سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ خرداد ۱۳۹۲ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

بررسی استفاده از سلاح هسته‌ای در یک مستند

tavalod

مستند «تولد در زمین سوخته»، به کارگردانی وحید فرجی تاثیر منفی استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم در جنگ‌ها را بررسی می‌کند.

مستند «تولد در زمین سوخته»،  به کارگردانی وحید فرجی تاثیر منفی استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم در جنگ‌ها را بررسی می‌کند.

سوره سینما- سریال مستند «تولد در زمین سوخته» که به تهیه‌کنندگی سیدسلیم غفوری تولید شده، تأثیرات منفی استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده را در جنگ‌های سه دهه اخیر  بررسی می‌کند و در هشت قسمت، به اثرات اورانیوم ضعیف شده، از منظر پزشکی، حقوق بین‌الملل، سیاسی و امنیتی، اجتماعی و انسانی و همچنین فعالیت‌های صلح‌طلبانه و ضد جنگ می پردازد.

وحید فرجی، کارگردان این اثر با اشاره به اینکه تحقیق و تصویربرداری سریال، بیش از یک سال به طول انجامید، گفت: ما برای بررسی اثرات منفی اورانیوم ضعیف شده بر سربازان جنگی و غیرنظامیان ساکن در مناطق جنگی، به کشورهایی چون عراق، لبنان، انگلستان، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک و ژاپن سفر کردیم و با بیش از ۴۰ نفر از مشهورترین متخصصان مسائل نظامی و امنیتی، فیزیکدانان، پزشکان هسته‌ای، سرطان‌شناسان، حقوقدانان بین‌المللی، خبرنگاران و فعالان صلح به گفتگو پرداختیم.در مسیر ساخت این اثر همچنین از مشاوره‌های دکتر شهریار خاطری و دست‌اندرکاران موزه صلح تهران بسیار استفاده کردیم.

tavalod-dar-zamine-sookhte1

وی افزود: شش سال پیش، در جریان ساخت فیلم «جنگ پنهان»، که به استفاده بی‌سابقه ارتش رژیم صهیونیستی از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ ۳۳روزه لبنان می‌پرداخت، تجربیاتی کسب کردم که در مراحل مختلف تولید مستند «تولد در زمین سوخته» بسیار کمکم کرد.»

«تولد در زمین سوخته»، در هشت قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تدوین شده است و این روزها مرحله صداگذاری موسیقی را می‌گذراند. دیگر عوامل این سریال عبارتند از  مجید عزیزی، دستیار کارگردان؛ وحید فرجی، تصویربردار و تدوین‌گر؛ محسن عبداللهی، دستیار تحقیق و مدیر ارتباطات و  مرکز فرهنگی میثاق، مجری طرح این پروژه است. فرجی پیش از این مستند «پارسیان زنگبار» و فیلم «جنگ پنهان» را ساخته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>