سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۲:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
در گفت و گو با مدیران و مسئولان سینماهای حوزه هنری مطرح شد:

رونق سینماهای حوزه هنری و رشد مخاطبان اکران نوروزی در تهران و شهرستان‌ها

cinema-hozeh

فیلم‌های اکران بهار با مخاطبان بالایی مواجه شدند و مردم از فیلم‌های روی پرده در سینماهای حوزه هنری به خوبی استقبال کردند.

سوره سینما – تنوع و چیدمان اکران فیلم ها در نوروز باعث می شود هرساله چراغ سالن های سینمای ایران از رونق و روشنایی خاصی برخوردارشود؛ سالن های سینما در این ایام شلوغ و مقابل درب سینماها صف طویلی ازتماشاگران تشکیل می شود؛ صد البته کیفیت و تنوع  فیلم ها در گستردگی و میزان مخاطب تاثیر بسزایی دارد؛ اما همواره  در طول سالیان گذشته ثابت شده اکران اول بهار با اقبال بیشتری از جانب مخاطب همراه است؛ اوقات فراغتی که مردم در تعطیلات نوروز دارند و حال و هوای متناسب بهار به گونه ای است که میل و رغبت سینما رفتن در مردم بیشتر دیده می شود؛ در میان اهالی سینما هم اکران اول نوروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و صاحبان فیلم ها تمام تلاش خود را می کنند تا اکران اول بهار را به فیلم خود اختصاص دهند.

آمار و ارقام فیلم های امسال نوروز گویای این نکته است که  امسال هم فیلم های اکران بهار با مخاطبان بالایی مواجه شدند و مردم از فیلم های روی پرده به خوبی استقبال کردند.

از آنجایی که بخش عظیمی از سینماهای کشور تحت پوشش حوزه هنری است؛ با تنی چند از مسئولان و مدیران سینماهای این  حوزه در تهران و شهرستانها به گفت و گو نشستیم و نظرشان را در مورد میزان استقبال مخاطبان در ایام نوروز جویا شدیم که درادامه می خوانید:

غلامرضا فرجی: فیلم‌ها درشهرستانها فروش خوبی داشتند

غلامرضا فرجی مسئول پخش سینماهای حوزه هنری معتقد است: چیدمان اکران فیلم های امسال به هیچ عنوان با فیلم های اکران نوروز سال گذشته قابل قیاس نیست و هرسال سینما با بضاعتی که دارد فیلم های اکران نوروز خود را می چیند.

وی در گفت و گو با سوره سینما بیان کرد: امسال با اینکه فیلم ها از ظرفیت های مضاعف تبلیغاتی برخوردار نبودند اما به نسبت گردش مالی خوبی داشتند.

faraji

فرجی تاثیر افزایش قیمت بلیت فیلم ها را در افت مخاطب خصوصا شهرستانها بی تاثیر دانست و گفت: تنها سینماهای مدرن پنج تا ده درصد با افزایش قیمت بلیت مواجه بودند و در شهرستانها درصد بسیار اندکی به قیمت بلیت سینماها افزوده شده است

وی ادامه داد: با اینکه فیلم ها در هر استان مخاطبان خاص خود را دارند اما بعضی شهرستانها نسبت به سال گذشته هم به لحاظ جذب گیشه و هم، جلب نظر مخاطب موفق بودند.

رضا سعیدی پور:امسال سینما آزادی فروش خوبی داشت

پردیس سینمایی آزادی از مهمترین و مدرن ترین سالن های سینمایی کلان شهری چون تهران است که تقریبا در تمام طول سال ضریب اشغال صندلی های آن بالاست و مخاطبان بالایی هم به خود جذب می کند.

رضا سعیدی پور مدیر این مجموعه می گوید: خوشبختانه، امسال پردیس سینما آزادی به لحاظ مالی نسبت به سال گذشته راندمان بالاتری داشت چون با افزایش قیمت بلیت مواجه بودیم؛ به طوریکه قیمت بلیت از ده هزار تومان به دوازده هزارتومن رسیده بود و این افزایش قیمت تاثیر خود را داشت.

reza-saeedi-poor

وی با اشاره به اینکه سینماهای فرسوده و کهنه وابسته به تبلیغات فیلم ها هستند ادامه داد: سینماهای مدرن به خودی خود مخاطبان خود را دارند و خوشبختانه پردیس سینما ملت باکاهش تماشاگر مواجه نبود و همچون سال گذشته این سینما با مخاطبان بالایی همراه بود و فیلم ها هم به نسبت فروش بالایی داشتند.

