سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ تیر ۱۳۹۶ در ۴:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «بیست و یک روز بعد» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد:

خردمندان: نگاه به سینمای کودک سهل انگارانه است/ شفاه: «بیست و یک روز بعد» فیلم آبرومندی برای گیشه است

neshast 21 rooz1

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» دوشنبه ۱۲ تیرماه با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه و کودکان و نوجوانان با اجرای رضا درستکار برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در ابتدای این نشست محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم اظهار کرد: ساخت فیلم کوتاه و به نوعی ایجازگویی در ساخت این فیلم که اولین تجربه فیلم بلند من است کمک بسیار کرد، من از تجربیات ساخت فیلم کوتاه استفاده کردم و هر سکانس «بیست و یک روز بعد» را یک فیلم کوتاه می دیدم.

وی به بازی خوب حسین شریفی بازیگر کرمانی این فیلم که امروز در این نشست غایب است اشاره کرد و درباره دیگر بازیگران کودک و نوجوان این فیلم گفت:  راستین عزیزپور بازیگر باهوش و باادب و بااحساسی است که آینده خوبی برایش قابل پیش بینی است، صحنه ای که راستین به دسته ترمز قطار آویزان است را تنها من برایش توصیف کردم و بقیه آن صحنه از آن خودش بود که با بازی فوق العاده ای که از خود نشان داد با هر بار دیدنش اشک در چشمان من جمع می شود. مهدی قربانی نیز می توانم بگویم یک بازیگر حرفه ای است و روحیه فوق العاده ای دارد که علی رقم شیطنتی که دارد و ما بارها دعوا هم کردیم که البته لازمه کار بود تا به هم نزدیک تر شویم مهدی بچه باهوشی است که بازی خیلی خوبی در فیلم داشت. صحنه ای که مهدی روی ریل افتاده بود و کتک می خورد صحنه خیلی سختی بود که مهدی از پس آن برآمد.

این کارگردان تصریح کرد: کار هنرمند آشنایی زدایی از اتفاقاتی است که هر روز رخ می دهد و به صورت روزمره با آن مواجه است. هنرمند یک سوژه را انتخاب می کند و به آن می پردازد این حائز اهمیت است که آن سوژه چطور پرداخت می شود و با چه نگاهی به تصویر کشیده می شود. «بیست و یک روز بعد» زنده کردن شخصیت ها و فیلم هایی است که در ذهن ما از آثار مختلف باقی مانده است و حال از بین رفته و ما می خواستیم آن حس نوستالوژیک را برای نسل امروز زنده کنیم.

وی افزود: اساسا سراغ سوژه ای می روم که خودم خوب می شناسم و در این فیلم هم کاملا نسبت به سوژه شناخت داشتم و موضوع آشنایی بود که تلاش کردم به بهترین شکل که می توانم آن را روایت کنم.

خردمندان درپاسخ به اینکه فیلم در جشنواره فجر کاندید نشد و از نگاه داوران دور ماند، گفت: امسال ما تنها فیلمی بودیم در جشنواره فجر که با یک کاراکتر نوجوان حضور پیدا کردیم و خدا را شکر فیلم از سوی مخاطبان و مردم خوب دیده شد ولی در مورد این فیلم ها شرایط به گونه ای است که همه این حس را دارند که در اینگونه کارها کارگردان ریسک زیادی می کند.

محمدرضا شفاه تهیه کننده فیلم نیز درباره این همکاری توضیح داد: این فیلم تجربه شیرینی برای من بود؛ چراکه در این سال ها که ما در کنار هم با آقای خردمندان کار می کردیم به یک نقطه مشترک رسیدیم که وقت آن است که فیلم بلند آقای خردمندان ساخته شود. به نظر من آنچه که در فیلم آقای خردمندان هست این بوده که در تمام اکران هایی که حضور داشتیم با یک نکته مواجه شدم و آن اینکه ما در این فیلم توانستیم گل بزنیم و اکثر آدم هایی که فیلم را دیدند با هیجان از ما تشکر کردند که این فیلم ساخته شده و از این بابت به آقای خردمندان و تیم تبریک می گویم.

