سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ تیر ۱۳۹۶ در ۸:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب

نکوداشت عباس کیارستمی در جشنواره کودک و نوجوان/ اعلام برگزیدگان بخش مسابقه تبلیغات سینما/ اعلام برگزیدگان بخش اقتباس از کتاب‌های حوزه هنری

tablighat-filmname-kiarostami

مراسم نکوداشت عباس کیارستمی و اعلام برگزیدگان بخش‌های مسابقه تبلیغات سینما ، مسابقه فیلمنامه نویسی و اقتباس از کتاب‌های حوزه هنری چهارشنبه ۱۴ تیر در سینما فلسطین اصفهان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، شادمهر راستین در ابتدای مراسم نکوداشت کیارستمی گفت: در این برنامه به بازخوانی عباس کیارستمی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که همزمان با این مراسم در تهران هم مراسم دیگری در حال برگزاری است. این نشان می‌دهد که کیارستمی در هر فضا و بخشی که فعالیت کرده، علاقه‌مندان خودش را دارد. در جایی برای بزرگسالان و در جایی دیگر برای کودکان و نوجوان.

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما و سردبیر مجله فیلم نیز روی صحنه رفت و گفت: امروزه سینمای کودک و نوجوان کیارستمی تبدیل به خاطره‌ای دور شده است. برای کسی مثل من که از ابتدا کارهای کیارستمی را دنبال کرده‌است و به تازگی که فیلم‌های قدیمی و دوران کانون او را تماشا کردم، به نظرم رسید بعضی از فیلم‌هایی که مستقیما جنبه آموزشی دارند، در عین حال ساده هم هستند.

او ادامه داد: زمانی بود که در کانون روشنفکرهای چپ‌گرا کار و اثر تولید می‌کردند. فیلم ساختن در آن زمان برای بیان نکات فلسفی بود و در همان زمان‌ها بود که عباراتی چون برای کودک یا درباره کودک به راه افتاد. اما کیارستمی همیشه در فیلم ‌هایش ذوق داشت، حتی در فیلم‌های آموزشی اش هم به کارکردها توجه داشت و در آثاری که می‌ساخت روحیه کارمندی نداشت، فیلم‌های بلند او واقعا اثر هنری بودند.

kiarostami (8)

این منتقد سینما عنوان کرد: کارنامه‌ای که آقای کیارستمی داشتند برای اعتبار بخشیدن به چند زندگی هنری بود اما امروز ما حسرت نبودن او را داریم. هیچ هنرمندی در اندازه‌های کیارستمی در دنیا وجود ندارد که در زمان زندگی‌اش قدر دیده و مورد توجه قرار گرفته باشد. ما امروز حسرت‌های خودمان را بیان می‌کنیم و اینکه قدر او به خوبی دانسته نشد. درباره کیارستمی بیش از هر هنرمند ایرانی نقد و کتاب نوشته شده بود. کیارستمی در زمان حیات مانند هوا بود که می‌گفتیم هست، اما حالا که نیست احساس تنگنا می‌کنیم، کیارستمی هوایی بود که از ما دریغ شد.

راستین خاطر نشان کرد: امروز در اولین سالروز درگذشت آقای کیارستمی در خانه هنرمندان اصفهان از سازه که بر اساس فیلم «خانه دوست کجاست» ساخته شده، رونمایی کردند.

kiarostami (10)

شهرام مکری: کیارستمی خودش بود

شهرام مکری در آیین نکوداشت زنده یاد عباس کیارستمی در سینما فلسطین اصفهان گفت: کیارستمی همانی بود که می دیدیم کاش آثار ما نیز شبیه خودمان باشد

شهرام مکری،  فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و کارگردان سینمای ایران در آئین نکوداشت عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران در سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانا، گفت: کیارستمی همواره میان فیلم های سینمایی بلندش فیلم کوتاه می ساخت. عباس کیارستمی به فیلم کوتاه به عنوان یک فعالیت آرتیستیک نگاه می کرد.

وی با بیان اینکه عباس کیارستمی در توصیف سینمای هنر و تجربه از جمله «خوش آید که هنر و تجربه آید به میان» استفاده کرده است، افزود: این هنرمند بزرگ کشورمان همیشه در مراودات اش شوخ و طناز بود. همیشه همان چیزی بود که از او می دیدیم، امیدوارم روزی برسد که همه ما آثارمان و فیلم هایمان شبیه خودمان باشد.

kiarostami (9)

فرشته طائرپور: کاش کیارستمی بود و برایمان فیلم می ساخت/اگر کیارستمی بود…

فرشته طائرپور در آیین نکوداشت زنده یاد عباس کیارستمی گفت: نمی‌خواهم از خاطرات بگویم، از روزهای پر از درد و رنج هم نمی‌گویم، از امید می‌گویم. همان طور که اگر کیارستمی اینجا بود برای شما از امید می‌گفت.

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینمای ایران در آیین نکوداشت زنده یاد عباس کیارستمی در سینما فلسطین اصفهان گفت: دلم می‌خواهد امروز از سادگی حرف بزنم. شما بچه‌ها سادگی دارید، اجازه ندهید بزرگتر‌ها سادگی شما را پیچیده کنند. مهم نیست کجا زندگی می‌کنید و چقدر امکانات دارید و اصلا زندگی چقدر پیچیده است؛ هرکجا باشید می‌توانید کاری را که دوست دارید، انجام بدهید.

