است سرمایه گذاری کند که  حتی دویست میلیون تومان از سرمایه فیلم را بر نمی گرداند، اما قبول نمی کند بودجه بسیار کمی را برای فیلمی متفاوت هزینه کند که اگر سرمایه فیلم رابر نمیگرداند حداقل اثری قابل دفاع در کارنامه اش باشد.

وکیلی‌فر با اشاره به همکارانش که در سینمای بدنه فعالیت می کنند گفت: شاید تصور کنید دوستان من که در سینمای بدنه کار می کنند تهیه کننده فیلمشان را ساپورت مالی می کند در حالیکه اینگونه نیست؛برخی تهیه کننده ها فقط اسم تهیه کنندگی را یدک می کشند. این درحالیست که خود کارگردانها به واسطه های گوناگون  سرمایه ساخت فیلم را تامین می کنند.

این کارگردان که فیلم های «تابور» و «گشر» او در جشنواره های متعدد خارجی موفقیت کسب کرده در مورد ادامه مسیر فیلمسازیش نیز گفت:  معتقدم هنرمند و آرتیست نمی تواند با یک نقشه و برنامه ثابت تا به آخر عمرش کار کند، بسته به موقعیت و حال و فضایی که در آن قرار دارد است ممکن است در مسیر کاریش  دچار تحولاتی شود و من هم ازاین قاعده مستثنی نیستم.

فیلم  «یونس» بر اساس برداشتی تماتیک و شخصی از داستان یونس پیامبر ساخته شده است.

عوامل و دست اندرکار فیلم «یونس» عبارتند از:نویسنده ، کارگردان و تدوینگر: وحید وکیلی فر، فیلمبردار:مرتضی قیدی،طراح صحنه و لباس: سعید اسدی،عکاس:بهرنگ دزفولی زاده، صداگذار:حسین مهدوی، صدابردار: حسن مهدوی، مدیر تولید:مونا زاهد و تهیه کنندگان: فریبا رستمی و وحید وکیلی فر.

نیما کامران زاده،مهرنوش هاشمی صدیق، ستایش سعیدی کیا بازیگران این فیلم را شامل می شوند.

وکیلی‌فر ساخت فیلم های تجربی چون «گشر» و «تابور» را در کارنامه دارد.