سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
محمدرضا سکوت در گفت و گو با «سوره سینما»:

«پرسه در حوالی من» فمینیستی نیست

sokoot

مدیر فیلمبرداری «پرسه در حوالی من» معتقد است این فیلم با وجود فضای زنانه‌اش و موضوعی در مورد بحران سی سالگی یک دختر، رویکرد فمینیستی ندارد.

محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری فیلم «پرسه در حوالی من» در گفت و گو با سوره سینما در مورد همکاری با یک کارگردان فیلم اولی و اینکه چقدر این دست همکاری ها از علاقه اش نشات می گیرد توضیح داد: یکی از اولویت های برنامه من این است که با کارگردانان فیلم اولی همکاری داشته باشم؛اینکه کارگردان فیلمی حتما باید سابقه بیشتری داشته باشد برای من ملاک واقع نمی شود چه بسا که موضوع اصلی و اساس شکل گیری حضور من در یک پروژه به طرح فیلم نامه است که با آن مَچ شوم و بتوانم با کارگردان و تهیه کننده هماهنگ باشم.

وی ادامه داد: مثلث تهیه کننده، فیلم نامه و کارگردان برای حضور من در فیلمی بسیار تعیین کننده است تا من ترغیب شوم و با آنها کار را شروع کنم. در پروژه « پرسه در حوالی من» با غزاله سلطانی آشنایی نداشتم اما بعد از چند جلسه صحبت و همفکری و شور و اشتیاق موجود در گروه، دریافتم که با گرو ه با انگیزه و قبراقی  همکار هستم و این خود باعث تشویق من شد و تلاش کردم تا کار خوبی به مخاطب ارائه شود.

سکوت با اشاره به اینکه همکاری با یک کارگردان فیلم اولی فرصت مغتنمی بود تا داشته ها و تجربیات خود را با این کارگردان جوان به اشتراک بگذارم  گفت: همیشه از همکاری با جوان های با فکر و اندیشه نو لذت می برم؛ جوانهایی که استعداد زیادی دارند و مدام در حال کشف کردن هستند، البته فضای باز اینترنتی و به روز شدن صنعت سینما خیلی به جوانها کمک می کند و بر اطلاعاتشان می افزاید.

فیلمبردار فیلم «باغ های کندلوس» در ادامه گفت: فیلم اولی های امروز سینما با کارگردانان جوان سالهای دور خیلی فرق می کنند امروزه جوانها با هم گروه تشکیل می دهند و یک عده کار اولی از صدابردار گرفته تا کارگردان دور هم جمع می شوند و فیلم اولشان را به صورت تجربی می سازند اما زمان های گذشته حتما یک کارگردان جوان فیلم اول، با پیشکسوت ها همکاری می کرد تا از تجربیات آنها استفاده کنند.

sokoot2

فیلمبردار فیلم «استشهادی برای خدا» در ادامه افزود: خوشبختانه همکاری با غزاله سلطانی در مقام کارگردان فیلم اولی بسیار همکاری شیرینی بود ،وی از ابتدا حرفه ای برخورد کرد و با داشته ها و استعداد و علم جدیدش در فیلم «پرسه در حوالی من» با حرفه ای ها همکاری کرد. هم ما تجربیات خود را در اختیارش قرار می دادیم و هم او خودش  آدم مطلعی بود و می دانست از کارش چه می خواهد. به همین دلیل این پروژه برای من  خیلی عزیز است و باز هم می گویم تمام تلاشم را کردم تا تاثیر مطلوبی در جهت کیفیت کار داشته باشم.

سکوت همچنین در مورد فضای فیلم «پرسه در حوالی من» که زنانه بود توضیح داد: اتفاقا تیمی هم که با آنها کار می کردم اغلب سرگروهایش خانم بودند، اغلب بازیگران و کارگردان ما هم همچنین.

وی ادامه داد: این مسئله مانعی برای من نبود و فضای کار مرا تنگ نمی کرد و آنچه در کلیت فیلم هم قابل مشاهده است هر قشر و طبقه ای از مخاطب را با خود همراه می کند؛ «پرسه در حوالی من» با وجود فضای زنانه اش و موضوعی در مورد بحران سی سالگی یک دختر ،رویکرد فمینیستی ندارد.

فیلمبردار «کافه ترانزیت» همچنین در مورد بی مهری جشنواره نسبت به این فیلم گفت: من در این سالها تجربه داشتم و واقعیتش تو ذوقم نخورد که این فیلم به جشنواره راه پیدا نکرد؛ اما در هر صورت جوانان اکران جشنواره ای برایشان مهم است  و دوست دارند بازخورد مطبوعات و دوستانشان را نسبت به فیلمشان دریافت کنند. اما آنچه که مسلم است اینکه تعداد متقاضیان حضور در جشنواره سال گذشته  بالا بود و فرصت را از بعضی کارگردانان گرفت.

وی با مثبت ارزیابی کردن اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه گفت: گروه هنر و تجربه فرصت دیده شدن را برای این فیلم بیشتر فراهم می کند اما این نوع فیلم ها از عدم تبلیغات محیطی رنج می‌برند. ای کاش گروه سینمایی هنر و تجربه امکان تبلیغات را برا ی این فیلم ها بیشتر فراهم کند و صرف  اکران  و نمایش یک سری فیلم ها بسنده نکند. این فیلم ها اگر برایشان تبلیغی صورت نگیرد توسط مخاطب دیده نمی شود چون اصلا مخاطب نمی داند این فیلم بر پرده سینماست .

در این فیلم که اولین ساخته غزاله سلطانی در مقام کارگردانی است مهراوه شریفی نیا، بهناز جعفری، سوسن مقصودلو، نسرین نکیسا، بهرام سروری نژاد، آتوسا راستی، بابک قادری، مریم نورمحمدی، ژیلا شاهی، محسن سلیمانی، پریا مرندیز، نگار فتحی، فوژان قبادیان، علی گلزاده به ایفای نقش می پردازند.

فیلم سینمایی «پرسه در حوالی من» درباره دنیای زنی است که در آستانه سی سالگی در دل تهرانِ امروز، به دنبال رویای خود می رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>