سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نقش اقتباس در ارتقای جایگاه سینمای دفاع مقدس/ پیوند ادبیات و سینما؛ ظرفیتی فراموش شده

eghtebas-ketab

موضوع اقتباس ادبی در سینما و لزوم توجه به آن در سینمای دفاع مقدس از آن رو مهم است که سینمای اجتماعی ما این سال‌ها در ورطه ابتذال، روزمرگی، سطحی‌نگری و کلیشه‌گرایی غرق شده است.

به گزارش سوره سینما، ۱۱ عنوان فیلمنامه سینمایی به تازگی با اقتباس از آثار ادبی و تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس توسط سازمان سینمایی حوزه هنری به نگارش در آمده و بعد از تأمین سرمایه، تولید این آثار آغاز خواهد شد. نگارش آن‌ها بر اساس آثار شاخص ادبیات انقلاب و دفاع مقدس و با اقتباس از آثار مرکز انتشارات سوره مهر برای تولید فیلم‌های سینمایی صورت گرفته است.

«نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری، «پایی که جاماند» نوشته سیدناصر حسینی‌پور، «مهمان صخره‌ها» نوشته راحله صبوری، «دا» نوشته سیده زهرا حسینی، «حرمان هور» یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های شهید احمدرضا احدی، «خاطرات مرضیه حدیدچی‌دباغ» نوشته محسن کاظمی، «روزهای بی‌آینه» نوشته گلستان جعفریان، «زندانی فاو» نوشته مهرداد آزاد، همچنین، دو کتاب شاخص «گلستان یازدهم» و «وقتی مهتاب گم شد» منابع این اقتباس‌ها می‎‌باشند.

خاطره‌نویسی و جمع آوری خاطرات رزمندگان ۸ سال جنگ تحمیلی یکی از اساسی‌ترین و پررنگ‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری طی سال‌های اخیر بوده که می‌توان گفت با عملکرد خوبی که این مجموعه داشته هم اکنون گنجینه ارزشمندی از مکنونات درونی رزمندگان گردآوری شده است.

کارشناسان معتقدند یکی از مشکلات جدی سینمای کشور، نبود فیلمنامه‌های درخور در عرصه سینمای دفاع مقدس است. با وجودی که ادبیات داستانی نسبت به سینما، دین خود را به این مقوله تا حد زیادی ادا کرده است، سینمای ایران هر سال از فقر فیلمنامه‌هایی رنج می‌برد که به نظر می‌رسد با وجود مواد خام ادبی نباید این مشکل وجود داشته باشد. کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس و البته کتاب‌های خاطرات و اسنادنگاری‌های جنگ که به همت مراکز مختلف بویژه، حوزه هنری انقلاب اسلامی صورت گرفته توانسته‌اند تا حدی این خلا را پر کنند. این کتاب‌ها یکی از گنج‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند به سینمای دفاع مقدس جانی دوباره دهد و نگاه همه را به سمت پرده نقره‌ای برگرداند.

این رویکرد می‌تواند ضمن رقم زدن اتفاقات جریان‌ساز و ثمربخش در سینما، باعث کشف ظرفیت‌های تازه در حوزه فیلمنامه‌نویسی سینمای دفاع‌مقدس، ارتقاء سطح کیفی و محتوایی آثار سینمایی این عرصه و همچنین، تشویق جامعه هنری و ترغیب هنرمندان برای پرداختن به موضوعات مرتبط با مضامین انقلابی و ارزشی و استفاده از ظرفیت سینما برای ثبت و انتقال الگوهای درست و موثر سبک زندگی شود.

با توجه به مقوله فیلمنامه‌نویسی در سینما به عنوان زیرساخت تولید فیلم و ضعف عمومی و فقری که در این عرصه هم در کلیت سینما و هم در سینمای دفاع مقدس، وجود دارد  توجه به اهمیت و جایگاه فیلمنامه‌نویسی اقباسی و اهتمام و تمرکز بر متون و ادبیات غنی این حوزه به طور قطع به کشف استعدادهای جوان منجر خواهد شد و گام مثبتی برای سنجش توان نویسندگان و مخصوصاً، نسل جوان برای ورود به عرصه فیلمنامه‌نویسی و بهره‌گیری از توانمندی‌های جامعه فیلمنامه‌نویسی کشور خواهد شد.

موضوع  اقتباس ادبی در سینما و لزوم توجه به آن در سینمای دفاع مقدس از آن رو مهم است که سینمای اجتماعی ما این سال‌ها در ورطه ابتذال، روزمرگی، سطحی‌نگری و کلیشه‌گرایی غرق شده است. نگاهی به تاریخ سینمای‌‌ هالیوود نشان می‌دهد که سینمای‌ هالیوود وقتی در موضوعات روزمره، دچار رکود شده و آثار افول در آن‌ها پدیدار شد دست به دامن ادبیات و رمان شد و آثار کلاسیک‌‌ هالیوود، همه زمانی تولید شدند که سینما از رونق افتاده بود و انرژی موجود در آثار ادبی به سینما تزریق شد و این سینما، سینمایی است که در ذات خود، موفق است.

این یکی از شاخه‌هایی است که مراکز تصمیم گیرنده سینما باید به صورت جدی در آن سرمایه‌گذاری کنند و به هر قیمتی شده، ادبیات داستانی را به سینما پیوند دهند، چون ادبیات داستانی یکی از زیرساخت‌های مهم سینماست.  این موضوع در حوزه سینمای دفاع مقدس با گذشت سه دهه از آن دوران دفاع مقدس، ضروری به نظر می‌رسد و نیاز است تا سینماگران از گنجینه‌های ارزشمند ادبی و خاطرات دفاع مقدس و به تعبیر رهبر انقلاب «ثروت ملی» برای روح و جان تازه بخشیدن به سینما استفاده نمایند.

بی‌توجه به استثنائات، در یک نگاه کلان و تحلیل واقع بینانه، سینمای ما به دلیل ابتلاء به موضوعات و ماجراهای سطحی، پیش پا افتاده، طنزهای جلف و سبک و سرگرمی‌های صرف، از واقعیات جامعه و اصالت فرهنگی‌اش دور شده است. بهره‌گیری از پشتوانه ادبیات و متون ادبی و موضوع اقتباس می‌تواند باعث پویایی و ارتقای زبان و سطح سینما شود و این در حوزه سینمای دفاع مقدس نیز، صدق می‌کند.

هر جا که سینمای جهان دچار کمبود شده با روی آوری به ادبیات ماندگار، این نقیصه را جبران کرده‌ است؛ ما نیز، لازم است لباس ماندگار ادبیات خود را به تن سینما بپوشانیم.

ایده اقتباس از آثار ادبی انقلاب و دفاع مقدس از سوی سازمان سینمایی حوزه هنری ابتکاری درخور ستایش است و فتح بابی است تا سینماگران و نویسندگان سینمایی ضمن درک اهمیت حوزه‌های سینما و ادبیات از ظرفیت‌ها و دستاوردهای غنی و گنجینه‌های ارزشمند ادبی در آثار سینمایی‌شان وام بگیرند.

منبع: دفاع پرس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>