سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
بهار کاتوزی در گفت و گو با «سوره سینما»:

سینما اتفاق هیجان انگیزی برای من است اما تئاتر را خانه خودم می‌دانم

bahar-katuzi1

بهار کاتوزی بازیگر فیلم سینمایی «شنل» از چگونگی فعالیتش در سال جدید صحبت کرد.

بهار کاتوزی فیلم نامه نویس و بازیگر سینما و تئاتر در گفت و گو با سوره سینما بیان کرد: درحال نوشتن فیلم نامه ای هستم که روزهای پایانی نگارش را سپری می کند و به زودی پروسه تولید را سپری می کند، ضمن اینکه نیمه دوم سال هم بیشتر به بازیگری مخصوصا در حوزه تئاتر می‌پردازم.

وی در خصوص علاقه اش به نگارش فیلم نامه گفت: واقعیتش را بخواهید در طول سال نوشتن  و نگارش فیلم نامه زمان نسبتا زیادی از من می گیرد و علاقه من هم به نوشتن زیاد است اما قطعا از اتفاقات خوب در مقوله بازیگری استقبال می کنم.

کاتوزی افزود: سال گذشته در فیلم «شنل» بازی داشتم؛ در واقع تجربه خوبی  که دوباره  با گروه «کسی اینجا نمی میرد» شکل گرفت. این فیلم در بخش چشم انداز جشنواره سال گذشته نمایش داده شد که به عقیده من پتانسیل حضور در بخش مسابقه را هم داشت. فیلم سرپایی که به نظرم در زمان نمایش عمومی با اقبال تماشاگران مواجه می شود.

این بازیگر در مورد حضورش در فیلم «بیوگرافی» ساخته فاطمه ثقفی گفت: «بیوگرافی» فیلم تجربی بود که در گروه سینمایی هنر و  تجربه ساخته شده و مختصات یک فیلم  هنری ،تجربی را دارد و امیر حسین ثقفی نگارش آن را بر عهده داشته .باید بگویم که همکاری با خانواده ثقفی تجربه جذابی برایم بود اما متاسفانه به این فیلم در جشنواره فجر کمتر پرداخته شد.

وی ادامه داد: به طور کل امسال در جشنواره فیلم فجر در حق فیلم‌های گروه هنر و تجربه کمی اجحاف شد؛ چون عملا فیلم های متعلق به این گروه دیده نشد. سال ۹۴ فیلم «اینجا کسی نمی میرد» در بخش هنر و تجربه به نمایش در آمد که هم دیده شد و هم اتفاقات بهتری برایش افتاد. در جشنواره سال گذشته فیلم های گروه هنر و تجربه زیر سایه فیلم‌های دیگر بخش‌ها قرار گرفت و کمتر دیده شد. درحالیکه فیلم «بیوگرافی» تجربه شریف و بسیار ارزشمندی بود.

بهار کاتوزی که از سال ۸۴ به صورت حرفه ای با کار تئاتر فعالیت هنری خود را آغاز کرده است در ادامه گفت: سالهاست تئاتر کار می کنم و احساس می کنم طی این سالها تجربه کاری ام بالاتر رفته و شاید حالا راههای درست ورود به سینما را اندکی بیشتر می شناسم .در واقع حسن کار کردن تئاتر این است که برای بازیگران کلاس بزرگی است.

bahar-katuzi2

بازیگر فیلم «شنل» ادامه داد: این روزها میل و اشتیاق کارگردانان سینما به استفاده از بازیگران تئاتر به نسبت گذشته به مراتب افزایش پیدا کرده؛ بسیاری از کارگردانان بزرگ سینمای ما به تماشای تئاتر می نشینند و بازیگران فیلمشان را از بین تئاتری ها انتخاب می کنند و این چقدر برای ما باعث خوشحالیست.

کاتوزی همچنین در مورد ظهور استعدادهای بازیگری تئاتری در سینما گفت: اساسا این یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که تئاتر بازیگر ساز است .بازیگرانی که تئاتر کار می کنند آداب بازیگری می دانند و تربیت شده این حرفه هستند ولی این قانون در مورد همه بازیگران صدق نمی کند چراکه ما بازیگران درجه یکی هم داریم که اصلا در این سالها تئاتر کار نکردند یا در این سالها خیلی از بازیگران تئاتری ما هم بوده اند که دیده نشدند ولی بازیگران خوبی هستند. مهم این است که یک بازیگر در عین برخورداری از توانایی و قابلیت در نقطه بزنگاه از او برای حضور در فیلمی استفاده شود که استعدادش را بتواند نشان دهد.

وی ادامه داد: بین فعالیت در سینما و تئاتر من بیشتر تئاتر را انتخاب می‌کنم و تئاتر را خانه خودم می دانم؛ ولی باید اعتراف کنم که سینما اتفاق هیجان انگیزی برایم است و خوشبختانه با کارگردانان خوبی چون مرحوم رسول ملاقلی پور در فیلم «میم مثل مادر» و ابراهیم حاتمی کیا در «دعوت» همکاری داشتم.

یاداور می شویم سال گذشته نمایش «نسبیت خاص» به کارگردانی سمانه زندی نژآد و با بازی این بازیگر در کشورهای سوئیس و فرانسه اجرا شد. این نمایش ضمن اینکه در ایران هم به روی صحنه رفته ، تور اجرای آن در کشورهای دیگر هم ادامه دارد.