سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

کتاب «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (جلد دوم)» منتشر شد

goftegoohaye cinemayi2

کتاب «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (جلد دوم)» به کوشش محمدعلی حیدری توسط انتشارات روزنه منتشر شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط‌عمومی انتشارات روزنه، کتاب «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (جلد دوم)» شامل، ۴۷ مقاله، مصاحبه‌ و سخنرانی‌های سیدمحمد بهشتی‌ از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۵ است. در این کتاب ۴۷۶ صفحه‌ای کوشیده شده مقالات و گفتگوهای این مدیر و نظریه‌پرداز سینمایی برای تحلیل و بازخوانی مجدد در دسترس علاقمندان سینما قرار بگیرد.

این کتاب که توسط محمدعلی حیدری گردآوری شده؛ پیش از آغاز مطالبش، یک مقدمه هم به قلم سیدمحمد بهشتی دارد که در بخشی از آن آمده است:

تا مدت‌ها پس از خروج از عرصه‌ی سینما، از سخن گفتن درباره‌ی سینمای آن دهه به‌شدت پرهیز می‌کردم و به نوعی روزه‌ی سکوت گرفته بودم؛ به این دلیل که ممکن بود صحبت‌های من در مناسبات مدیریتی عرصه‌ی سینما خلل ایجاد کند. قاعدتاً کسانی که مسئولیت سینما را بر عهده گرفته‌ بودند باید مسئولانه برخورد می‌کردند، و شاید سخن گفتنِ من سبب می‌شد آن‌ها از خود رفع مسئولیت کنند یا با مشکلاتی ناخواسته روبرو شوند. البته در طول این دوران با برخی از مدیران سینمایی مثل مرحوم سیف‌الله داد ارتباط داشتم و تلاش می‌کردم درباره با موضوعات سینمایی در رسانه‌ها صحبتی نکنم تا ایشان در محذور قرار نگیرند. اگر حرفی هم بود به خودشان می‌گفتم. در این مدت با سینماگران نیز بی‌ارتباط نبوده‌ام، اما صحبت‌های‌مان بیشتر حال و هوای درددل داشته است. افزون بر آن، دلیل دیگر برای دوری از حضور در رسانه‌ها، این بود که چه بسا با توجه به جو آن زمانه این شائبه پدید می‌آمد که من مدعی مدیریت در عرصه سینما هستم، و نمی‌خواستم به این تصور دامن زده شود.

محمدعلی حیدری پیش از این، گردآوردی کتاب‌هایی چون: «گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی (دهه شصت)»، «سینمای دهه شصت؛ از نگاه مدیران سینمایی»، «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران»، «سینمای دهه شصت از نگاه منتقدان»، «از نگاه سینماگران؛ دهه ۱۳۶۰» و همچنین مجری طرح کتاب «زیر پوست قصه‌ها؛ سینمای رخشان بنی‌اعتماد» را در کارنامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>