سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۱:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» درباره قیام گوهرشاد ساخته می‌شود

lahafe-40teke

فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» به کارگردانی محمدمهدی خالقی برشی از واقعه دوران کشف حجاب در زمان رضاخان و بر اساس یک داستان واقعی ساخته می‌شود.

به گزارش سوره سینما ، محمد مهدی خالقی، نویسنده و کارگردان در سخنانی درباره شروع اثر جدید خودش، فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» گفت: این فیلم کوتاه، برشی از واقعه دوران کشف حجاب در زمان رضاخان است که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و بیانگر رابطه یک آژان و همسر او است که زن با اعمال و رفتار شوهرش مخالف است که در این میان یک سری اتفاقاتی روی می دهد.

این نویسنده و کارگردان افزود: فیلمنامه فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» را بر اساس خاطره ای از مادربزرگ خود نوشتم؛ البته طرح اولیه کار را چند سال قبل نوشته بودم و با تشکیل دبیرخانه دائمی واقعه قیام گوهرشاد زیرنظر شهرداری مشهد، طرح خود را به آنها ارائه دادم.

وی  با بیان اینکه فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» نخستین کار داستانی‌اش است، عنوان کرد: نگارش فیلمنامه و نهایی شدن آن قبل از سال جدید به پایان رسید؛ البته در سال جاری به دلیل موضوع انتخابات، مقداری کار به عقب افتاد ولی از حدود ۱۰ روز قبل کار پیش تولید آغاز شده است که سخت‌ترین بخش کار در این مرحله انتخاب لوکیشن مناسب برای ساخت فیلم بود.

این کارگردان با بیان اینکه جمع کردن یک کار تاریخی بسیار سخت است، ادامه داد: برای انتخاب لوکیشن مناسب چیزی در حدود یک ماه و نیم تلاش کردیم و در این مسیر از شهرک غزالی بازدید کرده و تعدادی از خانه های آنجا را هم دیده بودیم اما به دلیل برخی از مسائل اجرایی و مالی و همینطور حضور بازیگران این فیلم در شهر مشهد، تصمیم بر این گرفته شد تا فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» به طور کامل در شهر مشهد ساخته شود.

خالقی خاطرنشان کرد: برای انتخاب خانه مناسب در شهر مشهد نیز از حدود ۸ خانه در این شهر بازدید کردیم که در نهایت یک خانه قدیمی در اطراف حرم امام رضا (ع) انتخاب شد که البته مشکلاتی داشت ولی با طراحی صحنه این اشکالات را برطرف کردیم.

وی اضافه کرد: برای آماده کردن این لوکیشن مجبور شدیم یک سری از وسائل مورد نیاز را از شهرک غزالی به اینجا بیاوریم که این لوازم مربوط به دوره رضاخان است.

این فیلمساز تصریح کرد: با انتخاب هنرپیشه‌ها که حدود یک ماه پیش نهایی شد، کار ساخت این فیلم کوتاه را از ۴ روز قبل به صورت جدی آغاز کردیم.

وی اظهار داشت: روز گذشته نخستین روز فیلمبرداری فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» بود و پیش بینی می کنیم کار تصویربرداری تا آخر هفته جاری به پایان برسد و اواخر هفته آینده نیز نخستین رافکات کار آماده می‌شود که پس از آن هم وارد سایر مراحل آماده سازی این فیلم خواهیم شد.

خالقی درباره عوامل این فیلم کوتاه بیان کرد: «حسن چودن» و «روشنک سه قلعه‌گی» بازیگران مرد و زن اصلی فیلم کوتاه «لحاف چهل تکه» هستند و در کنار آنها نیز هنروان دیگری به ایفای نقش می پردازند.

کارگردان مستند «پوستین وارونه» در همین باره ادامه داد: «محمد صادق رمضانی» مشاور فیلمنامه، «هاشم مسعودی» مدیر تولید، «علی محمد خانیکی» مدیر تصویربرداری، «مهدی آفتابی» طراح صحنه و لباس و «مجتبی احسانی» نیز تدوین گر این اثر کوتاه هستند.

خالقی در بخش دیگری از سخنانش درباره انگیزه‌اش از ساخت این اثر توضیح داد: تحولات فرهنگی سال های اخیر و این هجمه ای که رسانه های خارجی با پررنگ کردن دوره رضاخان و سعی در تطهیر کردن این دوره و برضد ارزش های دینی صورت گرفته و مستندها و برنامه‌های فرهنگی-رسانه‌ای فراوانی که تولید شده است، این ضرورت را ایجاد کرده که با ساخت فیلم و مستندهایی بخشی از جنایت های دوره رضاخان را نشان بدهیم.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به همکاری خودش در نگارش دو فیلمنامه انیمیشن در حوزه واقعه گوهرشاد بیان کرد: در حقیقت واقعه گوهرشاد و شهادت عده‌ای داخل یک مسجد، یکی از وقایع بسیار مهم و تاریخی شکل‌گیری هویت شهر مشهد است.

خالقی در مورد واقعه مسجد گوهرشاد یادآور شد: این شهدای عزیز به دلیل یک اعتراض مدنی ساده در قالب یک مجلس ساده روضه به ظلم و جنایتی بزرگ، بی گناه در مسجد گوهرشاد به شهادت رسیدند که این واقعه بسیار هولناکی است که در سال های فراوان و طولانی بعد از وقوع آن تا امروز مغفول باقی مانده است.

وی تصریح کرد: رضاخان در دوران خود تقابل‌ها و جنایت های بزرگی را با فرهنگ و باورهای مردمی انجام داد که از جمله آنها می توان به کشف حجاب، تغییر لباس و ممنوعیت عزاداری اشاره کرد اما مردم ایران نیز مقاومت های بسیار خوب و جانانه ای را در برابر آن داشتند.

این نویسنده و کارگردان درباره کم توجهی فیلمسازان به واقعه بزرگی مثل قیام گوهرشاد خاطرنشان کرد: دلایل استقبال کم و نه چندان خوب فیلمسازان به ساخت چنین موضوعاتی بایکوت های رسانه ای و فضاهایی است که تمایل ندارند چنین کارهایی دیده شوند و از طرفی هم به دنبال تطهیر رضاخان و فرزند جنایتکار او هستند.

خالقی تصریح کرد: از طرف دیگر نیز اطلاعات و آمارهای مناسب برای ساخت فیلم نیز در خصوص واقعه مسجد گوهرشاد بسیار کم و ناچیز است و به همین دلایل، فیلمسازان هم کمتر به سراغ چنین سوژه‌هایی می روند و یا اصلا به سمت تولید چنین کارهایی تمایل پیدا نمی‌کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>