او ادامه داد: کیارستمی این سادگی را در خودش شناخته بود و بعد از درک این سادگی آن را در فیلم هایش هم به تصویر کشید. او نه تنها در سینمای کشورمان بلکه در کشورهای دیگر نیز طرفدار داشت، شما باید در ژاپن و فرانسه صف‌هایی را می‌دیدید که برای دیدن فیلم‌های کیارستمی بسته شده بودند.

طائرپور با بیان اینکه کیارستمی همیشه دغدغه کودکان و نوجوانان را داشت، اظهار کرد: هرچه بزرگتر شوید سادگی در فیلم‌های کیارستمی را درک می‌کنید، کیارستمی روح پاکی داشت، به زندگی ساده فکر می‌کرد. اینجا نمی‌خواهم از خاطرات بگویم، از روزهای پر از درد و رنج هم نمی‌گویم، از امید می‌گویم همان طور که اگر خودش اینجا بود برای شما از امید می‌گفت.

او همچنین تاکید کرد: بسیار دلتنگ کیارستمی هستیم. کاش بود، باردیگر به ما امید داد و برایمان فیلم می‌ساخت.

kiarostami (20)

برگزیدگان بخش مسابقه تبلیغات سینما

اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

پروانه زرین و دیپلم افتخار برای بهترین آنونس و تیزر: اهدا شد به آقای سجاد پهلوان زاده برای فیلم نفس

پروانه زرین و دیپلم افتخار برای بهترین عکس: اهدا شد به آقای امید صالحی برای فیلم بدون مرز

پروانه زرین و دیپلم افتخار برای بهترین پوستر: اهدا شد به آقای علی باقری برای فیلم نفس

برگزیدگان بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی

علی اکبر قاضی‌نظام که مدیر بخش فیلمنامه نویسی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان است ضمن تشکر از همه کسانی‌که فیلمنامه‌های خودشان را به مسابقه ارسال کردند، تشکر کرد و گفت: از همه کسانی‌که در به ثمر رسیدن نهال هفتمین دوره مسابقه فیلمنامه‌نویسی کمک کردند، تشکر می‌کنم. فیلمنامه‌ها با کد مخصوص و بدون نام نویسنده و عنوان برای داورها ارسال شد و نه داورها می‌دانستند فیلمنامه از چه کسی است و نه شرکت‌کننده‌ها می‌دانستند داورها چه کسانی هستند.

kiarostami (3)

اسامی این برگزیدگان به شرح زیر است:

برگزیدگان بخش انیمیشن مسابقه فیلمنامه نویسی به ترتیب اول تا سوم:

۱.بهرام جلالی پور برای «راز انگشتر سلیمان»

۲.فریدون هوشمند برای فیلمنامه «افسانه هزار آینه»

۳.معراج میراحمدیان برای فیلمنامه «هیولای نمکی»

برگزیدگان بخش اقتباس حرفه ای مسابقه فیلمنامه نویسی به ترتیب اول تا سوم:

۱.شیوا کاظمی و مژگان فرح آور مقدم برای فیلمنامه «کیسه کهنه»

۲.فریدون دانشمند برای فیلمنامه «برنده»

۳.سید جواد هاشمی برای فیلمنامه «پیشونی سفید»

برگزیدگان بخش اقتباسی و اندیشه های نو مسابقه فیلمنامه نویسی به ترتیب اول تا سوم:

۱. نوشا عبدالله زاده برای فیلمنامه «هستی»

۲. شیرین بردلو برای فیلمنامه «طبقه هفتم غربی»

۳. اکبر کشتکار و علی کروالیان برای «پووول»

اهدای لوح تقدیر به نویسندگانی که فیلمنامه های اقتباسی از کتاب های آنان تهیه شده است: جمشید خانیان، فرهاد حسن زاده و احمد اکبرپور و مهناز وحدتی

kiarostami (12)

برگزیدگان بخش تالیفی حرفه‌ای مسابقه فیلمنامه نویسی به ترتیب اول تا سوم:

۱. علی فیاض منش و امین بهروزی برای فیلمنامه «مونس»

۲. شعله شریعتی برای فیلمنامه «روح بازی»

۳. مهرداد موفق برای فیلمنامه «درنا»

در این بخش برگزیدگان رتبه اول جایزه خود را به فرهاد توحیدی اهدا کردند.

برگزیدگان بخش تالیفی و اندیشه‌های نو مسابقه فیلمنامه نویسی به ترتیب اول تا سوم:

۱.ولی باقری و افسانه آقا نژاد برای فیلمنامه «نردبان»

۲. نیاز اسماعیل‌پور برای فیلمنامه «زندگی دوگانه نوید»

۳. محسن زمانی و مریم صدیق برای فیلمنامه «ملاقات با مامان و بابام»

kiarostami (7)

برگزیدگان بخش اقتباس از کتاب های حوزه هنری

جایزه بهترین اقتباس از کتاب «زمانی برای بزرگ شدن» نوشته محسن مومنی به طور مشترک به مهدی ترابی برای فیلمنامه «او برادرم بود» و علی اصغر احمدی مقدم برای فیلمنامه «سوختن در آب غرق شدن در آتش» اهدا شد.

جایزه بهترین اقتباس از کتاب «قصه های سبلان» نوشته محمدرضا بایرامی به طور مشترک به مهناز وحدتی برای فیلمنامه «کوه مرا صدا زد» و زهرا امیری برای فیلمنامه «سپیددشت» اهدا شد.

جایزه بهترین اقتباس از کتاب «بچه های کارون» نوشته احمد دهقان به طور مشترک به کبری التج برای فیلمنامه «آذرخش» و محمدجواد اعتباری برای فیلمنامه «شبیه کارون» تعلق گرفت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>