سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ فروردین ۱۳۹۶ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «سینما دو» مطرح شد:

همایون اسعدیان: امکان اضافه شدن یک روز دیگر به روزهای فروش نیم بهای بلیت

cinema2_1

برنامه «سینما دو» در اولین قسمت خود در سال ۹۶ مهمان مصطفی زمانی و همایون اسعدیان بود و طی این برنامه علاوه بر نگاهی ویژه به چند اتفاقِ رخ داده در سینمای ایران، فیلم «یک روز بخصوص» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شبکه دو، مصطفی زمانی بازیگر کشورمان از بازی در ادامه مجموعه «شهرزاد» و سینمایی «تیک آف» خبر داد و درباره «یک روز بخصوص» گفت: به نظرم «امتحان» کلیدواژه این فیلم است. امتحان های مختلف در روند زندگی کیفیت زندگی را بالا می برند.

او ادامه داد: همه انسان ها با یک سری الگوها بزرگ شده اند. زمانی که در مقابل یک اتفاق قرار می گیرند، با توجه به ذهنیت شان آن واقعه را معنی می کنند و دست به کنش می زنند. چالش این فیلم این است که مخاطب را به این فکر وا می دارد که اگر خودش در این امتحان قرار می گرفت چه می کرد.

زمانی درباره پایان بندی این فیلم نیز با بیان اینکه اگر خودش بود هم همین پایان را انتخاب می کرد توضیح داد: هر فیلمسازی باید نشانه های خودش را داشته و کپی فیلمساز دیگری نباشد. سینما به تو فرصت دوباره ای می دهد که بهانه ای قوی برای تغییر عقیده داشته باشی.

زمانی در ادامه افزود: بارها پیش آمده که به عنوان مثال می توانستم با یک تلفن برای برادرم کاری را انجام دهم اما این کار را نکرده ام چون معتقدم من قسمتِ کسی را جابجا نکنم همانطور که برای ورود خودم به این حرفه کسی قسمتِ فرد دیگری را جابجا نکرد.

اختصاص دو روز به فروش نیم بهای بلیط سینماها

بخش بعدی این برنامه با توجه به مسئولیت همایون اسعدیان در شورای صنفی نمایش به بررسی اوضاع فروش فیلم ها، تبلیغات و … در سینمای ایران اختصاص داشت. اسعدیان در ابتدا در خصوص افزایش قیمت بلیط که به مناقشه ای جدی برای شورای صنفی نمایش تبدیل شده بود از جوسازی های فضای مجازی گلایه کرد و گفت: قرار بود با رضایت تهیه کننده و صاحبان سینما؛ قیمت شناور برای برخی فیلم ها مصوب شود که در نهایت با این مساله موافقت نشد.

اسعدیان در توضیحی بیشتر افزود: قیمت پلکانی در سانس های مختلف نمایش فیلم که در بسیاری از نقاط دنیا باب است نیز با توجه به عدم وجود یک سیستم مکانیزه در ایران امکان عملی شدن ندارد. بنابراین با منتفی شدن اجرای طرح شناورسازی قیمت بلیط سینماها، در حال حاضر گران‌ترین بلیط سینما ۱۲ هزار تومان است و هنوز می‌توان با قیمت‌های ۱۰، ۸، ۷، ۶ و ۵ هزار تومان هم بلیط تهیه کرد.

کارگردان «طلا و مس» بیان داشت: به نظرم این کمترین بهایی است که برای یک سرگرمی می پردازیم و به هیچ عنوان هزینه های بالای تولید فیلم در ایران را نیز جبران نمی کند. رونق سینما در سال گذشته امتیازات بسیاری برای سینمای ایران داشت اما در عین حال باعث افزایش هزینه های تولید هم شد چون عوامل با قیمت های قبلی قرارداد نمی بندند.

اسعدیان درباره فروش بلیط سینماها همچنین اظهار داشت: در شورای صنفی به این فکر می کنیم تا در صورت امکان بعد از خردادماه سال جاری یک روز را به روزهای نیم بها اضافه کنیم تا دو روز در هفته قیمت بلیط ها نیم بها شوند.

اغلب مخالفان حمایت از سینمای بخش خصوصی؛ فیلم هایشان را با کمک دولت ساخته اند

در ادامه اسعدیان امر اطلاع رسانی را در چرخه تولید فیلم مهم ذکر کرد و گفت: هزینه نصب بیلبورد در سطح شهر بسیار گران است بنابراین تلویزیون باید کمک کند تا سالمترین سرگرمی در کشور ما رونق بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۰ فیلم تولید شد اما در عمل تنها ۵۲ تای آنها امکان اکران یافت، اظهار داشت: با راه افتادن سیستم VOD مشکلات اکران کمتر می شود اما در شرایط فعلی وقتی ۵-۶ فیلم را با هم اکران می کنیم؛ کمبود سالن ها بسیار مشکل ساز می شود. ظرفیت سینمای ایران بسیار بیشتر از اینهاست اما مشکل ما امکانات زیرساختی است.

خراعی؛ مجری- کارشناس برنامه اسعدیان را خطاب قرار داد و گفت: چرا وقتی امکان نمایش ۵۰ فیلم را داریم، شورای صنفی به ۱۰۰ فیلم پروانه ساخت می دهد و اسعدیان پاسخ داد: هر تهیه کننده ای فکر می کند فیلمش بهترین است. ممکن است در شورا به فیلمسازی گفته شود تولید این فیلم بلامانع است اما با توجه به شرایط بهتر است ساخته نشود اما نمی توان افراد را مجبور به پذیرش این پیشنهاد کرد.

