سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

گفت‌و‌گو با ابوالفضل میری بازیگر «زیر سقف دودی»/ دشواری‌های راه بازیگر ماندن

miri1

ابوالفضل میرى بازیگر جوان «زیر سقف دودی» تاکید کرد به دنبال این است تا مسیر بازیگری را به شکل حرفه‌ای دنبال کند.

سوره سینما – ابوالفضل میرى متولد سال ۱۳۷۰ است و در رشته معماری تحصیل کرده. او در زمینه عکاسی و طراحی داخلی فعالیت کرده و به واسطه علاقه مندی‌اش به بازیگری چند دوره کلاس بازیگری گذرانده است. میری جوان که برای نخستین بار در «زیر سقف دودی» مقابل دوربین رفته، در زمینه مدلینگ هم فعال است.

اولین تجربه بازیگری مقابل دوربین، در نقش آرمان جوانی با مشکلات خانوادگی و روحی ساده نبوده. برای نزدیک شدن به نقش چه کردید؟

ابوالفضل میری: من می‌خواستم در قالب کاراکتری در مقابل دوربین حضور پیدا کنم که اگرچه شبیه من نبود، اما بودند افرادی در اطرافم که مشکلات و زندگی شبیه به آرمان داشتند. پس شرایط ایجاب می‌کرد که با شخصیت آرمان همذات‌پنداری کنم تا بتوانم با رفتارها و شرایط زندگی کاراکترم در فیلم اُنس بگیرم و در این راه سرکار خانم درخشنده مشورت های ارزنده ای با من داشت و راهنمایی‌ام می‌کرد.

فیلم را با مخاطبان دیدید؟ واکنش‌ها چطور بود؟

در مدت اکران فیلم چندین دفعه به همراه عوامل فیلم و یک الی دو بار به تنهایی در کنار بینندگان در سالن حظور پیدا کردم.در زمان نمایش سالن غرق در سکوت بود و نگاه و توجه خانواده ها و مخاطبانی که از نسل آرمان بودند؛درگیر موضوع فیلم گشته بود.

پیش از بازیگر شدن سینمای ایران را دنبال می‌کردید؟ چه نوع فیلم‌هایی را دوست داشتید؟

بله، سینمای ایران نه تنها بسیار با ارزش و ارزنده است بلکه توانسته در سطح ملی و بین‌المللی به جایگاهی پر افتخار دست یابد. من نیز به نوبه خود عاشق سینما هستم عاشق دیدن و خواندن نقد فیلم‌های با ارزش اجتماعی.

به بازیگری فکر می‌کردید؟ از چه زمانی این حرفه برای شما جدی شد؟

به دلیل حظور در خانواده ای سینمایی از همان  دوران کودکی علاقه بسیاری به تماشای فیلم داشتم این علاقه ها موجب می‌شد تا در دنیای کودکانه خودم بخواهم نقش های اول مورد علاقه ام را بازی کنم. علاقه های دوران کودکی موجب شد تا به دنیای بازیگری علاقه‌مند شوم  و به دنبال شخصیت هایی بروم که در سینمای ایران آثار ارزشمندی را به ثبت رسانده‌اند. خدا را شکر می‌کنم که بانو درخشنده را که یکی از شخصیت های ارزنده تاریخ سینمای ایران هستند را در زندگی من قرار داد.

با توجه به نسبت خانوادگی با خانم درخشنده، مسیر ورود به سینما برایتان ساده طی شد؟

به طور قطع که نسبت خویشاوندی با بانو درخشنده نه تنها راه را برای من هموار و آسان کرد، بلکه سخت تر کرد. من نسبت به ایشان  و اعتبار حرفه‌ای شان احساس مسئولیت دارم تا باعث افتخار ایشان در سینما باشم. این نکته برای همه ما روشن است که برای خانم درخشنده حرفه‌اش بسیار مهم و باارزش است و نمی‌خواهد با نسبت خانوادگی آن را خدشه دار کند. خانم درخشنده در آثار خود از بازیگر های جوانی مثل محمدرضا غفاری، افسانه پاکرو، نیما صفایی… استفاده کرده است. فکر می‌کنم نسبت نداشتن با ایشان کار را برایم آسان‌تر می‌کرد. من با وجود نسبت خانواگی تا روزهای آخر نمی‌دانستم که در تست بازیگری برای نقش آرمان انتخاب شده‌ام یا خیر.

