سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۱:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب
مستندهای حوزه هنری در شبکه/

رحمانی: تلویزیون شهید غنی‌پور را به مردم معرفی می‌کند

mohamadreza-rahmani

تهیه‌کننده «حبیب یعنی دوست خدا» اهمیت مسجد جوادالائمه در رشد هنر انقلاب و تربیت نسل فیلمساز را از انگیزه‌های ساخت مستندی درباره یکی از شهدای این مسجد دانست.

تهیه‌کننده «حبیب یعنی دوست خدا» اهمیت مسجد جوادالائمه در رشد هنر انقلاب و تربیت نسل فیلمساز را از انگیزه‌های ساخت مستندی درباره یکی از شهدای این مسجد دانست.

محمدرضا رحمانی تهیه‌کننده سینما درباره مستند «حبیب یعنی دوست خدا» از مستندهای تولیدی حوزه هنری گفت: دلیل اصلی که باعث شد تهیه‌کننده این مستند شوم خود شهید حبیب غنی‌پور و مسجد جوادالائمه بود. مسجد جوادالائمه مسجدی است که هنرمندان زیادی در عرصه‌های مختلف هنری، سینما، ادبیات و هنرهای تجسمی از آنجا رشد کرده‌اند. افراد زیادی از کارگردانان سینما از این مسجد رشد کردند. مجید مجیدی، بهزاد بهزادپور، رسول ملاقلی‌پور، ضیا هاشمی، حسین یاری، اصغر نقی‌زاده، محمدرضا تخت‌کشیان و دوستان زیادی هستند که از این مکان کار خود را آغاز کردند.

رحمانی گفت: این مسجد روند رو به رشدی داشته است که نهایتا منجر به شکل‌گیری حوزه هنری و پایه‌گذاری ادبیات انقلاب اسلامی شده است. ماهیت این مسجد و افرادی که در آن رشد می‌کردند طوری بود که هنر انقلاب جایگاه خود را در آن پیدا کرد. شهید غنی‌پور که مستند «حبیب یعنی دوست خدا» درباره اوست از این مسجد رشد کرد و علاقمند به ادبیات بود. او برای ثبت وقایع جنگ و نوشتن رمانی بر اساس روزهای جنگ به جبهه رفته بود. شخصیت او بواسطه علاقه‌اش به ادبیات طوری بود که همه چیز را با نگاه هنری و دیدگاهی ادبی می‌دید. این وجه از شخصیت او که جنگ و روزهای خشن آن را لطیف می‌دید برایم جذاب بود.

habib-yani-dooste-khoda

وی که کارگردانی فیلم سینمایی «تلخون» را در کارنامه دارد گفت: من همیشه با جوانان کار کردم اینکه مایل شدم به یک جوان کمک کنم که این مستند را بسازد شناختی بود که من از این نسل دارم. در فیلم‌ها و پروژه‌های مختلف بارها جوانان کمک‌ حال من و من کمک‌ حال آنها بوده‌ام و چندان برایم غریب نبود که بخواهم تهیه‌کننده این مستند شوم. دقایقی از این مستند به خاطرات شهید غنی‌پور درباره خرمشهر می‌پردازد.

این کارگردان اضافه کرد: سوژه این مستند اتمسفر خاصی به روند تولید می‌داد. در ابتدا جذابیتی در کار نبود به مرور با اطلاعاتی مواجه شدیم و حس و حالی برایمان ایجاد شد که انگیزه برای ساخت این مستند را بیشتر کرد. قطعا خود شهید فضای خاصی به کار داد. ما در این مستند سعی کردیم به ثبت مقطعی از تاریخ ادبی ایران و مسجدی بپردازیم که پایه‌گذار هنر انقلاب بوده است بپردازیم. قضاوت با مخاطب است که روایت ما را دوست داشته باشد.

رحمانی اضافه کرد: این مسجد شهدای هنرمند زیادی هم دارد. شاید در آینده بخواهم درباره یکی از آنها فیلم بسازم. جذابیت این مکان برای من همیشگی است. برخی سوژه‌ها مثل امیرحسین فردی که از بچه‌های همین مسجد است برای فیلمسازی آدم را ترغیب می‌کند. این که تلویزیون مستند شهید غنی پور را نشان می دهد اتفاق خوبی است که به همت حوزه هنری و تلویزیون افتاده و امیدوارم از این طریق این شهید بزرگوار برای مردم بیشتر معرفی شود.