سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

کارگردان «ماه در خانه»: مخاطبان خارجی می‌خواهند بیشتر ایران را بشناسند

amirabbas-rabiee

امیرعباس ربیعی، کارگردان فیلم «ماه در خانه» که اثرش در بازار فیلم کن حضور دارد، معتقد است: انتخاب سوژه و موضوعی که به ملیت خاصی مربوط نشود هم برای همگان قابل فهم است و هم اینکه قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.

به گزارش سوره سینما ، امیرعباس ربیعی در گفت‌و‌گویی با پایگاه خبری حوزه هنری به بهانه حضور فیلمش در باز جهانی کن، گفت: امیدوارم برای «ماه در خانه» و تمام فیلم‌های راه یافته ایرانی به بازار کن اتفاقات خوبی بیفتد. باشگاه فیلم سوره نیز به طور جدی برای پخش فیلم‌ها در دیگر عرصه‌های بین‌الملل پیگیر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در زمان ساخت فیلم «ماه در خانه»، نگاه بین‌المللی به موضوع داشتید، خاطرنشان کرد: من فیلمم را برای مخاطبان داخلی ساختم؛ چون موضوع فیلم مدافعان حرم بود و کاملا بومی بود. بنابراین اصلا انتظار نداشتم برای مخاطب بین‌المللی هم این موضوع مفهوم باشد. اما با پیگیری‌های خوب همکاران فیلم سوره این اثر به کن راه یافت و امیدوارم در جشنواره‌های دیگر هم موفق باشد.

او درباره اینکه در آثار سینمایی باید چه شاخصه‌هایی رعایت شود تا بتوان در آن ها حرف جهانی زد، تاکید کرد: به نظرم اصل اولیه در این گونه آثار انتخاب سوژه و موضوع است که دقت شود موضوع مختص به یک ملیت خاص نباشد، حتی اگر موضوع داخلی کشورمان هم باشد باید با زبان تمام انسان‌ها بیان شود تا برای همه مردم جهان و مجامع‌ بین‌المللی قابل فهم باشد.

ربیعی بیان کرد: اساسا یکی از مهم‌ترین خصوصیات سینما که آن را از دیگر هنرها متمایز می‌کند، این است که زبان مشترک همه آدم‌هاست. ما اگر بتوانیم در سینما موضوعی را درست مطرح کنیم، همه انسان‌ها متوجه مفهوم اثر می‌شوند. از طرف دیگر ارزش‌های اخلاقی و دینی بر پایه فطرت انسانی بنا شده و درواقع همه ما به این موضوع آگاهیم.

کارگردان فیلم «ماه در خانه» در بخشی دیگر از گفت‌و‌گویش با اشاره به استقبال مخاطبان خارجی از فیلم‌های ایرانی اظهار کرد: به نظرم مخاطبان خارجی در بخش فرم کاملا بی‌نیاز شده‌اند و نیازی به فرم جدید ندارند؛ چون آنقدر فرم‌های خوب از کشورهای دیگر دیده‌اند که فکر نمی‌کنم از آثار ایرانی فرم برایشان مهم باشد. احساس می‌کنم مخاطبان خارجی در مقابل سینمای ایران، بیشتر مضمون و موضوع فیلم را مدنظر قرار می‌دهند و به شدت از این بخش استقبال می‌کنند. آنچه که در این زمینه واضح است این است که مخاطب بین‌الملل دنبال این است که ایران را بیشتر بشناسد چون زبان و نگاه ایرانی را دوست دارد.

امیرعباس ربیعی در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه رشد سینمایی حوزه هنری در عرصه بین‌المللی را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: با توجه به ظرفیت حوزه هنری، هنوز در بخش بین‌الملل به آن مرتبه نرسیده است؛ چون به نظرم حوزه خیلی بیشتر از آنچه که هست می‌تواند به عنوان یک کمپانی در دنیا شناخته شود. اما ناگفته نماند که طی این چند سال اخیر اقدامات خوبی داشته است ولی اگر با برنامه و تمرکز بیشتر و تخصص بهتر این راه را ادامه بدهد، قطعا توان بهتر از این‌ها را دارد. امیدوارم همه آثار حوزه هنری در جشنواره‌ها بدرخشند.

بازار فیلم کن که هر سال هم‌زمان با جشنواره بین المللی فیلم کن برگزار می شود، ۲۷ اردیبهشت‌ماه با حضور توزیع کنندگان، خریداران، نمایندگان کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی و نمایندگان جشنواره‌های معتبر بین‌المللی آغاز به کار کرد و تا ۵ خردادماه ادامه دارد.

گفتنی است؛ سازمان سینمایی حوزه هنری با ۵ فیلم بلند سینمایی، ۴ فیلم مستند و مجموعه‌اى از فیلم‌هاى کوتاه در بازار فیلم جشنواره کن حضور دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>