امیرهوشنگ پاسبانیان: نوروز امسال فروش سینما بهمن دو برابر شد

امیرهوشنگ پاسبانیان مدیر سینما بهمن می گوید: امسال نوروز فروش فیلم ها در سینما بهمن دو برابر بوده است؛ به عبارت دیگر نوروز سال گذشته فیلم ها صد و شصت میلیون تومان فروش داشته اند که این رقم امسال به سیصد و بیست میلیون تومان رسیده است.

cinema-bahman

مدیر سینما بهمن ادامه داد: همانطور که می دانید سینما بهمن دور میدان انقلاب واقع شده؛ با اینکه به لحاظ جغرافیای این سینما در مرکزیت شهر قرار دارد ولی سینماهای دیگری هم در همسایگی ما و حوالی میدان انقلاب هستند؛ با اینحال سینما بهمن مخاطبان بالایی دارد. به عنوان مثال روز ۱۲ فروردین فروش فیلم ها در سینما بهمن به بیست  و دو میلیون تومان رسید که سینماهای دیگر دور میدان انقلاب با هفت سالن تنها به هفت میلیون فروش دست پیدا کرده بودند، یا روز پانزده فروردین سه هزار و دویست نفر تنها مخاطب یک روز سینمای بهمن بودند.

پاسبانیان افزود: به این نکته هم باید اشاره کرد که سینما بهمن در شرایطی به این فروش بالا دست پیدا می کند که سینماهای حوالی آن فیلم های مشابه را نمایش می دهند که اتفاقا، خلاف آیین نامه شورای صنفی نمایش است چرا که تنها دو سینمای کنار هم می توانند یک فیلم را نمایش دهند ولی با اینحال مخاطبان سینما بهمن را ترجیح می دهند.

وی به گفته هایش افزود: قطعا، بازسازی و کیفیت بالای فیلم ها و همچنین سرویس دهی مناسب در جذب مخاطب سینما بهمن تاثیر بسزایی داشته است.

cinema-hoveize

مدیر سینما هویزه مشهد: فیلم ها فروش خوبی داشتند

حسن کریمی مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی ومدیر سینما هویزه مشهد گفت: با توجه به اینکه در سال جدید قیمت بلیت سینماها کمی با افزایش روبرو بود به لحاظ ریالی با فروش بالای فیلم ها و گردش مالی خوبی مواجه بودیم. سال گذشته بیست و پنج روز اول فروردین مجموع فیلم ها به فروشی معادل یک میلیارد تومان رسیده بود که این رقم امسال با یک میلیارد و دویست تومان همراه بوده است.

وی ادامه داد: اما افزایش قیمت بلیت باعث شد کمی ریزش مخاطب داشته باشیم؛ به طوریکه اردیبهشت سال گذشته هم همچنان سینماها شلوغ بود اما در حال حاضر از این شلوغی کمی کاسته شده ،ولی سه شنبه ها و پنج شنبه ها همچنان پرمخاطب ترین روزهای سینماهای ماست.ضمن اینکه استقبال مردم از فیلم «گشت ۲» واقعا بالا بود و این فیلم مخاطبان زیادی داشت.

رسول شهابیان: اکران ۹۵ بهتر بود

استان فارس هم با برخورداری از شهرهای بزرگ  و سالن های مناسب نمایش فیلم یکی از شاخصه های مهم در گردش مالی گیشه فیلم ها به حسای می آید.

رسول شهابیان که مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان فارس را بر عهده دارد؛ در همین رابطه  می گوید: اکران نوروز سال ۹۵ سینماهای حوزه هنری در جذب مخاطب موفق تر بود.

وی به چرایی این مسئله اشاره کرد و ادامه داد: قطعا، تبلیغات و معرفی فیلم ها به مخاطب در گیشه بالای آنها تاثیر بسزایی دارد و سال گذشته فیلم های روی پرده از این مزایا به خوبی برخوردار بودند.

شهابیان با اشاره به این مهم که میزان سلیقه مخاطب در گیشه فیلم ها تاثیر زیادی دارد ادامه داد: سال گذشته چند فیلم پرمخاطب که به نسبت ساختار قوی تری هم داشتند به اکران عمومی درآمدند؛ اما امسال، یکی دو فیلم ضعیف هم در بین فیلم های اکران نوروز بود که این مسئله باعث افت گیشه می شد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان فارس دربخش دیگری از صحبت خود گفت: نکته دیگر اینکه یکی دو سینما در شهر شیراز توسط بخش خصوصی بازسازی شد که این دو سینما به لحاظ ساختاری و فیزیکی مخاطبان خوبی داشت و از این جهت رقیب سینماهای حوزه هنری به حساب می آمد و از این جهت هم گیشه سینماهای حوزه هنری تحت تاثیر قرار گرفت.

pardis-4bagh

مدیر سینماهای استان اصفهان: ریزش مخاطب نداشتیم

اما مصطفی حسینی مدیر امور سینماهای استان اصفهان معتقد است: چیدمان اکران نوروز سال گذشته با امسال کاملا متفاوت بود .

وی ادامه داد: از بین فیلم های حاضر در جشنواره سال گذشته پرمخاطب ترین و باکیفیت ترین آنها برای نوروز ۹۵ انتخاب شد و صد البته که با برگشت مالی خوبی هم همراه شد. اما امسال از همان ابتدا مشخص بود که این فیلم ها گیشه بالایی را تصاحب نمی کند.

حسینی افزود: اما با این وجود و همینطور، افزایش قیمت بلیت، سینماهای استان اصفهان ریزش مخاطب نداشت و فیلم ها به لحاظ ریالی هم گردش خوبی داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>