سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در مطالبات جامعه سینمایی از دولت دوازدهم تاکید شد:

اعتماد به سینماگران، انحصارشکنی، عدالت اجتماعی در سینما و تشکیل دوباره شورای عالی سینما

Dolat-12

تعدادی از سینماگران در گفت و گو با «سوره سینما» از انتظارات خود نسبت به دولت دوازدهم سخن گفتند.

سوره سینما – شمارش معکوس تا روز برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد، تب انتخابات بالا گرفته و کاندیداها برای رسیدن به مرتبه ریاست جمهوری تلاش می کنند، دیدگاه ها و برنامه هایشان را ارائه می دهند؛ در این میان، جامعه سینمایی با توجه به موقعیت مرجع و تاثیرگذاری که دارد همواره، مطالبات و انتظاراتی را مطرح می کنند. مهم ترین خواسته آن ها از رئیس جمهور منتخب، به رسمیت شناختن صنعت سینما، انحصارشکنی در ظرفیت های تصمیم گیری، رعایت عدالت اجتماعی در سینما و احیای دوباره شورای عالی سینماست.

گفت و گوی ما را با چند تن از اهالی سینما می‌خوانید:

jamal-shoorjeh

جمال شورجه: شورای عالی سینما دوباره تشکیل شود

جمال شورجه به  سوره سینما گفت: انتظاری که من از دولت دوازدهم دارم اینکه عدالت اجتماعی در سینما بوجود بیاورند تا فرصت کار کردن برای همه سینماگران فراهم شود.

وی ادامه داد: بحث بیمه، درمان و  بهداشت هنرمندان و سینماگران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ امیدواریم بیمارستانی مختص و ویژه سینماگران ساخته شود؛ همچنین، بحث مالیات مشکلی که  فراروی سینماگران قرار دارد که باید به این مهم اهمیت داده شود. امیدوارم در دولت آینده شورای عالی سینما دوباره احیا و تشکیل شود و اعضای جدید انتخاب و دعوت به کار شوند؛ با تشکیل شورا و برگزاری جلسات به مشکلات سینما با حضور رئیس جمهور به صورت جدی پرداخته شود.

شورجه افزود: در حال حاضر چشم انداز، تکلیف و وظیفه سینما در نظام گنگ و پوشیده است. نوعا، فیلم ها با سلیقه اشخاص ساخته می شود. سیاست گذاری روی چگونگی ساخته شدن فیلم ها اعمال نمی شود و یک نوع شلختگی در موضوعات و مضامین وجود دارد که لازم است به آنها رسیدگی شود.

این کارگردان گفت: همسویی سینما با اهداف انقلاب حلقه مفقوده سینما بوده و باید دوباره این بحث احیا شود که سینما چقدر در جهت اهداف کلان می تواند نقش داشته باشد.

javad-noroozbeigi

جواد نوروزبیگی: اعتلاء سینمای ایران مهمترین وظیفه دولت دوازدهم است

جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما در صحبت های کوتاهی بیان کرد: انتظار ما از دولت دوازدهم این است که به ارتقاء و اعتلاء سینمای ایران از جنبه های گوناگون  اهمیت داده شود.

وی با اشاره به اینکه رشد تولید فیلم از مباحث مهم در سینمای ایران است بیان کرد: گردش مالی فیلم ها در دولت گذشته خوب بود که این مسئله در دولت آینده هم باید پیگیری شود، در کنار این سینمای ایران نیازمند تولید فیلم هایی با ساختار قوی و استاندارد است تا بتواند هم در عرصه داخلی وهم در عرصه بین الملل توجه ها را به خود جلب کند.

alireza-raisian

علیرضا رئیسیان: ظرفیت تصمیم گیری در انحصار عده خاص نباشد

علیرضا رئیسیان در گفت و گو با سوره سینما انتظاراتش را از دولت دوازدهم تشریح کرد و گفت: در دوره یازدهم بنا به گفته خود مسئولین سینمایی دو اتفاق مهم رخ داد؛ اتفاق اول باز شدن خانه سینما بود که این مهم در هر دولتی روی می داد وامری  کاملا طبیعی بود. نکته دوم رقم بالای فروش فیلم ها و جذب مخاطبین بیشتری که برای دیدن فیلم ها به سینماها آمده بودند.

رئیسیان مهمترین خواسته سینمای ایران از دولت دوازدهم را به رسمیت شناختن صنعت سینمای ملی در هیات دولت دانست و گفت: در این دوره توقیف فیلم ها به مراتب بیشتر بود و بحث  آزادی بیان هم همچنان، مطرح بود؛ تقویت تولید فیلم های حرفه ای فرهنگی بسیار کم بود و بدترین نقطه منفی کارنامه این دولت ایجاد تک صدایی بود اینکه در تمام تصمیم گیری ها شوراها و هیات امنا یک گروه خاصی که همه  آنها را می شناسند تصمیم گیری می کردند؛ جشنواره بین المللی را هم این افراد از جشنواره فجر جدا کردند.