miri2

برای یک جوان تازه وارد به سینما، همکاری با فرهاد اصلانی و مریلا زارعی چطور بود؟ در سکانس‌های مشترک از آنها کمک می‌گرفتید؟

برای من که به تازگی به دنیای بازیگری وارد شده‌ام بسیار اتفاق با ارزش و خوبی بود که در کنار این هنرمندان حرفه ای به ایفای نقش بپردازم، مسلما در ابتدا کاربرایم بسیار سخت بود اما به مرور زمان و در طول فیلمبرداری روابط دوستانه ای بین من و این عزیزان پیش آمد که به راحتی در مقابلشان نقش خود را بازی می‌کردم  و از رفتار و تجربه هایشان سر صحنه الگوبرداری کردم و زمینه ای برای کار حرفه ای خودم قرار دادم.

سینمای پوران درخشنده ویژگی هایی دارد، مثلا توجه به نسل جوان، بحران های خانوادگی و مسائل اجتماعی… فیلم های ایشان را دنبال می‌کردید؟ با آنها ارتباط داشتید؟ علاقه‌تون به کدام فیلم بیشتر بود؟

بانو  پوران درخشنده دارای روحیاتی جوانانه است. نسل جوان را بسیار خوب درک می‌کند و برایشان ارزش قائل است. او برایم یک دوست صمیمی است دوستی که با او مشورت و درد و دل می‌کنم. از ایشان کمک می‌خواهم، می‌دانم که او نه تنها در کنار من بلکه در کنار همه جوانانی که نیاز به هم صحبت دارند، هم صحبتی واقعی است.

بله طبیعتاً که بنده به سینمای ایشان علاقه و ارادت بسیار دارم و آن را دنبال می‌کنم.آثاری چون پرنده کوچک خوشبختی،هیس دختر ها فریاد نمی زنند،زیر سقف دودی از آثار پر افتخار و با ارزش ایشان است که من بسیار تماشایشان کردم.

فکر نمی‌کنید آرمان کمی منفی شده؟ زیادی پرخاشگر، لوس و خودخواه است.

توجه داشته باشید که آرمان در «زیرسقف دودی» نماینده تمام آرمان هایی است که دچار این بحران خانوادگی یعنی طلاق عاطفی شده اند.آن ها قربانی روابط خود خواهانه و بی عاطفه پدر و مادر هایی هستند که اولین دوستان فرزند خود محسوب می شوند.

والدینی که بدون هیچ مهر و محبتی فقط در کنار هم در زیر یک سقف زندگی می‌کنند. این کنار گذاشتن ها و این برای خود زندگی کردن ها تأثیر مخربی روی رفتار و زندگی آرمان‌های این گونه زندگی ها می‌گذارد،آرمان هایی که به دلیل تنهایی پرخاشگر می شوند، تنها و منفی می‌شوند، عشق و محبت را یاد نمی‌گیرند و خودخواه می‌شوند.

برنامه جدیدی برای بازی در پروژه‌ای دارید؟

من از زمان جشنواره فجر تا کنون پیشنهاد هایی برای بازی در سینما و تلوزیون داشته‌ام اما ابتدا خواستم که فیلم اکران شود تا نظر و واکنش‌ها را نسبت به توانایی خود برای ماندن در دنیای بازیگری بسنجم و ببینم کجای این دنیا قرار گرفته‌ام تا انتخاب کنم که می‌توانم بمانم یا خیر. من برای ماندن آمده ام  و برای رسیدن به این موقعیت بسیار زحمت کشیدم.امید دارم که مورد قبول مردم و بزرگانی که در تاریخ سینمای ایران صاحب نام و پر افتخار بوده‌اند قرار گرفته باشم و افتخار حضور در آثارشان را پیدا کنم.

منبع: بانی فیلم


One thought on “گفت‌و‌گو با ابوالفضل میری بازیگر «زیر سقف دودی»/ دشواری‌های راه بازیگر ماندن”

  1. ایران می‌گه:

    واقعا فیلم خوبی بود و بازیشون خوب بود، مرسی سایت سوره سینما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>