سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب
لیلا برخورداری در گفتگو با سوره سینما:

از جایگاه حرفه‌ای‌ام راضی‌ام/ فضای بازیگری با باندبازی همراه است

leila-barkhordari

لیلا برخورداری نبود نهادی برای توزیع عادلانه فرصت شغلی را دلیل کم‌کاری بازیگران دانست.

لیلا برخورداری نبود نهادی برای توزیع عادلانه فرصت شغلی را دلیل کم‌کاری بازیگران دانست.

لیلا برخورداری بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره فعالیت‌های این روزهای خود به سوره سینما گفت: برای بازی در یک سریال و فیلم سینمایی صحبت کرده‌ام که فعلا جزئیاتش را نمی‌توانم بگویم. برای بازی در دو نمایش نیز صحبت‌هایی کرده‌ام.

بازیگر «خواب و بیدار» درباره اینکه بازی در کدام مدیوم برایش راحت‌تر است گفت: برای من فرقی نمی‌کند در کدام مدیوم بازی کنم. همیشه به این فکر کرده‌ام که هر جا بازی می‌کنم بهترین کارم را ارائه کنم. در سال گذشته حضور بیشتری در تئاتر داشتم. با شرایطی که دنیای تصویر دارد بهترین کار این است که به دنبال نقش و کاراکتر خوب باشم چه در تئاتر چه در مدیوم‌های دیگر.

وی درباره تعلق خاطرش به بازی در تئاتر گفت: برای تئاتر احترام زیادی قائلم. خودم تحصیل‌کرده تئاتر هستم و می‌دانم که تئاتر بیس و پایه خوبی برای شروع کار بازیگری است. همه حس‌ها را می‌توان در تئاتر یاد گرفت. پروسه تمرینات تئاتر این امکان را فراهم می‌کند. جلوی دوربین زمانی برای یادگیری وجود ندارد.جدای از اینکه تئاتر بستر یادگیری را برای بازیگر بیشتر از تصویر فراهم می‌کند معتقدم خوب است که هر بازیگری در سال یک یا دو کار تئاتر انجام دهد چون بازی در تئاتر انگیزه‌های آدم را زنده نگاه می‌دارد. برای من همیشه با روحی تازه همراه بوده است. هر چند کار در تلویزیون و سینما به لحاظ مالی بیشتر بازیگر را تأمین می‌کند.

برخورداری گفت: همیشه می‌گویم ای کاش تئاتر هم به لحاظ مالی شرایط بهتری را برای بازیگر فراهم می‌کرد. اما با اینهمه تئاتر به مراتب فشار کاری کمتری نسبت به تصویر دارد و سختی‌هایش به دل می‌نشیند چون به نوعی با تزکیه روح همراه است. من به عنوان بازیگر همیشه به دنبال اغنای درونی با ایفای یک نقش خوب بوده و هستم. هیچ چیز به اندازه نقش خوب در دنیا به من آرامش نمی‌دهد.

این بازیگر ادامه داد: در سال‌های گذشته شاید به دلیل شرایط نامساعدی که دنیای تصویر دارد میل بازیگران سینما و تلویزیون برای حضور در تئاتر بیشتر شده است بر خلاف نقدها و انتقادها  من این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنم. در مورد خودم همیشه گفته‌ام که صرفا بازیگر تئاتر یا صرفا بازیگر تصویر نیستم. هر بازیگری می‌تواند در هر مدیومی به ایفای نقش بپردازد و همچنانکه تئاتری‌ها به سینما راه پیدا می‌کنند بازیگران تصویر هم راهشان به دنیای تئاتر باز است.

برخورداری که در مجموعه «خواب و بیدار» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده یک نقش متفاوت و خاص را بازی کرد درباره اینکه چرا بعد از آن، حضور پررنگی در سینما نداشت توضیح داد: فکر می‌کنم این سؤال را باید از تهیه‌کنندگان و کارگردانان پرسید که چرا وقتی بازیگری خودش را در فیلم یا سریالی نشان می‌دهد و بازی‌اش دیده می‌شود پیشنهادهای خوب به سمت او متمایل نمی‌شود. من بازیگرم و قطعا باید انتخاب شوم. انکار نمی‌کنم که بعد از این سریال پیشنهادهای زیادی داشتم ولی هیچکدام در اندازه‌ و کیفیتی نبودند که آن‌ها را بپذیرم.

برخورداری اضافه کرد: برخی باندبازی‌ها متأسفانه فضای بازیگری را تحت تأثیر قرار داده‌اند. پیشنهاد خوب برای بازیگر باید اتفاق بیفتد تا بازیگر بتواند حضور مؤثر خود را تجدید کند. با تمام این حرف‌ها و انتقادهایی که به نحوه انتخاب بازیگران وارد است باید تأکید کنم که از جایگاه فعلی بازیگری‌ام ناراضی نیستم و شکایتی ندارم. هر چند آدم همیشه دوست دارد با پیشنهادهای خوب رو به رو باشد و مسیر رو به رشد را مرتب طی کند.

وی گفت: البته این را هم باید اضافه کنم که صحبت کردن و تحلیل کردن این شرایط اینقدر ها هم راحت نیست. عوامل متعددی در به وجود آمدن این فضا دخیل هستند. مثلا نبود کمپانی در سینمای ما. در خارج از ایران کمپانی‌ها در مواقعی به جای اینکه به سراغ بازیگرانی بروند که مرتب سر کار بوده‌اند سعی می‌کنند سراغ بازیگرانی بروند که مدتی بیکار بوده‌اند. خب، چنین مراقبتی در فضای بازیگری ما وجود ندارد.

برخورداری افزود: شاید راه‌هایی وجود داشته باشد که بازیگر با این کم‌کاری مقابله کند. ولی این راه‌ها با روحیه هر بازیگری همخوانی ندارد. برای من این طور نیست که به هر قیمتی حتی بر هم زدن آرامش و سلامت روحم برای خودم نقش جور کنم. به این ترتیب بازیگر یا باید دست به کارهایی بزند که دوست ندارد یا باید تاوان کم‌کاری‌اش را بپذیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>