رئیسیان گفت:  اگر دولت دوازدهم همان مسیر گذشته را با رفع نواقص موجود بخواهد ادامه دهد باید نکاتی را مدنظر داشته باشد، نکته بسیار مهم حضور اکثریت افراد در تصمیم گیری ها که منجر به چند صدایی شود و دیدگاه های مختلفی را به همراه داشته باشد تا در تصمیم سازی ها مشارکت داشته باشند؛ اگر این ظرفیت تصمیم گیری در انحصار گروه خاصی قرار بگیرد دوباره در سینمای ایران تنش بوجود می آید.

وی گفت: بازگرداندن جشنواره بین المللی به فجر از مهمترین برنامه های سینمایی دولت دوازدهم باید باشد که این خواسته تمام اهالی سینماست نه فقط خواسته من. باید جشنواره بین المللی در خدمت جشنواره داخلی باشد و به این شکل ناقص که فقط سرمایه را حیف و میل می کند و جز سود برای گردانندگانش ندارد وهیچ امتیازی هم برای سینمای ایران به حساب نمی آید و به هیچ وجه در جهت تقویت سینمای ایران نیست نباشد.

کارگردان فیلم «دوران عاشقی» گفت: از نکات بسیار مهمی که در حکم وزیر به آقای  حیدریان هم بود کوچک کردن بدنه مدیریتی سینمای ایران است نه اینکه به خانه سینما واگذار شود.

این کارگردان با بیان اینکه این مطالبات یک دهه است که خواسته اهالی سینماست و دست اندرکاران و اهالی سینما چنین درخواستی را از دولت دوازدهم دارند گفت: به نظر من این ظرفیت فروش اگر به همین شکل پیش برود و فیلم هایی که جنبه کمدی عامه پسند دارند سراسر هر فصلی به نمایش در آیند جرقه خطرناکی برای سینمای ایران است و ضربه بزرگی به کلیت سینما می زند؛ این درحالیست که بسیاری از سینماگران حرفه ای ما  سالهاست بیکارند و تقریبا با هر تهیه کننده ای که این روزها صحبت می کنید اصطلاح کمدی «جلف» را برای تولید پیشنهاد می دهند.

کارگردان فیلم «چهل سالگی» گفت: اگر فضا کاملا در اختیار این فیلم ها باشد نگاههای دیگر هنری لطمه شدیدی خواهد خورد و این مخالف روح سینما در همه جهان خواهد بود.

mohammad-nikbin

محمد نیک بین: به سینماگران اعتماد کنید

محمد نیک بین نیز در این بحث شرکت کرد و گفت: مهمترین نکته ای که ما از رئیس جمهور آینده انتظار داریم اینکه به سینماگران اعتماد داشته باشند تا کارشان را به نحو احسن انجام دهند.

وی ادامه داد: انتظار دیگر ما این است که از ساخت فیلم های اجتماعی که دربرگیرنده مشکلات کشور است حمایت کنند.

abbas-rafei

عباس رافعی: از عملکرد مدیران سینمایی لطمه زیاد خوردیم

عباس رافعی در مورد انتظارات سینماگران در حوزه سینما از دولت دوازدهم به سوره سینما گفت: به اعتقاد من دولت دوازدهم باید برای ارتقا و رشد فرهنگ در انتخاب مدیران فرهنگی خود بازنگری جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر دولت دوازدهم بخواهد سیاست دولت یازدهم را در حوزه سینما ادامه دهد اشتباه محض است گفت: متاسفانه مدیران فرهنگی دولت یازدهم هیچ شناختی نسبت به اصحاب رسانه و فرهنگ نداشتند و حتی ناخواسته چوب لای چرخ آنها هم می گذاشتند.

رافعی افزود: پیشنهاد می کنم دولت دوازدهم جمع مشورتی برای انتخاب وزیرفرهنگ و معاونین هنری و سینمایی  تشکیل دهد و در گزینش مدیران بسیار دقت کنند چراکه ما از عملکرد مدیران سینمایی ضربه های بسیار خوردیم.

وی گفت: چه در دولت یازدهم و چه در دولت دهم یا نهم این مدیریتها بودند که به اهالی سینما ضربه زدند تا خود اهالی سینما. مدیران سینمایی باید بدانند وقتی پروانه ساخت یا نمایشی صادر می کنند که نمی توانند از آن حمایت کنند این یعنی ما از درون سینما ضربه می خوریم.

این کارگردان ادامه داد: وقتی هنوز تکلیف فیلمی چون« رستاخیز» مشخص نیست کاملا مشخص کننده منظور ماست؛ این یعنی که باید مدیریت پیگیر اکران و حل مشکلات این دست فیلم ها باشد.

bijan-mirbagheri

بیژن میرباقری: از سرمایه در سینما محافظت کنید

بیژن میرباقری نیز در گفت و گوی کوتاهی در همین زمینه بیان کرد: مهمترین درخواست و انتظاری که در حوزه سینما از دولت دوازدهم می توان داشت حفظ امنیت سرمایه گذاری در این حوزه است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>