در پرسش بعدی خزاعی بیان داشت: مدیریت دولتی نمی تواند بر اساس نیاز سینما به ژانرهای مختلف؛ به فیلمسازان سفارش تولید دهد و اسعدیان نیز بیان داشت: در کاغذ چرا اما در عمل خیر. مضامین فیلم های ما متاثر از شرایط اجتماعی جامعه است.

اسعدیان در ادامه گفت: برای کشاندن قشرهای مختلف به سینما نیاز به همراهی تلویزیون، آموزش و پرورش و نهادهای دیگر است. از سوی دیگر یکی از مشکلات سینما این است که این حمایت باعث نشود همه خود را متولی فرهنگ بدانند.

اسعدیان همچنین توضیح داد: کسانی که حمایت از سینمای بخش خصوصی توسط دولت را نادرست می دانند اغلب فیلم هایشان را با کمک دولت ساخته اند. نهادهای دولتی و نیمه دولتی در همه جای دنیا از فیلمسازان و جریان فیلمسازی حمایت می کنند. می توان با دخالت و تحمیل نقطه نظرات دولت مخالفت کرد اما حمایت از فرهنگ یکی از وظایف دولت است.

cinema2_2

نقد و بررسی فیلم «یک روز بخصوص»

با اضافه شدن جواد طوسی به برنامه، فیلم در حال اکران «یک روز بخصوص» مورد نقد قرار گرفت. در ابتدا اسعدیان در خصوص ریسک اکران نوروزی این فیلم و همراه شدنش با چند فیلم طنز که اقبال بیشتری برای دیده شدن در ایام نوروز توسط خانواده ها را داشتند؛ توضیح داد: بله این نوع اکران یک ریسک بود اما من هم نگاه واقع بینانه ای به این قضیه دارم هر چند فروش خوبی نداشتیم اما ناامید هم نیستم چون فیلم مخاطب خود را می یابد. به کسانی هم که به اکران نوروزی فیلم اعتراض کردند باید بگویم ما در بهمن ۹۴ فیلمبرداری را شروع و در مهر ۹۵ پروانه نمایش گرفتیم بنابراین با فیلم هایی که چند ماه مانده به جشنواره فیلم فجر شروع به ساخت فیلم شان می کنند؛ تفاوت هایی ایجاد می کند.

او در خصوص پایان فیلم «یک روز بخصوص» اظهار داشت: من نمی خواهم ناامید باشم و در فیلم بگویم هیچ راه نجاتی نیست، شاید اگر قهرمان من انتخاب دیگری داشت واقعی تر می نمود اما من این نگاه ناامیدانه را دوست ندارم.

اسعدیان ادامه داد: قرار نیست در سینما لزوما واقعیت را نشان دهیم. حتی در «طلا و مس» هم این امید را می دهم که قرار است بسیاری از مشکلات با عشق حل شود. اگر ناامید باشیم حتی در بدترین شرایط وظیفه داریم بگردیم و نقاط زیبا را پیدا کنیم چون ساختن یک فضای سیاه و تلخ سخت نیست.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» در خصوص بازی های این فیلم نیز اظهار داشت: وقتی نقشی خوب نوشته می شود بازیگران هم بازی خوبی دارند بنابراین اگر در برخی شخصیت ها ضعف در بازی دیده می شود حتما به دلیل ضعف در نگارش آن شخصیت ها بوده که آن را می پذیرم.

وی ادامه داد: اما در خصوص نقش سازگار که فرهاد اصلانی آن را جان داده و اتفاقا از نقاط قوت کار است باید بگویم این شخصیت را دوست دارم چون نهایت توجیه کردن اعمال غیر اخلاقی است. هیچ عمل غیر اخلاقی به وجود نمی آید تا زمانی که توجیهی برای آن نداشته باشیم. ضمن اینکه در دنیای واقعی نیز فرهاد اصلانی به من ثابت کرده انسان ارزشمندی است و من از این انتخاب بسیار راضیم.

اسعدیان در پایان در خصوص سینمای اجتماعی گفت: فیلم های تاریخ مصرف دار و شعاری را فیلم اجتماعی نمی دانم. فیلم اجتماعی به نظرم باید زمان و مکان داشته باشد تا مثلا مشخص شود تهران در سال های ۹۴-۹۵ چه گونه بوده است.

برنامه «سینما دو» به تهیه‌کنندگی عباس یداللهی و کارگردانی حمیدرضا معدنچی کاری است از گروه نهادهای اجتماعی که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

«سینما دو» با نگاهی جامعه‌شناسانه به نقد و بررسی آثار سینمایی می‌پردازد. این برنامه غالبا هر هفته میزبان یک کارگردان سینمای ایران است که با حضور منتقدان و کارشناسان برنامه به بحث و تبادل نظر درباره‌ آخرین ساخته کارگردان مدعو، سینمای اجتماعی و آثار موجود در این عرصه می‌پردازند.

گزارش‌های موضوعی و مردمی، قاب ملاقات؛ گفت و گو با بازیگران و یکی از اعضای اصناف سینمای ایران، گزارشِ فیلم و … از جمله بخش‌های در نظر گرفته شده برای این برنامه است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>