وی درخصوص حضور این فیلم در جشنواره فجر گفت: این طبیعی است که یک جشنواره در داوری و تصمیم گیری ها بستری دارد و براساس آن ها تصمیم می گیرد. برای ما سخت بود در فجر نامزد نشدیم ولی خوشحالیم که فیلم دیده شد و در همان جشنواره یکی از بهترین انتخاب های مردمی شد و این بعد از برگزاری جشنواره و حال حاضر که یک ماه تا اکران عمومی آن مانده این حس را منتقل می کند که این فیلم نه تنها فیلم شریف و جذابی بوده فیلم آبرومندی برای گیشه نیز هست و حال مردم را خوب می کند و می فروشد.

این تهیه کننده عنوان کرد: مهم ترین چیزی که باید به آن اشاره کنم اینکه خیلی از نوجوانان که امروز اینجا هستند سودای سینما را در سر می پرورانند، باید به عنوان یک نکته بگویم همه فیلم ها موتورهایی دارند که قصه را پیش می برند و در مورد «بیست و یک روز بعد» باید گفت موتور متحرک این فیلم خیلی چیزهاست و به نظر من موتور متحرکه همه فیلم های خوب چیزی فراتر از آموزش های آکادمیک است و «بیست و یک روز بعد» حیات خود را مدیون کسی است که از روز اول دست دعا برای موفقیت این فیلم برداشت و هنوز هم محمد خردمندان را دعا می کند. ما بخش عمده ای از موفقیت مان را مدیون این دعای مادر محمد خردمندان هستیم امروز در میان ما نیست و معتقدم همچنان از آن دنیا دست دعا برای محمدرضا و ما برداشته است.

neshast 21 rooz2

در بخش دیگر این نشست دو بازیگر کودک و نوجوان فیلم نیز به صحبت درباره ایفای نقش در این فیلم پرداختند. راستین عزیزپور بازیگر خردسال گفت: من خیلی دوست داشتم با یک کارگردان مهربان مثل آقای خردمندان بازی کنم. در سکانس ها خیلی پیش می آید که کار خراب شود ولی به من روحیه می داد که کار را خراب نکنم.

مهدی قربانی نیز بازیگر نقش مرتضی گفت: امسال بخاطر بازی در فیلم «بیست و یک روز بعد» در جشنواره فیلم کودک حضور دارم و جای حسین شریفی واقعا خالی است. امشب در سینما فلسطین ما اکان داریم این دومین کار سینمایی من است و قبل آن تئاتر هم کار کرده ام. من در «ابد و یک روز» و «بیست و یک روز بعد» بازی کردم و خداروشکر در این دو فیلم دو نقش متفاوت داشتم. در «بیست و یک روز بعد» از هفته دوم کار دورخوانی ما شروع شد و هفته بعد حسین شریفی آمد و ما دیالوگ ها را آماده کردیم و بعد از شروع فیلمبرداری من و آقای خردمندان که از زمان قبل ارتباط خیلی خوبی باهم گرفتیم کمک زیادی به من کردند که با نقش ها و سکانس ها ارتباط حسی خوب برقرار کنم. نقش مرتضی را خیلی دوست داشتم چون نقش خیلی مقاومی بود که تلاش می کرد به همه اهدافش برسد.

در پایان این نشست محمدرضا خردمندان بیان کرد: دو نکته پایانی باید بگویم یکی در مورد تهیه کننده که باید بگویم محمدرضا شفاه اصلا حس تهیه کننده به من نمی داد و فقط فضا را فراهم می کرد که من بتوانم شرایط را پیش ببرم و در بزنگاه ها نقش خود را نشان می داد. نکته دیگر اینکه در مورد سینمای کودک و نوجوان به شدت با اینگونه فیلمنامه ها سهل انگارانه برخورد می شود و فکر می کنند می توان به شدت با آثار کودک راحت برخورد کرد چون بازیگران کودک هستند و به آسانی می توان از کنار مسائل گذشت. من فکر می کنم اگر فیلمی در نهایت به رشد فکری کودک منجر نشود تا بعد از تماشای فیلم به آن کاراکترها فکر نکند آنوقت شاید در کوتاه مدت مفید باشد ولی در طولانی مدت این موفقیت امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: از زحمات علیرضا برازنده فیلمبردار کار باید تشکر کنم، ۹۵ درصد فیلم ما روی ریل فیلمبرداری شد و هر فیلمسازی زیر بار آن نمی رود. آقای برازنده خیلی به ما کمک کرد و علاوه بر یک فیلمبردار با عشق در تمام بخش ها به کمک ما می آمد و قوت قلبی برای ما بود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>